Український аграрний експорт потрапив у ситуацію, коли вплив кількох несприятливих факторів загрожує падінням внутрішніх цін на зерно, якщо порівняти зі світовими цінами, та паралельним здорожчанням логістики.
Про це заявив експерт логістики, член Комітету з логістики ЄБА Юрій Щуклін.
Першим чинником падіння внутрішніх цін на зерно стає ризикованість причорноморської логістики через ракетні обстріли портів та погрози рф, зазначає експерт. Трейдери, які вирішать провозити товар цим шляхом, обовʼязково закладуть у свою маржу ризики знищення товару ракетами. До портів поїде менше зерна.
«Виробника поставлять в умови, що він відправлятиме зерно без передоплати і одержуватиме гроші лише тоді, коли зерно виїде за межі Чорного моря», — прогнозує Щуклін, пояснюючи, що зерно купуватиметься задешево, мотивуючи це надвисокими ризиками.
Водночас чинником здорожчання логістики стає відсутність альтернативного каналу транспортування українського зерна.
«Чим більше шляхів експорту, тим дешевша логістика на кожному шляху, бо вони конкурують, і навпаки. Логістичний ланцюжок — це вартість вагона, перевалки, тобто кілька складових. І кожна із них дорожчає, якщо цей шлях єдиний», — додав експерт.
Щуклін наголошує, що без дешевої логістики через європейські кордони є ризик остаточно вбити в аграрія будь-яке бажання вирощувати продукцію.
«Потрібно зробити логістику через країни ЄС такою ефективною, щоб путін втратив сенс гатити ракетами по наших портах. Як зробити цю ціну дешевшою? Та просто треба прибрати зайві витрати та усунути усіх, хто спекулює на війні, з обох боків кордону», — заявив Юрій Щуклін.
Він зазначив, що Єврокомісії пропонували технологію та систему планування залізничних перевезень, яка виключить необґрунтовані витрати, корупційну складову.
«На жаль, чиновникам ані з нашої, ані з європейської сторони це виявилося нецікаво. Атланти, на яких тримається український аграрний сектор, мають усвідомити, що ніхто не зацікавлений по обидва боки кордону в їхніх успіхах та прибутках. Якщо вони бажають зберегти бізнес, вони мають запитати: хто і що заважає впровадити сучасні принципи логістики, відповідальне планування, за допомогою яких ми відкриємо Європу і зробимо логістику дешевше?» — ставить питання експерт.
І відповідає, що потрібно відкривати кордони, потрібно скасувати ембарго. І система прозорого відповідального планування, як калькулятор, надасть аргументи математичні тим, хто закривав кордони — щоб вони передумали це робити та відкрили. Чим більше в України буде шляхів експорту, тим дешевшою буде логістика на всіх шляхах.