Пластикові трубочки для напоїв — прекрасна цьому ілюстрація. Здавалося б, практично будь-який напій можна пити і без них, але ми звикли до них настільки, що навіть не замислюємося про те, наскільки їх багато і наскільки їх одноразове використання недоцільне. Але є й інші шляхи.
Компанія Yes Straws, в якій операційним директором працює Олеся Вершигора, знайшла ідеальне рішення: виявляється, трубочки можуть бути одноразовими і екологічними одночасно.
Органічна альтернатива
Yes Straws — це українська компанія, яка виготовляє трубочки для напоїв зі стебел жита та очерету. «Ми позиціонуємо це як одноразову екологічну альтернативу, яку можна викидати в органіку, компостувати. Соломинка з жита розкладається орієнтовно за 3 місяці, соломинці з очерету потрібно 6-8 місяців. Якщо я, наприклад, цю соломинку викину, вона потрапить у ґрунт і стане йому своєрідним підживленням, тому що це органічна частина. Ми не використовуємо жодних хімічних сполук для обробки, тому що людина вживає через соломинку напої. І якщо це, наприклад, теплий напій — щоб соломинка не виділяла жодних шкідливих речовин», — пояснює Олеся.
Трубочки з жита й очерету однаково безпечні як для людини, так і для навколишнього середовища. Єдина різниця між ними — це діаметр і пропускна здатність: «Очерет можна ділити на фракції за розмірами: ми ділимо на такі класичні, як пластикові трубочки, є спеціальна фракція для смузі, і є навіть для такого виду напоїв як bubble tea. Жито так не можна поділити на фракції, воно має один діаметр, універсальний. У нас є щось легеньке, класичне і дешевше, і відповідно, є позиція, яка міцніше, щільніше і більш універсальна».
Крім того, такі трубочки мають переваги перед іншими аналогами. На відміну від металевої, таку трубочку не потрібно завжди носити з собою і чистити — після вживання її можна просто викинути. На відміну від паперових, очеретяні або житні трубочки не розмокають і не деформуються ні від вологи, ні від температури. Єдиний ефект — легкий, ледь помітний післясмак від вживання напою: «Якщо з жита — це легкий солодовий присмак, він практично не відчувається. З очерету — так само може бути легенький присмак терпкий, але це більше при контакті з холодними напоями. А з теплими — він практично не відчувається: я ось вживаю з кавою і різниці не відчуваю», — каже Олеся.
Мільйони трубочок і екологічне виробництво
Компанії Yes Straws майже 2 роки — виробництво почалося в 2018 році. Тоді ж прийшли і перші продажі, причому спочатку компанія орієнтувалася на зарубіжний ринок і продавала трубочки через Amazon. Сама ідея з'явилася у засновників за кордоном: «Побачили, що там більш популярні аналоги пластикових соломинок і отримали напій з паперовою трубочкою. Але властивість паперової в тому, що вона трохи розмокає. Почали шукати варіанти, які були б органічними, для виробництва яких не потрібно було б рубати дерева. Спочатку асоціація прийшла з дитинства — якраз ті житні соломинки, з яких пили компот або молоко у бабусі. Жито — воно таке, більш тонке, стебло пшениці ламке, якщо на нього натиснути. Плюс, через соломинку з жита не можна пити всі напої. Шукали, що твердіше, і прийшли до такого виду сировини як очерет».
Сьогодні компанія виробляє близько 3 млн трубочок на місяць — з поправкою на те, що карантин через пандемію коронавірусу негативно позначився на попиті. Всього до кінця року планувалося досягти позначки в 10 млн/місяць. Олеся вважає, що хоч це і вражаючі показники, у світовому масштабі це не так вже й багато: «У Штатах було в 2018 році зафіксовано використання 500 млн пластикових соломинок на день. В Європі ця цифра в районі 100 млн, в Україні — близько 1 млн, але може бути і більше. Це в день — а уявляєте, в місяць?! Тому, якщо міряти у світових цифрах — це така крапля в океані».
Усі трубочки виготовляються вручну — автоматична лінія буде ламати велику кількість тонких соломинок. Сам виробничий процес організований так, щоб мінімізувати вплив на навколишнє середовище. «Ми намагалися побудувати так, щоби можна було повторно використовувати воду. Після того, як ми обробили трубочку високотемпературною парою, вона вимагає ще додаткового промивання. Ми намагаємося зробити так, щоб виробництво було безвідходним. Якщо у нас залишається якась частина продукції, яка є браком, — ми її збираємо, використовуючи в сільському господарстві. Жито можна використовувати для догляду за тваринами, а очерет — для підігріву води: він повністю безпечний і при спалюванні не виділяє шкідливих речовин. Трубочки у нас є різної довжини: 20 см і 14 см. Ми побачили, що їх можна трохи коротше зробити, тому намагаємося розділяти порізку самого стебла, щоб було залишків поменше».
Український ринок
Хоча спочатку трубочки продавалися через Amazon за кордон, дуже скоро знайшлися покупці й в Україні: «Якраз до моменту, коли я прийшла в компанію, я більше знала локальний ринок і сказала: «Ні, тут це буде класно». Тому що незалежно від того, в якій частині світу ти б не знаходився, це тебе не позбавляє від відповідальності, усвідомленого споживання. Відповідно, забруднення відбувається не тільки десь далеко, забруднюється природа і локально теж. Поки у нас в Україні регулюється це не на законодавчому рівні, а більше на ініціативному. Тому є багато підприємств, які розуміють проблему. Ми побачили, що тут є запит, є багато закладів, які хочуть замінити пластикові трубочки, яким не подобається, наприклад, що трубочка з паперу розмокає».
Зараз на українському ринку трубочки продаються як в роздріб, так і оптом для барів, ресторанів і кав'ярень. «Як мінімум, до карантину у нас було близько 170 закладів, які ми обслуговували по всій Україні. У кожному обласному центрі була наша соломинка. У роздріб ми продаємо у нас на сайті, на сайті ROZETKA. Ще у нас є магазини-партнери: це GoodWine або магазин, який підтримує українського виробника «Всі.Свої | Дім та декор».
Коштують такі трубочки дорожче пластикових, однак ціна — доступна кожному: упаковка житніх трубочок із 100 штук продається за 95 грн (менше $4), а трубочки з очерету — в упаковках по 50 штук за 100 грн (~$4). «Як тільки ми запустилися, вони коштували дорожче, а потім ми почали рости. Обсяг збільшується, собівартість — зменшується, і ми можемо знижувати вартість. Тому і така мета в 10 млн трубочок на місяць до кінця року у нас є для того, щоб ми могли хоча б на 10-15% зробити ціну в роздріб більш доступною», — каже Олеся.
AgroPortal.ua за матеріалами Rubryka.com