Соціальна та екологічна відповідальність набувають ключового значення для системного експорту на ринки ЄС та побудови довготривалого партнерства. Концепція Green Deal, що об'єднує основні вимоги до виробників та постачальників, уже напряму впливає на український агросектор і вимагає певної трансформації.
Першочергово це стосується ланцюгів постачань, доступу до фінансування, зростання собівартості виробництва.
«Сталість ланцюгів постачання — вже наша буденність та умова здійснення експорту продукції на європейський ринок. Це видно на прикладі добровільних схем сертифікації, що вимагаються від постачальників на певні ключові ринки, як-от біопаливний, ринок олійних культур», — розповіла виконавча директорка I.P.Cert, членкиня Асоціації експертів зі сталого розвитку Оксана Просоленко під час вебінару «Експорт українського агро в умовах зелених бар’єрів: виклики та можливості».
Так, для олії чи навіть кукурудзи потрібно калькулювати та підтверджувати аудійованим звітом викиди парникових газів. Умовою надання фінансування від банків є оцінка ризиків сталого розвитку, а саме впливу та дотримання ESG (Environmental, Social, Governance) — це вимога, що регулює екологічний складник, вплив на кліматичні та соціальні зміни, управління цими змінами та ризиками.
Інша директива — CSRD — врегульовує подання звітності щодо корпоративної сталості для великих компаній і висуває вимоги до всього ланцюга постачань, зокрема соціально-екологічну відповідальність.
Green Deal передбачає зменшення використання пестицидів на 50% до 2030 року (від середнього рівня 2015–2017 рр.). Це рішення має стимулювати ще одну стратегічну ціль угоди, а саме: збільшення виробництва органічної продукції в Європейському Союзі до 25% (нині в ЄС цей показник коливається близько 9–10%).
Це ставка на органіку, що варто враховувати під час формування стратегічних цілей аграрними компаніями в Україні: куди вкладати гроші та як позиціонувати свої інвестиції. Тому що надалі підприємства зобов'язані будуть поширювати інформацію про те, який обсяг інвестицій спрямований саме на зелені та енергоощадні технології, декарбонізацію, зменшення вуглецевого сліду. І це фактично часова межа від двох до п'яти років.
Основні регламенти Green Deal, на які агровиробникам важливо звертати увагу вже сьогодні:
Зелені норми в Україні впроваджуються переважно через фінансові механізми. Великі компанії вже вивчають європейські директиви, оскільки їхня діяльність ґрунтується на експорті, продовжив аналітик УКАБ Максим Гопка.
«Масштабні виробники вивчають та впроваджують кліматичні політики. І вони візьмуть на себе перший удар уже з наступного року, коли стартуватимуть різні нефінансові звітності», — пояснив він.
Але з 2027 року це буде важливо також і для малих, і для середніх виробників.
Малим і середнім виробникам варто зосередитись на соціальному та екологічному складниках. Звернутися до аудитора, фінансових структур, що зможуть направити або підказати, як працювати в цьому напрямі. Тому що навіть трейдери, які закуповують продукцію, з наступного року будуть активніше вимагати інформацію щодо соціальної та екологічної політики. Ці дані фермери мають починати збирати вже зараз.
Деякі європейські директиви наразі імплементовані в українських компаніях, проте вони можуть називатися по-іншому. Тому треба зафіксувати їх у межах підприємницької діяльності.
У Credit Agricole Bank розробили опитувальник, що дозволяє оцінити сталі практики клієнта, екологічні, кліматичні та соціальні ризики. Він дозволяє визначити, наскільки відповідально ведеться діяльність, чи управляють кліматичними ризиками, чи впроваджують практики управління водними ресурсами, збереження ґрунту, диверсифікації культур, як поводяться з відходами, і чи проводиться оцінка вуглецевого сліду.
Для банку також важливо знати, як клієнт піклується про своїх співробітників, веде комунікацію зі стейкхолдерами або з громадами і чи відстежує своїх постачальників.
«Ми оцінюємо екологічні, соціальні, кліматичні ризики підприємства, що досить важливо для банку. З іншого боку, надаємо аграрію уже готовий інструмент, чек-лист, яким вимогам ЄС він має відповідати, які практики має впровадити», — розповіла керівниця ESG-напряму в Credit Agricole Bank Ірина Висоцька.
Команда агроекспертів Credit Agricole Bank надає консультації, проводить навчання саме сталим практикам, допомагає оцінювати кліматичні ризики.
Інформації є багато, але важливо зрозуміти, які практики чи нововведення підходять саме цьому господарству, зважаючи на його специфіку. До малого і середнього фермера ми намагаємося донести: не потрібно змінювати все й одразу, із залученням великих коштів. Починати варто з маленьких кроків, наприклад, базового обліку використання пального або добрив. І це уже дасть перше уявлення про вуглецевий слід і готовність до змін.
З огляду на Green Deal, соціальна відповідальність набуває тої самої ролі, що й екологічний складник і декарбонізація. Аграріям важко це усвідомити. Поки що агрономи не розуміють, чому вони мають зберігати та запобігати втраті біорізноманіття на полі, якщо треба забезпечувати врожайність і економіку. Тому агросектору важливо зрозуміти, що нині відбувається перехід від агрономії до агроекології.
«Вже не йдеться про вищу конкурентоспроможність чи додаткові переваги на ринку. Це можливість доступу до нього, вимога. Тому інвестувати в цьому напрямі точно потрібно. І що швидше, то краще», — підсумувала Оксана Просоленко.
Розмір інвестицій у перехід на регенеративні (climate-smart / regenerative agriculture) практики залежить від масштабу господарства, сівозміни та вихідного рівня агротехнологій та напряму залежить від глибини трансформації. Так, перехід на регенеративні практики експертами I.P.Cert оцінюється від $60 до $160 на 1 га — це вартість агротехнологій, враховуючи техніку та обладнання.
Світлана Цибульська, AgroPortal.ua