Від початку війни в Україні зруйновано або пошкоджено майже п’яту частину елеваторних потужностей. До повномасштабного вторгнення було 56,6 млн т потужностей одночасного зберігання зернових, втрачено — 9,4 млн т. Тому сьогодні компанії з виробництва елеваторів та обладнання дуже часто отримують замовлення на відновлення пошкоджених потужностей саме через бойові дії.
За останніми даними Київської школи економіки (KSE), оцінка пошкоджених та знищених потужностей обсягом 9,4 млн т одночасного зберігання не враховує підприємства, які залишаються на окупованих територіях. За оцінкою експертів, станом на листопад 2022 року вартість ремонту та відновлення зруйнованих зерносховищ оцінюється у $1,1 млрд.
Про стан елеваторного ринку, відновлення та правильну експлуатацію елеваторних потужностей AgroPortal.ua спілкувався з директором з монтажу та будівництва KMZ Іndustries Вячеславом Степанчуком.
Вячеславе, зараз маємо ситуацію, коли частину елеваторів було пошкоджено в результаті бойових дій. Чи звертаються до KMZ Іndustries із заявками про ремонт таких елеваторів?
Вячеслав Степанчук: Так, на превеликий жаль, зараз найчастіше звертаються саме із таким запитанням: «У нас через бойові дії пошкоджений елеватор. Що зробити, щоб відновити та запустити?». Намагаємось допомогти всім, хто до нас звертається через сайт, менеджерів, пошту, телефон. Запити різні: комусь потрібна порада, комусь креслення, до когось їдемо оглядаємо, а у когось уже працюємо над відновленням.
Який вже маєте досвід? Наскільки швидко можна повернути пошкоджений елеватор до життя?
Вячеслав Степанчук: Насправді ми в шоці від того, що бачимо, наскільки бувають різними пошкодження, наскільки стійким є наше обладнання, тому, можна сказати, що досвід різний і достатньо великий.
Які пошкодження з тих випадків, які ви бачили, є критичними для елеватора та потребують для ремонту тривалого часу?
Вячеслав Степанчук: У найбільш тривалому ремонті є потреба тоді, коли обладнання необхідно повністю демонтувати та змонтувати: це потрібно робити, коли від пошкоджень несучі конструкції сильно деформовані, корпус суттєво пошкоджений, є значна втрата стійкості, й локальний ремонт не виправить стан конструкції в цілому. Слід зауважити, що у разі значних пошкоджень силосів краще робити повний демонтаж/монтаж конструкцій силосу із заміною болтових з’єднань та всіх пошкоджених деталей: тільки у такому випадку можна бути впевненим, що обладнання повністю відновлене і може нести проєктні навантаження. Існує помилкове бачення того, що, наприклад, 20% елементів пошкодженого силосу швидше та дешевше замінити, не розбираючи всю конструкцію. Може, буде і дешевше, навряд чи швидше, але 100% впевненості у тому, що все зробили і нічого не пропустили, не буде.
Також слід чітко відрізняти огляд від обстеження: доволі часто власник, який провів огляд, вважає його обстеженням, але то є помилкою.
Слід зазначити, що протягом багатьох років відбувалися постійні дебати щодо віднесення сталевих силосів чи то до споруд, чи то до обладнання. І відповідно трактувати законодавство намагалися по-різному. В п.3.5. ДБН В.2.6-221:2021 «Конструкції силосів з гофрованою стінкою для зерна. Основні положення», який прийшов на заміну ДБН В.2.2-8-98, чітко зазначено, що силос — це споруда, а відповідно, споруди підпадають під законодавство, яке регламентує будівельну діяльність. Проведення обстеження будівель та споруд регламентується законодавством, а саме статтею 392 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» і Постановою КМУ від 12 квітня 2017 р. №257, яка затверджує «Порядок проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва» та пов’язаних із ними інших нормативно-правових документів.
Нас також запрошують, коли власник елеватора хоче почути думку виробника щодо належної якості обслуговування його власності, адже, на жаль, буває халатність з боку рядових робітників елеватора. Найчастіші поломки та проблеми — саме через неналежне обслуговування, відсутність регламентів проведення оглядів, ремонтів та банальне неознайомлення співробітників із керівництвами та паспортами на обладнання.
Наскільки в KMZ Іndustries поширена практика виїзду на міжсезонні огляди? Чи такі виїзди є частиною сервісного супроводу компанії?
Вячеслав Степанчук: Практика така є, але вона не поширена. Насправді, якщо персонал елеватора добре навчений, на елеваторі є всі регламенти, проводяться огляди, поточні та капітальні ремонти, тобто служба головного інженера працює належним чином, тоді й нас викликати не потрібно. А там, де цього немає, то буває так, що нас просто бояться викликати, оскільки у разі неналежного догляду за обладнанням ми це, звісно, побачимо і зробимо зауваження.
За результатами огляду представник компанії надає звіт із вказаними несправностями. Далі справа вже за власником елеватора, чи ви можете відразу запропонувати рішення для усунення поломок?
Вячеслав Степанчук: Так, якщо ми проводимо огляд обладнання, ми даємо звіт із зауваженнями та рекомендаціями. Ми не можемо заборонити роботу обладнання через знайдені дефекти — це індивідуальне та виважене рішення замовника. Ми не можемо визначити ступінь придатності силосу для подальшої експлуатації — це справа кваліфікованих експертів. Але ми у звітах зазначаємо всі дефекти та невідповідності, можемо визначити необхідні деталі для заміни, оскільки у нас є вся конструкторська документація, можемо виконати ремонт — то все вирішується під час та після проведення огляду.
Чи виїжджають спеціалісти KMZ Іndustries на елеватори, збудовані іншими виробниками?
Вячеслав Степанчук: Звісно, ми можемо здійснювати загальний огляд будь-якого елеваторного обладнання. Для якісного проведення такого огляду необхідно, щоб замовник надавав нам технічну документацію на це обладнання, оскільки нам потрібно звіряти поточний його стан із тим, яким він був спроєктований.
На вашу думку, наскільки українські сільгоспвиробники дбайливо і відповідально ставляться до експлуатації та обслуговування елеваторів?
Вячеслав Степанчук: Складно сказати однозначно. Ми бачимо різне, незалежно чи то великий холдинг, чи маленький фермер. Є невеликі сільгоспвиробники, які дуже дбайливо ставляться до свого обладнання, а є такі холдинги, де в системі KPI працівників є відповідний коефіцієнт за «дбайливий догляд та чистоту». Кожен власник вирішує сам, як йому мотивувати персонал належним чином експлуатувати обладнання, дбати про нього та тримати елеватор у чистоті й гарному стані.