Постачальники продуктів харчування виборюють право отримувати від ритейла своєчасні виплати за поставлений товар. Привести відносини в цивілізований вигляд і водночас імплементувати положення, які діють в ЄС у частині торговельних відносин, дозволить прийняття Закону «Про торгівлю».
Про це розповів виконавчий директор Спілки молочних підприємств України Арсен Дідур під час конференції «Молочний бізнес в умовах війни».
Сьогодні 80% молочної продукції реалізується на внутрішньому ринку, з яких 60-70% продається через ритейл. З-поміж торговельних мереж є два лідери: «АТБ-Маркет», який має 30% роздрібних продажів, та група компаній Fozzy Group з 18%.
«З початку війни виробники молочної продукції мали переваги, оскільки імпорту практично не було, тож торговельні мережі залишилися без товару і погоджувалися певний час працювати з постачальниками харчових продуктів на нормальних умовах. Але потім все змінилося, і взаємовідносини між постачальниками і ритейлом знову почали базуватися на монопольному становищі ритейлу», — зазначає Арсен Дідур.
Він додає, що одна з торговельних мереж псує імідж всьому ритейлу: якщо інші платять погано, то ця — дуже погано. Водночас, коли постачальник продукції хоче з’ясувати питання щодо вчасної оплати, ритейлери відразу стають у позицію — «ти більше тут не працюєш».
Терміни виплат ритейлом постачальникам молочних продуктів (за даними Спілки молочних підприємств України)
Найменування продукту |
Умови, які діяли до початку війни |
Умови під час війни |
||
Оплата за товар відповідно договору |
Фактичні виплати |
Оплата за товар відповідно договору |
Фактичні виплати |
|
Сир |
60 днів |
90-110 днів |
45 днів |
60-75 днів |
Молоко |
45 днів |
Понад 60 днів |
20 днів |
30-45 днів |
Масло |
60 днів |
90-110 днів |
30 днів |
45-60 днів |
«Україна хоче бути частиною ЄС, де в межах Європейського парламенту прийняли директиву, яка регулює взаємовідносини між постачальниками та торговельними мережами. Цей документ імплементується всіма країнами-членами ЄС. Тож для того, щоб стати членом ЄС, нашій державі потрібно виконати «домашнє завдання» — імплементацію директив, які стосуються тієї чи іншої діяльності», — зазначає Арсен Дідур.
За його словами, народними депутатами були розроблені законодавчі ініціативи, і в парламенті зареєстровано цілих 5 законопроєктів, які стосуються регулювання відносин у торгівлі. Та їх не поспішають розглядати, дотримуючись думки, що не варто втручатися чи обмежувати роботу бізнесу. Але виробники молочної продукції вважають, що сьогодні свобода бізнесу базується на монопольному становищі.
У результаті переробники не мають обігових коштів. Дебіторська заборгованість виробників молочної продукції складає 5 млрд грн, а протермінована заборгованість — це 30-50% від цієї суми, слугує безкоштовним ресурсом, який відстоює ритейл. 5 млрд грн від молочників і сотні мільярдів, які тримає ритейл у своєму обороті від інших постачальників.
У Спілці молочних підприємств сподіваються, що законопроєкт, який вже підтримало 26 профільних асоціацій, зрештою буде прийнято, що врегулює відносини та зніме диктат ритейлу. Водночас із прийняттям цього закону Україна зробить «домашнє завдання» для європейської спільноти.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua