Зниження врожаю в Україні негативно позначиться на перевізниках

24 листопада 2022, 12:44 1904

Логістика — це основний лімітуючий фактор з початку війни. Прогнози щодо експорту альтернативними шляхами у перші дні повномасштабного вторгнення складали 700 тис. т агропродукції на місяць, однак Україні вже вдалося досягти 3 млн т на місяць.

Про це заявив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон, говориться у повідомленні УКАБ у Facebook.

Він зазначив, що ціна такої логістики суттєво зросла: в 2021 р. вартість логістики з центральних областей до портів України складала $30/т, а з блокадою портів, зростанням тарифів на вантажні перевезення вартість логістики до портів Румунії чи Польщі склала $180-200/т станом на початок серпня 2022 р.

«Фактично витрати на доставку «з’їдають» близько 2/3 від ціни зерна, роблячи його виробництво в Україні збитковим. До того ж, якщо раніше різниця між внутрішніми цінами та міжнародними була несуттєвою, то наразі вона колосальна», — підкреслює експерт.

Визначальною у вартості логістики є політика «Укрзалізниці», котра в червні підняла тарифи на 70%, що вплинуло на здорожчання логістики на $6-8 на тонні. Запровадження аукціонів також вплинуло на збільшення ціни, хоч восени і відбулися деякі позитивні зміни щодо їх проведення.

Роман Сластьон

Наразі головне питання полягає в тому, щоб знаходити баланс інтересів між усіма учасниками ринку перевезень — власниками вагонів та сільгоспвиробниками, котрі несуть на собі тягар витрат логістики, різниці курсів валют, невідшкодування ПДВ та інших факторів. Хотілось би партнерського підходу. Інакше  вже наступного року побачимо суттєве зменшення врожаю, що призведе до ситуації, коли не буде таких обсягів для перевезення, й як наслідок  власники вагонів, заробляючи зараз, будуть потерпати від збитків.