У пошуках сировини та маржі: як проходить сезон переробки олійних

07 лютого 2025, 05:58 1545

Для олійних цей сезон видався доволі непростим: недобір урожаю соняшнику та його стримані продажі призвели до зниження виробництва соняшникової олії, натомість зросла переробка сої. За неї бралися навіть ті переробники, які раніше не займалися цією культурою, адже на ринку відчувався дефіцит сировини.

Торік під олійними в Україні було 9,8 млн га, але попри рекордні площі урожай склав 22,5 млн т, що на 10% менше показників попереднього року. 

В асоціації «Укроліяпром» зазначають, що загалом для завантаження олійноекстракційних заводів соняшнику вистачає, але через стримування аграріями продажу зменшується переробка й, відповідно, експорт. Торік Україна експортувала 6 млн т соняшникової олії, проте аналітики прогнозують, що цьогоріч показники переробки соняшнику та виробництва олії будуть меншими. За підрахунками асоціації, у цьому маркетинговому році заплановано переробити 11,9 млн тонн соняшника, виробити 5,3 млн тонн соняшникової олії і експортувати 5 млн тонн.

Соя перетягує на себе переробку, а соняшник дешевшає

Аналізуючи експорт соєвої олії та шроту, в «Укроліяпром» відмічають зростання на 40%. Зважаючи на те, що цього сезону зібрано 6 млн т сої, аналітики асоціації орієнтуються, що 3,5 млн т буде експортовано та 2-2,5 млн т піде на переробку. За оцінкою ІА «АПК-Інформ», у сезоні 2024/25 переробка даної культури може оновити історичний рекорд, склавши близько 2,1-2,2 млн т.

Водночас фахівці зауважують, що ціни на соєвий комплекс знизилися: до прикладу, торік вартість сягала 500 $/т, а зараз — 340-350 $/т. На соняшник, навпаки, ціни зросли порівняно з вереснем 2024 року на $250, а на олію — лише на $130 із розрахунком, що на виробництво 1 т олії потрібно 2,5 т соняшнику. 

В «Укроліяпром» не вбачають причин для подальшого зростання ціни на соняшник, зазначаючи, що свого піку вона досягла на показнику 650 $/т. До того ж у перший тиждень лютого ціна на соняшник впала на 500-600 грн, і ймовірне подальше зниження. Переробники пропонують ціну в межах 520-530 $/т. Попри це, потреби переробних заводів залишаються незакритими.

За оцінкою експертів асоціації, цей сезон буде складним, адже деякі підприємства були змушені зупинити переробку соняшнику через нестачу сировини. Наприклад, через обмежену доступність соняшнику на ринку три заводи Kernel переробляли сою та ріпак. У січні 2025 року одне з підприємств компанії припинило роботу через дефіцит сировини.

Через високу конкуренцію переробники переключаються на спеціалізовані види продукції

Конкуренція на ринку доволі висока, і оскільки обсяги переробки в Україні кожного року зростають, виробники змушені шукати альтернативу — випуск нових продуктів. Таку стратегію розглядає компанія «Фалькон Агро Груп», яка є одним із найбільших переробників сої в Україні. Сумарна потужність заводу з переробки сої становить 740 т на добу.

propData.content.image
Павло Жовтоніжко, директор компанії «Фалькон Агро Груп»

Основною стратегією компанії є розширення ринків збуту для готової продукції та отримання нових, більш спеціалізованих її видів, які дозволять збільшити валовий випуск загалом як на українському, так і на європейському ринках. Орієнтуємося на нові продукти, оскільки в стандартній олії та шроті конкуренція дуже велика, і з часом не буде сенсу в частині маржинальності займатися виробництвом традиційної продукції.

Також у компанії «Фалькон Агро Груп» зазначають, що для внутрішнього ринку неважливі стратегії ГМ чи не ГМ-продукції, або ж наявність іншої добровільної сертифікації, ключовим є питання ціни. А з погляду експортних стратегій важливо вирощувати і переробляти не ГМ-сою.

Торік у переробку олійних зайшла компанія Vitagro, запустивши олійноекстракційний завод. Агрохолдинг буде переробляти власну сировину, адже є лідером за обсягами вирощування та експорту сої. 

Як розповів керівник комерційного департаменту Vitagro Роман Мікулін, у планах компанії у квітні – червні почати переробляти не ГМ-сою. 

«На початку сезону премія за не ГМ-сою доходила до 100 $/т, але гарантовано можна розраховувати на 40-50 $/т. Собівартість вирощування ГМ та не ГМ-сої не дуже різниться», — зазначає Роман Мікулін.

У консалтингово-аналітичній компанії Barva Invest наголошують, що вирощування не ГМ-сої є конкурентною перевагою українського фермера. Водночас партнер та генеральний директор Barva Invest Юрій Гаврилюк розповідає, що постачання не ГМ-сої порівняно з ГМ не завжди прогнозоване в питанні премії. 

propData.content.image
Юрій Гаврилюк, партнер та генеральний директор Barva Invest

Зараз премія за не ГМ-сою складає 40-50 $/т і приблизно 100-150 $/т — за шрот. Варто пам’ятати, що ЄС за споживання 15-16 млн т сої на рік забезпечений власною сировиною лише на 5%. Споживання сої зростає, і там немає де взяти додаткові 7 млн га, щоб забезпечити потребу. Тобто ЄС залишатиметься постійним споживачем й імпортером не ГМ-сої та соєвого шроту.

За даними Barva Invest, попереднього сезону Україна експортувала до ЄС 1,2 млн т не ГМ-сої. Цього сезону розрахунок на 2 млн т.

Головні тенденції на олійному ринку

У консалтинговому агентстві «УкрАгроКонсалт» зазначають, що Україна повернулася до традиційного використання врожаю олійних: увесь соняшник переробляється всередині країни, 90% ріпаку експортується, а великий урожай сої дозволяє як експортувати, так і переробляти. 

propData.content.image
Максим Харченко, аналітик зернового ринку «УкрАгроКонсалт»

Основними товарами в експорті олійних залишаються соняшникова олія, ріпак і соя. На географію експорту впливає не обсяг урожаю, а повномасштабне вторгнення, і ми переорієнтувалися на ринки ЄС. Така ситуація буде продовжуватися і в наступних сезонах. Винятком тут є хіба що є соняшникова олія, адже цього сезону Індія зацікавилася цим продуктом з України, і тому туди вдається експортувати значні обсяги.

Учасники ринку наголошують, що внутрішні ціни на олію впливатимуть на рішення аграріїв, що сіяти наступного сезону. За словами Максима Харченка, ціни на соняшник і ріпак протягом останнього року постійно зростали. Для соняшнику це пояснюється нижчим урожаєм і дефіцитом на ринку, для ріпаку — активним імпортом з боку ЄС.

Зважаючи на це, експерти прогнозують у сезоні 2025/26 зростання посівних площ під соняшником за рахунок сої та ріпаку й очікують загальний урожай олійних на рівні 24 млн т. 


Людмила Лебідь, Єлизавета Котенко, AgroPortal.ua