Органічні виробники тримають позиції: Україна не зменшує обсяги експорту

28 вересня 2022, 06:44 10511

Незважаючи на воєнні дії, українські виробники органіки знаходять можливості виробляти достатньо продукції, щоб задовольнити попит країн ЄС. На даний час уже відправлено 160 тис. т органічної продукції з традиційних 200 тис. т, які Україна щороку експортує.

Про це розповів директор ТОВ «Органік Стандарт» Сергій Галашевський під час онлайн-конференції «Органічний день в Україні».

propData.content.image
Сергій Галашевський, директор ТОВ «Органік Стандарт»

На теперішній момент маємо непогані дані щодо експорту органічної продукції. До березня 2022 року експорт відповідав рівню минулого року. В березні-квітні зі зрозумілих причин мали часткове падіння. З травня ситуація налагодилася. Зараз продовжується позитивна динаміка експорту: станом на 1 вересня Україна експортувала до ЄС більше, ніж минулого року. 

Він відмічає, що якби не війна, Україна могла експортувати ще більше органічної продукції, оскільки виробники мали б більше логістичних можливостей, та витрати на логістику були б значно меншими. 

Серед головних експортних тенденцій Сергій Галашевський відмітив: 

  • Зростання в структурі експорту частки продуктів із доданою вартістю.
  • Багато українських виробників органічної продукції створюють на території ЄС дочірні підприємства, щоб забезпечити логістику.
  • Українську органічну продукцію стабільно імпортує понад 30 країн. З українськими виробниками працює 230 імпортерів.
  • В асортименті маємо понад 80 різних органічних товарів. Але вже тривалий час з року в рік незмінно лідирують кукурудза, соя та пшениця.

«Україна є одним із важливих постачальників органічних протеїнів до ЄС. Тому сьогодні є великі переживання, що Україна через війну не зможе забезпечити достатньої кількісті органічних протеїнів. Тим не менш, на сьогоднішній момент, починаючи з 2022 року, Україна експортує більше білкових кормів, ніж минулоріч. Виробники зазначають, що є можливості задовольнити попит», — розповідає Сергій Галашевський.

За словами заступниці керівника відділу сертифікації, стандартизації та якості ТОВ «Органік Стандарт» Олени Манзюк, попри складні умови в 2022 році органічні виробники працюють, і незалежно від обставин, з’явилися нові виробники та нові продукти. 

Експертка відзначає, що в сумарній кількості на внутрішньому ринку маємо стабільний рівень реалізації органічної продукції.

Серед минулорічних тенденцій в 2021 році можна відмітити збільшення реалізації круп та зменшення споживання пластівців. Також у цій категорії торік з’явився новий сегмент — органічні снеки.

Молочна органіка теж демонструє зростання — як за видами продукції, так і за загальним обсягом реалізації.

В категорії фруктів та овочів переважну частку за обсягами і вартістю займають сезонні ягоди і фрукти. Торік значно зросло споживання баштанних культур та ягід.

Щодо овочів, то частка їх надходження до споживача зменшилася. В 2021 році було реалізовано більше кукурудзи і ревеню, а от коренеплодів — картоплі та моркви — продано менше.

Україна імплементувала 95% законодавства ЄС

Мінімум, який Україна мала зробити в частині імплементації законодавства і його гармонізації з ЄС, виконано на 95%. 

propData.content.image
Тарас Висоцький, перший заступник міністра аграрної політики та продовольства

Зараз основна ціль — акредитація органів сертифікації відповідно до прийнятого оновленого українського законодавства. Це дасть можливість вести відповідні реєстри в сфері органічного виробництва. Заплановано відкрити три реєстри — органів сертифікації, операторів та насіння і садивного матеріалу. В майбутньому це все буде оцифровано та створено платформу на кшталт АгроДії, щоб усе було зручно, прозоро і в один клік.

Щодо найближчих завдань в українській органіці, то цього року заплановано випустити ще два накази, юстованих з погляду форм з контролю постійного обігу та маркування органічної продукції. А в 2023 році буде оновлений закон «Про органічне виробництво» відповідно до змін у законодавстві ЄС.

Загалом, Україна має амбітні цілі: мати не менше 3% площ сільгосппризначення під органікою та збільшити експорт органічної продукції до понад $1 млрд щороку. 


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua