Космічна ніша: з чого почати виробництво сублімованих продуктів

04 грудня 2020, 06:45 7222

Багато хто з нас мріє потрапити до космосу та відчути стан невагомості. Підприємець Андрій Федякін із Дніпропетровщини робить усе для того, щоб такі люди стали на крок ближче до своєї мрії. Його підприємство Cryovit займається виробництвом обладнання для сублімації продукції та виготовленням сублімованих продуктів, якими харчуються астронавти у космосі.

Вся геніальність у простоті
 
Андрій Федякін каже, що в сублімованій продукції вся геніальність у простоті. Сублімаційне сушіння передбачає заморожування продуктів із подальшим випаровуванням льоду із них. Процес відбувається у вакуумних умовах за температури нижче нуля. І хоча вага продуктів зменшується у десяток разів, їхня структура залишається незмінною.
 
«Якщо ми візьмемо заморожену полуницю і опустимо її нижче потрійної точки, то лід мине стадію рідкої фази і відразу почне випаровуватися. Це дає нам сушіння при критично низьких температурах, що дуже добре впливає на зберігання макро- та мікронутрієнтів, а також не порушує форму самої полуниці», — розповідає Андрій Федякін.

Без фізики ніяк
 
Cryovit на ринку вже близько 20-ти років. Підприємство займається виробництвом складного стандартного обладнання для різних сфер діяльності, включаючи фармацію та харчову промисловість. Але після одного замовлення вирішили відкрити ще один напрям для бізнесу.
 
«До нас звернулася німецька компанія із проханням виготовити для них невелику сублімаційну установку. Дане замовлення ми сприйняли як чергову роботу, але в процесі створення самого апарату нас зацікавив вихідний продукт. Саме тому по закінченню виробництва даного замовлення ми почали створювати такі установки на постійній основі», — пояснює Андрій Федякін.

На цьому підприємець не зупинився і почав на власно розробленій сублімаційній установці виготовляти сублімовані продукти. Він закінчив Оренбурзьке вище зенітне ракетне командне училище і завдяки якісній освіті має хороший багаж знань із фізики та хімії, що допомагає йому реалізувати будь-які ідеї із сублімацією.
 
Сублімувати можна все, навіть борщ
 
У Cryovit розпочали виробництво із сублімованих фруктів — цілих та перетертих на порошок. А далі — понеслося. Аби лише фантазії вистачило, адже сублімувати можна абсолютно всі продукти й навіть страви.
 
«Наше виробництво обладнане харчовими котлами, тобто ми готуємо страви, які також сублімуємо. Наприклад, борщ. Варимо його, розбиваємо порційно, сублімуємо і пакуємо. Проте це дороге задоволення для повсякденного споживання. Вартість пакету борщу становить 120 грн, — розповідає Андрій Федякін. — Але такі страви цілком підходять для людей, які ходять угори, або ж для туристів, які хочуть взяти із собою частину України, а горілку чи вишиванку везти не будуть».
 
Страву в пакеті, яка за 7-8 хвилин перетворюється на наваристий борщ із хрумкою капустою та ароматним м’ясом, можна придбати в Duty free та в Музеї космонавтики на Житомирщині.

Деякі продукти Cryovit дійсно унікальні не тільки на українському ринку, а й на континенті. Вони єдині в Європі виготовляють сублімоване м’ясо, морозиво та йогурт.
 
«Ми зараз напрацювали фруктово-йогуртовий дропс. Це йогурт із фруктами, в якому після сублімації зберігається весь бактеріальний профіль і форма вітамінів. Це здоровий та смачний перекус», — стверджує Андрій.
 
Асортимент наразі не планують розширяти. «Є людина науки, а є людина комерції. Так от я — людина науки: мене на 80% цікавить наукова частина і лише на 20% — економічна. Тому асортимент ми розвиваємо по мірі цікавості до продукту», — розповідає виробник.
 
Вартість вхідної сировини ролі не грає
 
Продукти для сублімації в Cryovit закуповують лише у вітчизняних органічних виробників. Сама технологія є дорогою, тому вартість вхідної сировини ролі не грає, оскільки це суттєво не впливає на кінцеву ціну продукту.

«Питання купити полуницю за 40 грн чи за 70 грн, але органічну, перед нами не стоїть. При ціні сублімованої полуниці 1500 грн/кг ціна сировини має місце, але не настільки, щоб неякісним товаром зіпсувати кінцевий продукт. Тому сировину ми купуємо в найкращих українських виробників», — зазначає Андрій Федякін.
 
Упаковка таких космічних продуктів також непроста, адже їхня вологість становить від 0,5 до 1%.

«Якщо часточку яблука залишити на столі на 3 години, то вона перестане хрумтіти, а ще через 3 години стане, як пластилін. Тому упаковка сублімованих продуктів газощільна. Якщо ми працюємо із білковим продуктом — м’ясом або кашею — туди ми ще кладемо спеціальні поглиначі кисню, щоб подовжити термін зберігання», — додає виробник.
 
Ніша з трьома конкурентами
 
Сфера сублімації молода і активно розвивається, тому тут відкрито дуже багато дверей.
 
«Якщо дивитися на технологію, то всі бачать у ній сушіння, але це багатофункціональний інструмент, і все залежить від ваших знань і фантазії», — переконаний Федякін.
 
Сьогодні в Україні сублімують навіть муцин — слиз равлика. Такий порошок коштує 20 тис. євро/кг. Його використовують у фармації та косметології, адже він містить білкові речовини, а саме алантоїн, який має здатність омолоджувати шкіру.

«Полтавські підприємці купили в нас три напівпромислові установки. Вони займаються виробництвом алантоїну і постачають його до Європи», — говорить Андрій.

Cryovit не є найбільшим виробником сублімованих продуктів, проте в них найбільші технологічні можливості. Приміром, львівське підприємство «Голд Фрост» займається лише фруктами, а одеське «Лєдово» — працює суто під фармацевтичні потреби.
 
«На українському ринку є поки що три гравці, які займаються сублімацією, але кожен із них переслідує свої цілі. Ми пішли в переробку, «Лєдово» — у фармацію, а «Голд Фрост» орієнтує свій збут на європейський ринок. Ніша відкрита, і саме тут можна розкрити свій потенціал», — стверджує Федякін.

Якщо у когось є бажання поринути в космічні технології, то обладнання повного циклу можна придбати безпосередньо у Cryovit. Найдешевша побутова установка із завантаженістю 3 кг коштує $2500.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua