Україна виступає за продовження «зернової ініціативи» на необмежений термін, мінімум — на таке ж продовження, як було востаннє. «Зернову угоду» буде продовжено, ми не виключаємо, що виникатимуть якісь сюрпризи, але ми до них готові.
Зустріч у Женеві щодо зернового коридору відбудеться в понеділок, 13 березня. Україна та весь цивілізований світ, зокрема і учасники-підписанти зернового меморандуму, розуміють, наскільки важливо продовжити безперебійне постачання зерна з України.
В Офісі Президента зазначають, що Україна наполягає на безстроковому продовженні «зернової угоди», але припускають, що, можливо, її буде продовжено на короткий термін — чотири місяці.
Україна виступає за продовження «зернової ініціативи» на необмежений термін, мінімум — на таке ж продовження, як було востаннє. «Зернову угоду» буде продовжено, ми не виключаємо, що виникатимуть якісь сюрпризи, але ми до них готові.
Українська зернова асоціація (УЗА), яка об’єднує найбільших експортерів, теж дивиться на ситуацію з продовженням морського експорту зерна з оптимізмом і очікує позитивного рішення напередодні завершення поточної дії меморандуму. Про це AgroPortal.ua повідомив виконавчий директор Української зернової асоціації Сергій Іващенко.
Аналітики Barva Invest коментують ситуацію: «Судячи з наших вражень, країни Заходу сидять у рожевих окулярах, і ми не в одному виданні бачимо пояснення: «раз росія поки що не заявила, що не буде продовжувати «зернову угоду», значить, ймовірно, угода автопродовжиться 18-19 березня, і все буде добре». Зокрема, тому ціни на біржах настільки похмуро виглядають».
У Barva Invest не виключають, що, можливо, цей оптимізм врешті справдиться, але очікують, що, ймовірно, країна-терорист буде затягувати перемовини до останнього, щоб виторгувати собі якомога більше та продемонструвати свою значущість.
«Україна і партнери в межах Чорноморської зернової ініціативи зіштовхнулися з навмисною затримкою інспекції суден російською стороною як у напрямку українських портів, так і тих, які вже рухаються із зерном у порти призначення. російська сторона в односторонньому порядку скоротила спочатку кількість інспекційних команд до 3-х, а потім вдалася до затягування часу самих інспекцій та перевірки показників поза зоною їхньої компетенції та скоротила «робочий час» своїх інспекторів», — пояснює ситуацію Сергій Іващенко.
Він додає, що якщо у кращі періоди інспектори в Стамбулі могли перевірити до 40 суден за добу, то зараз — 3 судна. Все це призводить до накопичення черги суден як у напрямку українських чорноморських портів, так і в зворотному напрямку.
Це ні що інше як спроба росії загальмувати експорт зерна з України. Такі її дії підривають продовольчу безпеку світу та призводять до зростання цін на світовому ринку.
З графіку моніторингу УЗА роботи зернового коридору видно, що в ті місяці, коли росія вдавалася до саботажу та всіляко протидіяла нормальному функціонуванню коридору, експорт з України знижувався — листопад 2022 р. та січень-лютий 2023 р.
Через таку ситуацію учасники зернового ринку змушені були вдатися до зміни умов і черговості заходу суден в українські порти — пріоритет наданий суднам з більшою тоннажністю, щоб якось компенсувати саботаж російської сторони щодо роботи зернового коридору.
«УЗА також зверталася до світового співтовариства та партнерів України по Чорноморській зерновій ініціативі з проханням відновити вільне судноплавство в Чорному морі та перешкодити росії фактично перетворити його на своє «внутрішнє море», де вона вирішує — що, кому і як робити», — підсумовує Сергій Іващенко.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua