Внесені конституційні подання щодо офіційного тлумачення статей 13, 14 Конституції України та щодо конституційності прийнятого у березні Закону України про обіг земель сільськогосподарського призначення №552-IX від 31.03.2020 р. мають на меті одне — домогтися скасування земельної реформи та виключити можливість винесення на референдум питання щодо можливості продажу земель сільськогосподарського призначення іноземцям.
Чи зможуть юридичні особи, які створені за законодавством України, проте мають серед учасників інших юридичних осіб, іноземців чи іноземні компанії, набувати у власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення, та чи зможуть юридичні особи укладати попередні договори про продаж земельних ділянок?
Земельні торги — не новий інститут в українському законодавстві. Проте законодавець вирішив змінити порядок їх проведення та присвятив цьому окремий проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони» № 2195 від 01.10.2019 р.
Окрім надання орендарям переважного права на придбання (купівлю) орендованих ними земельних ділянок, законопроєктами передбачені також й інші гарантії прав орендарів, які мають унеможливити відчуження земельних ділянок «в обхід» їхнього переважного права.
Увесь попередній рік не вщухала дискусія навколо скасування мораторію на продаж землі та відкриття ринку землі. Аграрний бізнес, який наразі в більшості своїй формує земельний банк за рахунок договорів оренди та емфітевзису, укладених із власниками земельних ділянок (паїв), перш за все турбують «правила гри»: на яких умовах можна буде купити земельну ділянку, що буде з орендою та емфітевзисом, як не втратити земельний банк.