Логістика — це основний лімітуючий фактор з початку війни. Прогнози щодо
експорту альтернативними шляхами у перші дні повномасштабного
вторгнення складали 700 тис. т агропродукції на місяць, однак Україні вже
вдалося досягти 3 млн т на місяць.
Про це заявив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон, говориться у повідомленні УКАБ у Facebook.
Він зазначив, що ціна такої логістики суттєво зросла: в 2021 р. вартість логістики з центральних областей до портів України складала $30/т, а з блокадою портів, зростанням тарифів на вантажні перевезення вартість логістики до портів Румунії чи Польщі склала $180-200/т станом на початок серпня 2022 р.
«Фактично витрати на доставку «з’їдають» близько 2/3 від ціни зерна, роблячи його виробництво в Україні збитковим. До того ж, якщо раніше різниця між внутрішніми цінами та міжнародними була несуттєвою, то наразі вона колосальна», — підкреслює експерт.
Визначальною у вартості логістики є політика «Укрзалізниці», котра в червні підняла тарифи на 70%, що вплинуло на здорожчання логістики на $6-8 на тонні. Запровадження аукціонів також вплинуло на збільшення ціни, хоч восени і відбулися деякі позитивні зміни щодо їх проведення.
Роман Сластьон
Наразі головне питання полягає в тому, щоб знаходити баланс інтересів між усіма учасниками ринку перевезень — власниками вагонів та сільгоспвиробниками, котрі несуть на собі тягар витрат логістики, різниці курсів валют, невідшкодування ПДВ та інших факторів. Хотілось би партнерського підходу. Інакше — вже наступного року побачимо суттєве зменшення врожаю, що призведе до ситуації, коли не буде таких обсягів для перевезення, й як наслідок — власники вагонів, заробляючи зараз, будуть потерпати від збитків.