Сублімована переробка. Українські персики та черешня підкорюють світ

27 березня 2024, 05:48 9770

Компанії «Диканські ягоди» (Полтавщина) та «Оріл-Еко» (Дніпропетровщина) займаються вирощуванням, заморожуванням та експортом органічних ягід. Під час однієї з міжнародних виставок співвласник підприємств Сергій Стеценко побачив виробника української сублімованої продукції, який, як виявилося згодом, працював не на своїй сировині, а просто сублімував продукти від різних фермерів.

Сублімація — процес сушіння, який відбувається із замороженим продуктом у вакуумі. Волога виходить з ягоди, не перетворюючись на воду, а відразу в повітря. Цей процес сьогодні вважається найлагіднішим способом консервації продукту. Таким методом зберігається до 95-97% корисних властивостей ягід, фруктів та овочів. Сублімовані продукти у герметичному пакованні можна зберігати до 25 років.

Маючи ще невелике виробництво меду, підприємець вирішив покращити якість крем-медів шляхом заміни пюре на сублімовані ягоди та фрукти. Сергій Стеценко придбав у компанії Cryovit першу невелику установку на 12 кг і почав сублімувати ягоди з власного поля.

Так розпочалася історія ТМ Panfruit Ukraine — виробника сублімованої продукції, який експортує її сьогодні до Європи та США, а згодом планує вийти на ринок Скандинавії.

propData.content.image
Сергій Стеценко, директор Panfruit Ukraine

Відвідуючи різні виставки, я бачив, що у європейців є запит на сублімовані продукти. Але водночас розумів, що з нашими обсягами йти в сегмент В2В невигідно: маю на увазі сублімувати сировину для виробників шоколаду, граноли, батончиків тощо. Тому обрали нішу сублімованих снеків, яка на той час була не так розвинена.

Більшість сировини у Panfruit Ukraine своя: 25 га ягід компанії «Диканські ягоди» та 45 га — «Оріл-Еко». Решту підприємство закуповує, але за високими стандартами, адже має європейську органічну сертифікацію.

«Обидві наші компанії мають холодильні установки на полі, і там діють однакові вимоги до збору ягоди. Основна — ягода, яка збирається, має за 30 хвилин потрапити в холодильний комплекс. Нам це дає можливість продавати ягоду на експорт, витрачаючи мінімум зусиль на сортування. Це ж правило ми адаптували й на сублімацію. Все виробляємо на одному місці, нам не потрібно перевозити ягоди з поля до холодильника», — розповідає Сергій Стеценко у прямому ефірі в Instagram.


Підприємець зазначає, що європейським партнерам подобається, що, окрім правила 30 хвилин, Panfruit Ukraine знижує викиди вуглекислого газу в повітря, зменшуючи логістичні ланцюги, а також частково використовує сонячну енергію.

Ще однією особливістю підприємства є те, що тут сублімують ягоди, окрім слайсів і кубиків, цілими. «Ми це почали робити, оскільки не мали слайсера, але побачили, що клієнти хочуть споживати цілу сублімовану ягоду. Це дорожче, але ми відразу розуміли, що наш продукт має бути преміальним», — говорить Сергій Стеценко. 

Обсяги вирощеної продукції більші, ніж використовуються для сублімації. Panfruit Ukrainе може переробляти 50 т замороженої продукції на рік, а вирощують — 100-200 т.

Ягідні компанії вирощують полуницю, малину, вишню, черешню, а також томати чері. Цього року планують висадити ще буряк і селеру. 

propData.content.image
Сергій Стеценко, директор Panfruit Ukraine

Дещо беремо в «Дунайського аграрія», у них теж є органічна сертифікація. Їхній унікальний персик, диня та нектарин у поєднанні з нашою технологією дають нам один із найкращих продуктів на ринку. Ці позиції + томати чері = наша відмінність від інших виробників на міжнародних виставках. Це наша візитівка, ми з неї заходимо, а далі пропонуємо іншу продукцію.

В асортименті Panfruit Ukrainе є ще сублімовані банан, жимолость, манго, лохина, груша, яблуко, порічка й навіть морозиво пломбір.

«Морозиво і всі молочні продукти дуже класно сублімуються. Ми не виготовляємо морозиво самостійно. Купуємо те, що нам подобається, — це морозиво ТМ «РУДЬ». Цей проєкт співпав із початком повномасштабної війни, тому ми почали морозиво відправляти нашим друзям, які служать в армії, і отримали схвальні відгуки, адже воно не потребує спеціальних умов зберігання. Сьогодні — це наш волонтерський проєкт», — розповідає підприємець. 

Сергій зазначає, що сублімувати можна все, що має вологість. Єдине, що складно піддається сублімації, — це продукти, які мають високий вміст жиру або цукру. Наприклад, сало або мед.

У планах Panfruit Ukrainе виготовляти йогуртові дропси з органічного йогурту та запустити лінійку сублімованих супів. Для того, щоб це реалізувати, потрібно розширювати виробництво. Наразі на підприємстві йде повне завантаження сублімаційних машин ягодами. Зараз в експлуатації три установки по 12 кг і три — по 100 кг. 

propData.content.image
Сергій Стеценко, директор Panfruit Ukraine

Чому сублімований продукт такий дорогий? Тому що він у 10 разів зменшується від початкової ваги, плюс затрати енергії (на сублімацію йде 40 годин) та розморожування/заморожування камер. Виробництво в обсягах 500-700 кг/місяць відповідає 5-7 т замороженої сировини. Ми зараз стикаємося з тим, що попит на нашу продукцію більший, ніж наше виробництво, тому шукаємо змоги, щоб його розширити вдвічі.

Сублімовані продукти виробника можна придбати у мережах «Сільпо», Good Wine, Wine Time, дитячих магазинах «Антошка» та на деяких заправках.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua