Більше 150 л фруктового оцту та соусів. Як крафтові виробники готуються до нового сезону

10 грудня 2023, 07:00 3098

24 лютого 2022 року застало сім’ю Олени Карети у Бучі. Вони дивом встигли виїхати і не опинитися в окупації. Майже два місяці в чужій оселі з повною відсутністю розуміння, що буде далі, кардинально змінили пріоритети Олени та її чоловіка Ігоря. Подружжя почало планувати майбутнє, зважаючи на наявні ресурси.

Зупинились на тому, що вже вміють, — виробляти соуси, джеми та ферментовані оцти. Так з’явився бренд Dom Elin — крафтовий виробник, в основі філософії якого лежить ідея виготовлення продукції з сезонних локальних овочів та фруктів за сімейними рецептами. 

propData.content.image
Олена Карета, співзасновниця бренду Dom Elin

Ми з чоловіком виросли в сільській місцевості Чернігівської області, змалечку допомагали батькам на землі, тому це нам близьке. Ми розуміємо, яка важка ця праця, і хотіли би створити додану цінність продукту, вирощеному дбайливими руками сільських трударів, українських фермерів.

Олена, як фінансист, прорахувала фінансову модель і раціональність справи, знайшла постачальників і зайнялася рецептурою. Вся складна робота із заготівлі, закупівлі та доставки лягла на чоловічі плечі. Доньки — Домініка та Еліна — також долучаються до сімейної справи, допомагають створювати контент.

До речі, назва бренду Dom Elin — це початкові літери імен дітей, а наївний малюнок на логотипі — Дерево Життя та символ трипільської культури, що уособлює єднання людини та Всесвіту, зв’язок поколінь і центризм усього живого.

«Одна справа готувати для своєї сім’ї, а інша — продавати на загал. Тому перше, що ми зробили, — звернулися до науковців з Інституту харчових технологій, де отримали цінні поради та рекомендації. Завдяки професійним консультаціям засновника бренду ферментованих соусів та смакових добавок HolyShit!Pepper Віталія Очеретяного нам вдалося допрацювати деякі наші продукти», — зазначає крафтярка.

Все, що пропонує бренд на загал, протестовано дітьми Олени та Ігоря, адже саме для них у першу чергу батьки шукали цікаві та смачні рецепти.

Сьогодні серед асортименту Dom Elin є джеми та соуси, ферментований оцет, в’ялені томати та сіль (грибна, лимонно-часникова та пряна).

«Часто асортимент формуємо під запити: просили гостру аджику, тож ми відпрацювали цікавий соус-намазку «Характерник», де за основу взяли рецепт із книги про запорожців. Основа — сушені квіти чорнобривців, місцеві трави (петрушка, кріп, базилік, м’ята), паприка, в'ялений перець чилі. Все це щедро здобрюється часником, горіхами, фенугреком, сіллю. Заправляється олією, і виходить міцний ароматний мегавітамінний продукт без термічної обробки», — говорить підприємиця.

Лінійка живих оцтів складається з 4 видів (яблучний, грушевий, малиновий та ожиново-смородиновий). Процес ферментування продукту досить тривалий — 2-3 місяці, але вже після першого місяця його можна вживати. Однак чим довше оцет ферментується, тим більш корисним і смачним він стає, й естетичним, оскільки з часом освітлюється. 

Олена Карета зазначає, що ніша натуральних оцтів в Україні недостатньо розвинена, і в ній вони можуть посісти певну позицію. 

«Сировину ми беремо з садів та городів Чернігівщини. Вирощують батьки, рідня, в сезон виїжджаємо всі разом на посадку та заготівлю. Виробляємо все на вихідних, заготовляємо продукцію сезонно з травня по листопад. Приміром, оцти виготовляємо, ферментуємо, настоюємо у господарстві батьків у великих бочках. До Києва веземо вже готову продукцію для фасування. Овочі та фрукти переробляємо частково у батьків, частково — вдома на Київщині», — розповідає співзасновниця Dom Elin.

Попри те, що бренд доволі молодий, він вже встиг заявити про себе на крафтовому фестивалі «Локаліст». «Відвідувачі нами зацікавились, активно купували, це дало нам впевненість, що в нашій продукції є потреба. Ми зрозуміли пріоритети та вподобання і в 2023 році збільшили виробництво та заготівлю», — ділиться враженнями Олена.

На новий сезон Dom Elin готує від 200 банок кожного виду соусу та більше 150 л оцту. Серед новинок — лінійка джемів Cheese friendly та ягідне вино.

Підприємиця зазначає, що основними факторами, які впливають на купівельну поведінку українців, є бажання спробувати щось нове, нестандартне, те, що складно приготувати вдома.

«Нас охоплює «священний трепет», коли ми беремо до рук баночку із яскравою закордонною етикеткою, платимо чималі кошти в очікуванні неймовірного смаку та якості, тим часом байдуже проходячи повз наш український, нічим не гірший продукт. Тож, називаючи себе крафтярами, прагнемо доєднатись до тих відчайдухів, які невтомно працюють над переосмисленням сприйняття українського продукту», — говорить вона.

Спільна мрія засновників бренду — щоб люди свідомо обирали українське не тільки через бажання підтримати місцевих виробників, а й через розуміння беззаперечної цінності українського продукту в усіх його аспектах. «Ми не застосовуємо жодних штучних консервантів, барвників, підсилювачів смаку та згущувачів. Все це щедро дає нам природа. Такий підхід не з дешевих і не дуже вигідний для масового виробництва, тому ми готуємо невеликими партіями, більшість процесів — ручна праця», — пояснює Олена Карета.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua