Унікальна привабливість високоолеїнового соняшнику: чи отримають аграрії рекордні премії у новому сезоні

16 квітня 2025, 05:55 354

Аграрії, які посіяли високоолеїновий соняшник минулого року, не прогадали, адже сезон відзначився рекордними преміями на цю продукцію. Зазвичай частка ВО соняшнику в загальній структурі посівів культури складає 7-8%, а 2025 року експерти прогнозують її зростання до 10-12%.

Загалом виробництво соняшнику залежить від переробки, тобто ситуації на ринку олій. У 2024/25 році спостерігається сповільнений імпорт соняшникової олії, насамперед через збільшення спреду з іншими оліями. До того ж залишається волатильність і непередбачуваність ринку через торговельні війни, а історія із запровадженням Трампом тарифів створює хаос у всьому глобальному комплексі олійних культур.

Залежність від поточної ситуації на ринку олій 

«На тлі втрати соняшниковою олією позицій на ринку споживання абсолютно очевидно, що дефіциту соняшнику в світовому масштабі до кінця сезону немає. В Україні попри те, що врожай був меншим, перехідні запаси наприкінці сезону знаходяться на рівні минулорічних. Так само в основних країнах-виробниках соняшнику запаси на тому самому рівні, що й торік, але ціновий спред між соняшниковою та іншими оліями значно вищий, і попит суттєво скоротився», — розповів партнер Sunstone Brokers (Швейцарія) Сергій Репецький під час онлайн-зустрічі Високоолеїнового Клубу 2025.

За його словами, на ринку є профіцит соняшникової олії, й це важливо враховувати. Тому аграрії, які «пересидять» із соняшником у новий сезон, втратять чималі кошти. Аналітик пояснює, що інверсія цін між старим і новим урожаєм на сьогодні становить 120 $/т і ближче до нового врожаю ще буде збільшуватися. 

«Щоб соняшниковій олії отримати хороший попит за нового врожаю, який у Чорноморському регіоні, ймовірно, буде більшим, ніж торік, потрібно буде суттєво скоригуватися за ціною й бути конкурентною порівняно з ріпаковою та соєвою оліями», — вважає Сергій Репецький.

Площі під соняшником зростуть

2024 року в Україні соняшником було засіяно 6,064 млн га. Зважаючи на динаміку продажів насіннєвого матеріалу та очікування фермерів щодо прибутковості культури, аналітики прогнозують, що площі під соняшником цьогоріч складуть 6,3 млн га, що на 5% більше, ніж торік. За сприятливих погодних умов ця цифра може сягнути 6,5 млн га. Очікувано, що площі під високоолеїновим соняшником теж зростуть через високі премії.

На думку представника Alonso Consulting Луїса Карлоса Алонсо, цей рік буде сприятливим для посіву високоолеїнового соняшнику, адже його перевагою є краща ціна порівняно з класичним, незалежно від розміру премії.

«Премії на високоолеїнову олію протягом 2024/2025 років зросли дуже швидко, і вони стимулюють рішення аграріїв щодо посіву. Але не варто розраховувати, що рівень премій збережеться до серпня. Як правило, тоді вже всі починають думати про новий урожай. Водночас, зі зменшенням премій на високоолеїновий соняшник, він може бути дуже прибутковим, особливо для українських аграріїв», — вважає Луїс Карлос Алонсо.

Ринок працює «в лоб»: аграрії бачать премію й сіятимуть ВО соняшник

Агрохолдинг «ТАС Агро» вирощує класичний та високоолеїновий соняшник. Цього року в двох із чотирьох кластерів компанії вирощуватиметься ВО соняшник, тобто він займе 50% від загальних площ, відведених під олійну культуру.

«Вартість вирощування однакова, проте посівний матеріал ВО соняшнику дещо дорожчий. Водночас ми формуємо стратегію продажів, де враховуємо сезонність переробки, та намагаємося продавати ВО соняшник до грудня. Цього року ми не отримали найвищу премію, але таким підходом до планування ми уникаємо певних ризиків», — ділиться досвідом директор комерційного департаменту компанії «ТАС Агро» Антон Жемердєєв.

На його думку, цього сезону очікується збільшення площ як під класичним, так і під ВО соняшником, адже ринок працює «в лоб» — виробники бачать премію, тож сіятимуть цю культуру. 

«Варто не забувати про ліміт активної переробки ВО соняшнику, тож думаю, що премія потенційно може бути нижчою за озвучені аналітиками цифри й становитиме 30-40 $/т за високоолеїновий соняшник, при цьому на ВО олію може бути попит», — зазначає Антон Жемердєєв.

На 18 тис. грн більше з кожного гектара: отримати максимум 

До початку повномасштабної війни ТОВ «СЕЙМ АГРО» обробляло на Сумщині близько 3 тис. га. Зараз понад 1 тис. га недоступні для ведення робіт через наближеність до кордону та небезпечність. Торік із доступних 2 тис. га відвели 500-600 га під соняшник і цьогоріч планують такі ж самі площі засіяти олійною культурою.

Як розповів власник «СЕЙМ АГРО» Єгор Скляров, високоолеїновий соняшник у господарстві вирощують уже 8 років. Раніше дотримувалися пропорції між класичним і ВО соняшником 50:50, але цього року планують 100% площ засіяти високоолеїновим. Цей рік ВО соняшник у підприємства став культурою №1 за рентабельністю з великим відривом від інших культур. З огляду врожайність і цьогорічний рівень премії, господарство отримало на 18 тис. грн більше з кожного гектара, ніж на класичному соняшнику.

«Це не тому, що ми ганяємося за високою премією, адже сьогодні немає очікувань, що вона буде такою ж рекордною, як цього року. Агрономічні фактори дають нам можливість робити такий вибір. За наших ґрунтово-кліматичних умов і технологій гібриди класичного соняшнику, які ми звикли вирощувати, порівнюючи з високоолеїновими, не мають різниці у врожайності. До того ж ВО соняшник не потребує більше затрат під час вирощування. З погляду собівартості — ідентичний до класичного соняшнику», — розповідає Єгор Скляров.

За його словами, у перші роки вирощування високоолеїнового соняшнику намагалися дотримуватися просторової ізоляції, але не завжди можна вплинути на те, що вирощує аграрій по-сусідству. Після кількох кейсів зрозуміли, що випадки порушення просторової ізоляції не є чимось критичним і не є обмежувальним фактором. Адже не було жодного разу показників вмісту високоолеїнової кислоти менше контрактних значень 82-84%.

ВО соняшник як можливість дозавантажити потужності та розширити експортні ринки

Для лідера світового ринку соняшникової олії компанії Kernel високоолеїновий соняшник — це додаткові можливості дозавантажити переробні потужності та розширити експортні ринки.

Kernel працює з ВО соняшником з 2018 року, і його частка була різною, поточні цифри — в межах 16-20%.

За словами комерційного директора по Україні Kernel Олександра Головіна, компанія вирощує звичайний соняшник із кращою врожайністю, ніж високоолеїновий.

«Якихось особливостей у переробці ВО соняшнику немає, але варто звернути увагу, що він чутливий до температур. Тож зазвичай переробка у нас відбувається у вересні – на початку грудня або вже з березня», — зазначає Олександр Головін.

Він додає, що питання премій за ВО соняшник і олію досить чутливе, й, імовірно, цьогорічні рекордні премії ще можуть повторитися.

Скільки кінцевий споживач готовий платити за ВО олію?

Компанія Friana Foods — найбільший імпортер картоплі фрі в Україні, яка займає 25% цього ринку. В цьому сегменті олія є основною складовою між картоплею фрі та кінцевим смаком. 

«Останніми роками набирає обертів напрям фаст-фуду, а це їжа, яка смажиться на олії, і цей ринок зараз найбільше зростає. В Україні є кілька виробників, які популяризують високоолеїнову олію, адже вона вищої якості, ніж звичайна, та значно скорочує час смаження. Тож продукт перспективний», — розповідає директор Friana Foods Сергій Баюка. 

Він додає, що кінцевий споживач готовий платити за ВО олію, але не більше за 50-60% від ціни звичайної.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua