Непрозорість на ринку перевалки зерна породжує корупційні схеми

06 липня 2025, 08:00 516

Українські портовики минулого року перевалили понад 97 млн т вантажу. Це суттєве покращення порівняно з 2023 роком (62 млн т), однак досі далеко до мирного 2021 року (153,3 млн т).

Про це в інтерв'ю NV Бізнес заявив власник найбільшого в Україні приватного оператора вантажних терміналів на Чорному морі Андрій Ставніцер.

Він зазначив, що зерно стало планом «Б» для тих компаній, які до війни спеціалізувалися на контейнерах або перевалці інших вантажів.

«Існує зерновий термінал Neptune. Ми в нього вклали $150 млн разом з IFC, ЄБРР та Cargill. Сьогодні незначна номенклатура вантажів перевантажується через українські порти. Минулого року ставки на перевалку зерна доходили до $22 за тонну. Нечувана цифра», — нагадав Ставніцер.

Він зауважив, що поява багатьох гравців на ринку суттєво вдарила по терміналу.

«Одна з причин — слабка тарифна політика Адміністрації морпортів України (АМПУ). Перевалка через держпричали сьогодні коштує півтори копійки. Легше щось занести начальнику порту і перевалювати на держпричалі, припустимо, за $1 з тонни. Плюс уся технологія коштуватиме ще $5. За реальної ставки $22 і [бери] хоч $15 з тонни, це дуже прибутковий бізнес.

Цим процесом має керувати ринок, а не корупційні схеми. Якщо у тебе на Prozoro є лот на 500 тис. т перевалки на будь-якому держпричалі, то хто за нього більше заплатив, той і купив. Продавати перевалку, як УЗ віддає вагони — через Prozoro. Це нормально. Сподіваюся, що нова команда АМПУ зможе це провести», — зазначив Ставніцер.