У плодово-ягідній сфері доволі велика проблема з робочими ресурсами: як з працівниками ручної праці, так і кваліфікованими кадрами. Щоб утримувати сталий колектив, власникам бізнесу потрібно вдаватися до різних методів, один із яких — полегшення та спрощення роботи в полі.
Саме такий підхід обрали в сімейному фермерському господарстві «ФОП Лялюк» на Харківщині, де займаються вирощуванням спаржі та ягід. Маючи доволі довгий сезон — з квітня по листопад, відчували гостру потребу в спрощенні робочих процесів у полі. Це й підштовхнуло фермерів до розробки машини.
«Такі заходи як прополка, збір урожаю, посадка — дуже рутинні, затратні за часом та складні. Знайти на таку роботу працівників просто неможливо, тому з’явилася ідея створити машину. Весною 2021 року розробили її прототип, який згодом удосконалили. Це електрична машина, яка має дві швидкості, а заряду акумулятора вистачає на 8-годинний робочий день», — розповіла власниця СФГ «ФОП Лялюк» Ольга Лялюк під час мітапу «Тандемне вирощування спаржі та ягід: Кращі агро практики».
Сьогодні в господарстві не можуть назвати остаточну вартість машини, оскільки вона кілька разів допрацьовувалася та вдосконалювалася.
«Якби ми з першого разу розробили правильний конструктив машини, то її вартість становила б 100-150 тис. грн. Але для нас це вимірюється не лише грошима, а й тим, що ця техніка набагато полегшує роботу нашим працівникам, додає комфорту. Люди перебувають під накриттям у затінку і не так втомлюються за робочий день. Крім того, з використанням машини результативність роботи одного працівника збільшується на 30-40%», — зазначає Ольга Лялюк.
За її словами, вже цього року в господарстві планують додати ще 2 такі машини, але в ідеалі на площу в 1 га потрібні 4 одиниці.
Також у найближчих планах господарства — автоматизувати систему поливу, модернізувати систему охорони та управління системою клімату в теплиці, полегшити збір і облік урожаю.
«Ми працюємо в зоні ризикованого землеробства, тож хочеться мінімізувати ризики та зменшити втрати. Тому частину виробництва перенесли до теплиць. Розпочали з 10 соток, де спочатку рік вирощували полуницю, а зараз — спаржу», — розповідає фермерка.
До речі, спаржу, за її словами, обрали невипадково. Завдяки цій культурі господарство розширило терміни реалізації продукції, тобто це дозволило на 1,5-2 місяці раніше вийти на ринок.
«Спаржа — доволі високомаржинальний продукт, до того ж, вона не має спільних з ягодами хвороб і шкідників», — додає Ольга Лялюк.
Реалізація продукції відбувається через групу в Viber, замовлена продукція двічі на тиждень доставляється у Харків безпосередньо до споживача. Сезон продажів розпочинається в квітні зі спаржі, слідом йдуть ягоди — жимолость, полуниця, малина, лохина та смородина.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua