За його словами, відповідно до проведених останніх аукціонів, вартість перевезення зернових зі східних регіонів до переходу польського чи румунського кордонів була в межах $120/т, і це лише внутрішня українська логістика. Від румунського кордону до порту Констанца — ще плюс $65/т, Загалом — $185/т.
За інформацією компанії Barva Invest, середній показник по ринку доставки з господарства до порту Констанца складає $150-190/т за ціни на кукурудзу там $300/т. Тобто лише $120 залишається виробнику, що для 100% українських аграріїв нижче собівартості.
«Така ситуація веде до системного вимивання cash flow у сільгоспвиробників, і чим це обернеться для ринку — невідомо. Прогнозовано, що невеликі фермери продовжуватимуть сіяти, але через відсутність коштів змушені будуть скоротити площі та вноситимуть зміни в технологічні процеси, щоб зекономити. Великі компанії зменшуватимуть посівні площі суттєво. Відповідно, матимемо явно менший врожай наступного року», — прогнозує Юрій Гаврилюк.
Він зазначає, що сьогодні також є суттєвий диспаритет цін на зернові на західних кордонах залежно від умов постачання: якщо це залізниця — ціна на кордоні $200-215/т, якщо автомобілем — можна отримати $240/т. Працює комерція, на відвантаження залізницею покупець закладає ризики затримки.
«Водночас відвантажувати автомобілем кукурудзу, пшеницю та ячмінь невигідно, оскільки тариф настільки великий, що зернові потрібно просто віддати в якості оплати за транспортування», — пояснює Юрій Гаврилюк.