Кошти, які Єврокомісія, можливо, виділить на компенсацію вартості транзиту українського зерна до дальніх портів, не дійдуть до вітчизняних сільгоспвиробників.
Таку думку висловив доцент KSE Олег Нів’євський у Telegram.
Він зазначив, що розмір компенсації у 30-40 €/т — це різниця в вартості доставки до Одеси та до Ростока (Німеччина). Однак за теперішньої цінової кон'юнктури та різниці у вартості доставки порти ЄС привабливіше виглядають для аграрного сектору, для внутрішніх цін, оскільки вони є залишком різниці експортної ціни (ціни в Одесі або Гданську) та витрат на доставку туди.
«Як на мене, в будь-якому випадку аграрій цих €30 не побачить, оскільки вони залишаться як додаткова маржа трейдерів, і внутрішні ціни не підвищаться на таку ж величину, бо ризики та невизначенність будуть превалювати. Або просто вартість перевезення підвищиться на таку ж суму», — вважає фахівець.
За його словами, розрахунки так званої трансфертної ефективності підтримки свідчать, що так завжди трапляється із субсидіями.
Олег Нів’євський переконаний, що краще впливати на фундаментальні причини (попит/пропозиція пропускних потужностей та експортних шляхів).
«Інвестувати в потужності, служби на кордоні мають краще працювати і більше пропускати, менше черг, синхронізація наших та європейських служб, де треба додати більше людей — треба додати тощо», — пояснює він.