Від трендів до кризи: що буде з ресторанами, які відкрились під час війни?

02 грудня 2024, 07:00 148
Ольга Насонова

Майже половина ресторанів, які відкрились під час війни, закриються або переформатуються. Чому так?

Кожні пів року в країні змінюється інвестклімат, тренди, потреби людей. Те, що було актуально в 2022 році, вже зовсім неактуально в 2024-му. А проєкти навіть не встигли окупитися.

Наприклад, на початку війни популярною стала шаурма та напівфабрикати. В 2024 році шаурми вже наїлися.

Чи ось у Карпатах, бачу, будуються готелі, ресторани, великі дорогі комплекси. Чи буде аудиторія для всіх цих проєктів, коли закінчиться війна? Зараз платоспроможна аудиторія змушена витрачати гроші в Україні, а потім вже — не факт.

Або відкриваються на кожному кроці кав'ярні — бізнес із низьким входом та простим продуктом. У 2023 році їх стало дуже багато, а кава — подорожчала, тому не всі вже можуть собі її дозволити. Зачиняються.

Масове відключення електрики додало змін на ринку. Великі ресторанні комплекси, ресторани в ТРЦ раптом стали дуже проблемними, а заклади в окремих приміщеннях, навпаки, отримали перевагу. І під час тривог не зачиняються.

А потім активізувалась мобілізація, і всі заклади з орієнтацією на чоловіків стали втрачати аудиторію. Останніми роками по країні та за її межі переміщується багато людей. Десятки та сотні тисяч. А там, де люди, там бізнес. Якщо місто активно «кошмарять», люди звідти їдуть. І аудиторія ресторанів зникає фізично, її просто немає, як і персоналу. Вони з'являться в іншому місті, але це може бути ненадовго.

Наприклад, з 2022 року стали відкривати ресторани у Львові та в інших містах на заході України. Здавалось, що туди переселились всі айтішники та бізнесмени. Але з 2023 року вони стали виїжджати, а для них вже там повідкривали ресторани.

І останнє: хтось планував, що війна скоро скінчиться, і все буде добре . А вона і не закінчується, і не добре. І от відкривається новий заклад. А операційка все складніша, персонал та продукти дорожчі. Не на те розраховували. «Де гроші?» — питають власники, звіряючись із бізнес-планом. А тут або план, або бізнес.

Ольга Насонова, директорка аналітичного центру «Ресторани України»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.