Вартість яєць шокувала українців, але ціновий пік уже пройдено

25 листопада 2024, 05:54 322

Джерело фото: згенеровано ШІ

На збільшення вартості яєць вплинули фактори сезонності, зростання собівартості та подорожчання кормів. Втім, експерти вважають, що ціновий пік уже пройдено.

У вересні – жовтні були об’єктивні причини зростання оптово-відпускних цін виробників на яйця: збільшення основних виробничих витрат і зростання собівартості продукції. Ще одна причина — наслідки збитковості сектору в весняно-літній період.

Про це AgroPortal.ua розповів виконавчий директор асоціації «Союз птахівників України» Сергій Карпенко.

propData.content.image
Сергій Карпенко, виконавчий директор асоціації «Союз птахівників України»

Додатково до цього маємо посилення сезонного фактору, який суттєво впливає на ціноутворення на ринку яєць. Ціни на яйця мають яскраво виражену сезонність через значну частку домогосподарств у структурі виробництва (більше 50%). Найдешевшими промислові яйця зазвичай бувають у весняно-літній період, що пов’язано зі збільшенням пропозиції від господарств населення, зміною раціону харчування та умов зберігання яєць у період дії підвищених температур. Складні та обмежені умови вимагають більш високої оборотності даної продукції в торгівлі, що змушує продавця йти на зниження відпускних цін.

За його словами, ріст виробництва яєць у господарствах населення у весняно-літній період також призводить до зниження як від промислових виробників, так і споживчих цін на яйця курячі. І, навпаки, зі зменшенням виробництва яєць у домогосподарствах населення в осінньо-зимовий період ціни промислових виробників збільшуються.

Собівартість виробництва зросла

Основним фактором впливу на ціноутворення є собівартість виробництва яєць, найбільшу частину в якій займає вартість комбікормів. Ця частина суттєво зросла через підвищення цін на зернові культури та продукти переробки олійних. 

«Лише з початку року фуражна пшениця зросла в ціні на 70%, фуражна кукурудза — на 80%, шрот соняшниковий додав у ціні 60%», — зазначає Сергій Карпенко.  

Протягом року додалися й інші чинники, що вплинули на стрибок цін: подорожчання електроенергії для промислових споживачів, кормових добавок, ветеринарних препаратів, запчастин, пакувальних матеріалів. До цього потрібно додати зростання курсу національної валюти, заробітних плат, логістичних витрат, додаткових витрат на альтернативні джерела енергозабезпечення.

Також у весняно-літній період ціни реалізації яєць від промислових виробників були нижче собівартості їх виробництва, тому в осінньо-зимовий період виробники прагнуть відновити прибутковість і, відповідно, підвищують оптово-відпускні ціни. 

«На рівень зростання цін впливає низка чинників, але основні — це наскільки низькими були ціни влітку, і як змінилась вартість складників  собівартості з початку року», — коментує фахівець.

Найвища планка вже позаду

На думку Сергія Карпенка, пік подорожчання вже пройдено, наразі спостерігається цінова стабілізація на ринку з невеликим зниженням цін реалізації від виробників. На це вплинуло скорочення експорту і зниження попиту.

propData.content.image
Сергій Карпенко, виконавчий директор асоціації «Союз птахівників України»

Прогнозувати ціноутворення на ринку яєць завжди було непросто, а сьогодні й поготів. Адже потрібно враховувати зміни статті собівартості виробництва яєць. Наразі щотижнево спостерігається ріст вартості зернових та інших складників. Також важливим фактором подальшого формування оптово-відпускних цін виробників є попит кінцевих споживачів, який також може досить динамічно змінюватися. 

Крім собівартості, на ціноутворення впливають і ринкові умови, під дією яких можливе як подальше зниження цін, так і їх зростання.

«Втім, споживчі ціни на яйця протягом вересня поточного року були нижчі на 20% від минулорічних, а в жовтні — на 14% нижчі, ніж у жовтні 2023 року. У листопаді, найімовірніше, ціни досягнуть минулорічного рівня», — прогнозує Сергій Карпенко.

Виробництво відновило показники 2021 року

За даними асоціації «Союз птахівників України», за 10 місяців 2024 року промислове виробництво яєць зросло порівняно з аналогічним періодом минулого року на 7% і склало 4,9 млрд штук. Фактично середньомісячне виробництво досягло середньомісячного у 2021 році.

У січні – жовтні 2024 року Україна відправила на експорт 1 млрд штук яєць, що на 47% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Головними покупцями українських яєць протягом 2024 року були Нідерланди (13%), Ізраїль (14%), Польща (10%), Італія (9%).

Некондиційні яйця переробляються. Частина реалізується на внутрішньому ринку, частина експортується. За 10 місяців експорт яєчних продуктів склав 6,8 тис. т.


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua