«Тимчасові коридори» у Чорному морі, які дозволяють цивільним суднам безпечно пройти від Босфору до портів Великої Одеси територіальними водами країн-партнерів України, почали працювати. Однак залишаються певні ризики.
Про це заявив президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачьов.
«Я
впевнений, що «тимчасові коридори» можуть і будуть працювати, але у цій схемі
існують інші ризики. Зокрема, щоб завантажити судно в портах Великої Одеси
потрібно щонайменше два-три дні. Якщо у цей час інфраструктура портів знову
зазнає ударів від ворожих атак, є ризик пошкодження суден й вантажів. Й хоч
Україна запровадила механізм компенсації втрат, я не впевнений, що багато
судновласників готові йти «тимчасовими коридорами», — пояснив він.
Тому, на думку експерта, було б доцільним, аби міжнародна спільнота детальніше пропрацювала
механізми убезпечення суден в «тимчасових коридорах», наприклад, надала воєнний
супровід цивільним суднам. Кораблі НАТО будуть здатні реагувати на загрози, в
тому числі на ракетні атаки по портовій інфраструктурі. А бойове чергування
літаків F-16, які моментально бачать й реагують на ракети, апріорі розв’яже
питання безпеки у Чорноморському регіоні.
«Впевнений,
що міжнародна спільнота знайде важелі впливу на росію, що дозволить відкрити
вільне судноплавство в Чорному морі, адже воно не належить рф і їх претензії не
корелюються з позицією, яку має Туреччина та інші країни НАТО у цьому регіоні.
Консультації та переговори тривають і з Китаєм – покупцем номер один
українського зерна в рамках «зернової угоди», — додав Горбачьов.
І висловив упевненість
утому, що блокування акваторії Чорного моря є тимчасовим й
міжнародна спільнота відкриє його для судноплавства. За прогнозами УЗА, Україна має
експортувати близько 48 млн тонн зерна у цьому році й навіть без повноцінної
роботи «зернового коридору» такі обсяги реально вивезти за кордон.