З 1 січня 2025 року стартує другий (з чотирьох) етап підвищення акцизного податку на пальне, що передбачено Законом України №3878-IX від 18 липня 2024 року.
За розрахунками асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», за 2024 р. бензин у середньому по країні подорожчав на 2 грн/л — до 57,44 грн/л, дизель додав у ціні близько 2 грн/л, сягнувши 54,99 грн/л, а за літр газу доводиться сплачувати дорожче на 5 грн — його ціна збільшилася до 32,57 грн/л.
Фінальний етап підвищення акцизів на пальне стартуватиме з 1 січня 2028 року. І тут, як зазначають аналітики УКАБ, потрібно враховувати не лише затверджені ставки, а й рівень інфляції.
За прогнозами МВФ, 2025 року курс долара становитиме 45,8 грн. У 2026-му він сягне 48,6 грн, у 2027-му — 50,4 грн, а у 2028 році — 52,1 грн.
Якщо врахувати чотириетапне підвищення акцизу і прогноз МВФ щодо зміни курсу гривні до долара, до 1 січня 2028 року можна очікувати на вартість бензину в діапазоні від 66,92 до 74,54 грн/л. Дизель може зрости у ціні з 63,99 до 69,15 грн/л. Нижній діапазон ціни на газ до 1 січня 2028 року може становити 56,57 грн/л, а верхній — 58,48 грн/л.
Водночас у ННЦ «Інститут аграрної економіки» додають, що протягом 2024 року ціни на пальне, перш за все дизельне, зросли на 5 %.
Очікується, що поступове підвищення протягом 2025 року акцизного податку на пальне призведе до зростання ціни на 10% та збільшить щорічні витрати сільськогосподарських товаровиробників додатково на 5,7 млрд грн.
Паливно-мастильні матеріали посідають друге місце у загальній собівартості рослинницької продукції. За статистикою УКАБ, частка пального складає до 10%, а в Інституті аграрної економіки вказують на 15%. Самі ж виробники називають діапазон від 8 до 15%.
Витрати пального для кожної культури різні, констатує директор агропромислового департаменту Групи АГРОТРЕЙД Олександр Овсяник. Втім, за його словами, якщо говорити в середньому, то зазвичай вони сягають по компанії 68 $/га, а це приблизно до 10% витрат на гектар. Водночас у «ТАС Агро» частка дизпалива у прямій собівартості складає близько 8%, тоді як у ГК «Агрейн» — орієнтовно 15%, залежно від структури посівів і логістики зерна.
Агровиробники ймовірне здорожчання палива закладають у свій бюджет на наступний виробничий сезон. До прикладу, в АГРОТРЕЙД стратегія така: незалежно від того, чи підвищується акциз, чи ні, проводяться тендери і контрактуються необхідні обсяги пального наперед, що дозволяє утримувати ціну протягом усього сезону.
«Довгий» форвард передбачає 100% оплату та зберігання пального на чужих потужностях. Проте вже під час повномасштабного вторгнення такий крок одного разу призвів до значних втрат ресурсів, тому тепер ми це не практикуємо і зберігаємо пальне лише у резервуарах компанії. Зараз вони всі заповнені, тому ми повернемось до закупівель не раніше лютого наступного року.
У провідній мережі АЗК України — ОККО — запевняють, що не бачать нині жодних підстав для дефіциту ДП: підвищеного попиту не спостерігається, ресурсні запаси на ринку сформовані в достатніх обсягах, шляхи постачання продуктів диверсифіковані.
Щодо вартості, у компанії додають, якщо брати суто вплив акцизів, то підвищення їхніх ставок із 1 січня 2025 року мало би призвести до подорожчання дизельного пального приблизно на 2 грн/л. Але, крім акцизів, на рівень цін впливають й інші істотні чинники, як-от валютний курс і світові котирування на нафту та нафтопродукти.
Їхній вплив може спричинити як додаткове подорожчання пального, так і, навпаки, його здешевлення. Так, наприклад, трапилося у вересні 2024-го, коли ставки акцизів зросли, але світові ціни впали. Одне компенсувало інше, відтак ціна того ж ДП на українських АЗС залишилася без змін.
Він додає, що компанія ОККО, як паливний ритейлер, не зацікавлена у зростанні ціни: «Нам, так само як і нашим клієнтам, значно комфортніше працювати в умовах стабільних цін».
Агровиробники разом з тим напрацьовують стратегії, як знизити витрати на використання викопних видів палива, якими є бензин, дизель і газ.
Уже декілька років ми впроваджуємо енергоощадні технології, як-от мінімальний обробіток ґрунту, зменшення частки оранки, універсальність операції (1 в 2, 1 в 3) тощо. Тому витрати л/га зменшуються. Оптимізуємо і логістичні ланцюги.
Компанія «ТАС Агро» з 2024 року теж перейшла на ощадливу технологію виробництва, відмовившись від ресурсоємного обробітку ґрунту – оранки і має значний економічний ефект.
Теоретично виконувати декілька агрономічних операцій одночасно можливо , але краще перейти на ощадливу технологію виробництва, відмовившись від ресурсоємного обробітку ґрунту – оранки.
Натомість у Групі АГРОТРЕЙД поєднують ґрунтообробіток, підготовку або посів, використовуючи комбіновані агрегати, і зазначають, що їх застосування цілком себе виправдовує.
Отже, як бачимо, на сьогодні рівень забезпеченості сільськогосподарських товаровиробників пальним достатній, ціни на нафтове пальне з другої половини 2022 року, попри постійні обстріли, стабілізувалися, тож, наскільки збільшиться ціна на паливо у 2025 р. та чи збільшиться, покаже лише час.
Разом з тим, в УКАБ нагадують, що, згідно з Європейським зеленим курсом, до 2050 року європейський континент має стати кліматично нейтральним. І зниження використання викопного палива, як і зменшення викидів парникових газів, є одним із завдань Green Deal. До того ж з 2026 року в ЄС запроваджують вуглецевий податок (carbon tax). Тобто підприємство, яке працює за традиційними технологіями та не має сталих практик, сплачуватиме вуглецевий податок. Рівень вуглецевого мита буде більшим за вартість карбонових сертифікатів, яка наразі в Україні складає $40 за тонну СО2.
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua