В умовах війни тема використання та оподаткування земельних ділянок із розміщеними на них фортифікаційними спорудами стає дедалі актуальнішою для громад, аграріїв і органів місцевого самоврядування. Наразі сільгоспвиробників цікавлять питання, як орендарям діяти в умовах воєнного стану, хто відповідальний за консервацію пошкоджених або забруднених земель, та як мінімізувати податкове навантаження.
Представник земельної експертизи Володимир Бондаренко під час вебінару «Земельні ділянки з фортифікаційними спорудами: оренда та оподаткування» розповів, що аграрію, який виявив на орендованій ділянці фортифікаційні споруди, необхідно документально підтвердити цей факт.
«Лише тоді можна говорити про підстави для зменшення або звільнення від орендної плати чи земельного податку», — наголосив Володимир Бондаренко.
Він зазначив, що у випадку земель державної чи комунальної власності, орендованих фермером, дії мають бути чітко визначеними:
Такі кроки дозволяють орендарю подати документи до податкової служби й розраховувати на перерахунок зобов’язань.
«Механізм не автоматичний. Без оформленого рішення про консервацію, без внесення відповідних змін до Державного земельного кадастру жодне податкове послаблення не застосовується», — підкреслив Володимир Бондаренко.
Менеджерка з юридичних питань Всеукраїнського конгресу фермерів Оксана Костюк пояснила, що консервація — це тимчасове вилучення земельної ділянки з обробітку для її збереження, безпеки або відновлення. Вона здійснюється відповідно до статті 51 Закону України «Про охорону земель».
Серед підстав: деградація ґрунтів, наявність на території фортифікаційних споруд, забруднення хімічними речовинами, вибухонебезпечними предметами, замінування, змінений рельєф, затоплення тощо.
«Консервують як приватні, так і державні або комунальні землі. У випадку приватної власності ініціатором є сам власник. Якщо це комунальна чи державна земля — замовником може бути орендар або територіальна громада», — уточнила Оксана Костюк.
Процес консервації складається з декількох етапів:
«Рекомендую всім аграріям обов’язково в договорах із землевпорядними організаціями чітко прописувати терміни виконання та вартість робіт. Обирайте підрядників, які вже мають досвід у подібній документації», — порадила Оксана Костюк.
Одне з найгостріших питань — відсутність інформування сільських та селищних рад про наміри будівництва фортифікацій. Багато громад дізнаються про розміщення об’єктів уже постфактум, не маючи змоги оперативно реагувати або документувати зміни у землекористуванні.
Також є питання щодо неможливості автоматичного звільнення земель від оподаткування за погодженням між ДЗК, податковою та координаційним штабом. Експерти наголосили — на жаль, наразі такий механізм не передбачено. Кожен випадок вимагає індивідуального підходу й окремої процедури документального оформлення.
Тому фахівці надають такі рекомендації для фермерів і громад:
Єлизавета Котенко, AgroPortal.ua