Європейська Бізнес Асоціація закликає продумати стратегію та починати розбудовувати шляхи для експорту з України залізницею до польських та литовських портів.
Як говориться у повідомленні ЄБА, така необхідність продиктована порушенням домовленостей з боку рф, що поставило під питання подальше функціонування зернового коридору.
Експерти вважають за необхідне розглянути можливість побудови через територію Польщі нової залізничної колії стандарту 1520 мм. Представники асоціації вже звернулися з відповідною пропозицією до влади Польщі. Передбачається, що ширококолійна залізниця з’єднає українську та литовську залізничні мережі, а також приєднає до них порт Гданськ. Це досить тривалий процес і, за підрахунками експертів, може скласти до 5 років, тому, власне, бізнес і пропонує подумати про це вже зараз.
«Одним із найбільших і найближчих до України європейських портів є порт Клайпеда (Литва), який має значні перевалкові потужності й через який, за інформацією експертів асоціації, Республіка Польща також імпортує енергетичне вугілля. Водночас можливості Клайпедського порту не використовуються повною мірою через різницю в стандартах залізничних колій. Адже в країнах Балтії, як і в Україні, ширина колій складає 1520 мм (а в Польщі — 1435 мм), тож під час сполучення з Польщею виникають труднощі з переходом потягів на європейську колію та навпаки», — пояснюють в ЄБА.
Водночас залізниця до польських та литовських портів може бути реалізована як шляхом реконструкції існуючої залізничної мережі та будівництва комбінованої колії, так і будівництва окремої залізничної гілки.
«Прокладення ширококолійної залізниці через територію Польщі дозволить здешевити транспортування вантажів та підвищити мобільність населення всіх залучених країн, зменшити дефіцит рухомого складу, спростити логістику для Республіки Польща під час імпорту/експорту товарів з/до країн Балтії та їх портів, зменшити шкідливий вплив автотранспорту на навколишнє середовище, залучити додатковий транзитний вантажопотік, що сприятиме досягненню цілей Стратегії сталої і розумної мобільності ЄС тощо. Більше того, інтегрувати і розвивати залізничне сполучення з Україною та убезпечити Україну від російського шантажу щодо транспортних коридорів», — вважають в асоціації.
Бізнес, що працює в Україні, налаштований використовувати такий транспортний коридор для експорту з України продукції сільськогосподарської діяльності, металургії, гірничодобувної та хімічної промисловості, будівельних матеріалів, нафти та нафтопродуктів, інших товарів, а також гарантувати використання коридору в майбутньому.
У ЄБА впевнені, що реалізація проєкту забезпечить значний позитивний економічний ефект як для Республіки Польща, так і для України не лише за рахунок збільшення експортно-імпортних потужностей, а й внаслідок об’єднання економічного простору Польщі, країн Балтії та України.