Питання кадрів є найбільш нагальним для українських агропідприємств. Кожне з них прагне зберегти цінних працівників та переконатися, що їх не буде мобілізовано посеред посівної кампанії. Бронювання — найефективніша стратегія збереження робітників і прибутку для власника бізнесу.
Найчастіше підприємці під час подання документів звертають увагу на ознаку критичної важливості для конкретного регіону України. Цей критерій обирають через те, що він, на відміну від інших, дає шанси на бронювання дрібним бізнесам.
Як продемонструвати, що підприємство відповідає вимогам для конкретної області? Та які основні помилки допускають фермери під час подання документів?
Щоб агропідприємство могло бронювати працівників та було включено до переліку критично важливих (Єдиного переліку), воно обов’язково мусить мати:
Третя ознака визначається на розсуд фермера. Не так багато агропідприємств в Україні станом на сьогодні відповідають одному з галузевих критеріїв:
Також агробізнеси мають невисокі шанси потрапити під інші критерії, вказані у постанові Кабінету Міністрів України №76 від 27 січня 2023 року, а саме:
Більшість агропідприємств України мають до 500 га землі. Та дрібні бізнеси становлять вагому частку на агроринку держави. Бронювання відповідно до критеріїв конкретного регіону фактично є для них єдиною можливістю збереження цінних працівників.
Стати великим платником податків, великим експортером чи підпасти під галузеві критерії, визначені Мінагрополітики, має шанс лише агропідприємство з великими земельними площами.
Інформація про вимоги до бізнесів, що можуть бронювати працівників, міститься у розпорядженнях обласних військових адміністрацій. Необхідно шукати регіон, де зареєстровано агропідприємство відповідно до даних Мін’юсту.
Бізнеси часто отримують відмови, бо подають документи за місцем фактичного здійснення діяльності, а не за місцем реєстрації. Наприклад, якщо агропідприємство фактично працює в Одеській області, а зареєстровано в м. Києві, воно має відповідати вимогам м. Києва.
Тому в цьому випадку потрібно дивитися Розпорядження Київської міської військової адміністрації від 10.02.2025 №41 з критеріями, за якими визначаються підприємства, що мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади м. Києва.
Наприклад, у цьому розпорядженні вказано ознаку здійснення гуртової торгівлі овочами, фруктами чи молочними продуктами в певних обсягах. Для відповідності цьому пункту потрібно мати також конкретні КВЕДи та сплачувати податки.
Також регіональні критерії часто можуть змінитися у процесі збору документів вашим бізнесом. Тому варто постійно контролювати оновлення законодавства та готуватися відповідно до найновіших розпоряджень.
Це робиться лише за місцем реєстрації бізнесу. А якщо вам більше підходять критерії регіону, де ви здійснюєте фактичну діяльність, потрібно змінити адресу.
Тримайте руку на пульсі в процесі підготовки, адже вимоги регіонів часто змінюються. Також можуть оновитися і галузеві критерії у зв’язку з ліквідацією Мінагрополітики.
Наприклад, агропідприємства м. Києва можуть отримати відмову, якщо в них не зазначена з-поміж видів діяльності гуртова торгівля. Здавалося б, дрібничка, однак шанси на бронювання можна втратити. Адже за податковим законодавством України ви не маєте права займатися конкретною діяльністю без правильних КВЕДів.
Для отримання статусу критичного підприємства та включення до Єдиного переліку зазвичай регіони ставлять вимоги щодо обсягів виробництва, продажу продукції тощо. І якщо ви не оформлювали документи на минулі операції та не маєте видаткових накладних, актів наданих послуг, рахунків тощо, то ви втрачаєте шанси на бронювання.
Порядок у документації, навпаки, розширює ваші можливості. Тому бажано оформлювати продаж товарів чи надання послуг одразу, а не заднім числом.
Також регіональні критерії можуть передбачати співпраці з державними чи комунальними підприємствами, і важливо мати договори для підтвердження таких операцій.
Вам можуть відмовити через відсутність документів про обсяги продажів, угод купівлі-продажу тощо.
Земля на родича чи сусіда формально не ваша. А критерії обласних військових адміністрацій часто мають вимоги щодо площ ділянок у власності. Тому оформлюйте права на будь-яке майно вчасно. Те ж саме стосується і купівлі-продажу інвентарю.
Також укладайте договори оренди. Інакше це виглядає так, що ваш урожай виростили не ви, а власник ділянки. Та, на жаль, отримаєте відмову.
Регіональні критерії зазвичай мають вимоги щодо обсягів сплачених податків за працівників. І якщо вони були не оформлені раніше, ви не зможете скористатися правом на бронювання.
Будь-яка заборгованість чи штраф від ДПС може бути причиною відмови.
Навіть невеличка помилка чи необачність власника агропідприємства стає на заваді отримання позитивного рішення та права на бронювання цінних кадрів. Проблеми із земельним банком, відсутність первинної документації, правильних КВЕДів чи подання документів не в той орган є найбільш поширеними причинами відмов. Тож що раніше ви усунете минулі напрацювання, то краще.
Регіональні критерії — єдина можливість для бронювання працівників дрібних агропідприємств. І виграє той бізнес, який не запускає юридичні питання та вирішує їх вчасно. Тому раджу готувати документи на включення підприємства до переліку критично важливих із фахівцем.
*Мінагрополітики нині ліквідовано, однак наказ залишається чинним. Функції Мінагрополітики зараз виконує Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України.
Сергій Пагер, адвокат, засновник і керівник Адвокатського бюро Сергія Пагера та власник сільськогосподарського підприємства ТОВ «ЛЕНДЛОРД ЮКРЕЙН»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.