Чи потрібно інвестувати в маркетинг під час війни?

17 жовтня 2022, 11:00 3825
Юлія Андрющенко (Каменєва)

Під час війни на тих територіях, де це є можливим, бізнес, звісно, повинен працювати, аби підтримувати економіку держави. Чи може бізнес працювати так само, як і до війни? Очевидно, що ні. Моделі ведення бізнесу змінені або змінюються, і маркетинг як частину бізнесу це не омине.

Зміни в маркетингу, що спадають на думку першими, це тотальне і суцільне скорочення. Можливо, є такі ситуації, де без повної ліквідації маркетингу ніяк. Але здебільшого маркетинг потрібен під час війни. Більше того, він буде надзвичайно необхідним після Перемоги України.

В маркетинг інвестувати треба в усі часі, а під час війни тим паче, але до інвестицій треба підійти нестандартно і з розумом. 

Розглянемо один із варіантів розумних інвестицій в маркетинг — всі маркетингові активності на повному аутсорсі. Майже повний перелік послуг, які може надавати маркетинг-аутсорс, у деталях:

  • Створення/ адаптація/ зміни до маркетингової стратегії та тактики.
  • Втілення стратегії в життя — далі буде перелічено все, що стосується саме втілення стратегії.
  • Реклама в діджитал-каналах — Facebook Ads, Google Ads тощо. Це те, що генерує потік клієнтів та допомагає конвертувати маркетингові зусилля в покупку.
  • Ведення сторінок у соціальних мережах — SMM. Це гарний «фасад». Він допомагає зрозуміти потенційним клієнтам, що ви є, існуєте, робите цікаві та корисні пости, допомагаєте порадами. SMM генерує охоплення та підписки, збільшує впізнаваність бренду. Але все вищеперелічене має конвертуватися у покупку, і тут без реклами, подарунків не обійтися.
  • Створення дизайну. Якщо дуже поверхнево, то дизайн поділяється на дві частини: фірмовий / корпоративний (фірмовий стиль, брендбук, презентації бренду, зовнішня реклама, правила використання бренду в роздаткових матеріалах тощо) та для digital-активностей (пости для SMM, таргетингу, банери в соціальних мережах, кавери, сторіз, обкладинки, дизайн email-розсилок, дизайн сторінок сайту тощо).
  • Створення/апдейт сайтів та лендингів. Вони можуть бути створені як на вже існуючих платформах, так і написані наново спеціалістами з IT-сфери.
  • SEO-послуги. Ці послуги допомагають потенційним клієнтам побачити вас у пошуковику (Google) при введені слів запиту. Чим більше слів є на вашому сайті, за якими потенційні клієнти шукають продукти/ послуги, тим більше шансів, що вас знайдуть. SEO також допомагає «підняттю» вашого сайту в пошуковику на перші сторінки.
  • Створення та розсилка еmails — за потреби (не зовсім популярна послуга та й не для всіх бізнесів). Але якщо є така потреба, то вони створюються за допомогою спеціальних програм, але із попередньо зробленим копірайтом та дизайном.
  • Viber-розсилки.
  • Telegram-канал. Створення та ведення.
  • Створення відеоконтенту (розважальні ролики, навчальні ролики, пояснювальні ролики, інтерв’ю) та подальше його використання і просування.
  • Написання тематичних статей, розміщення їх у ЗМІ та на власних ресурсах.
  • Створення KPI, щоб розуміти прогрес, що працює або не працює, та подальше їх втілення у життя та моніторинг прогресу.

Все вищенаведене можна і, мабуть, потрібно віддати на аутсорс, тому що:

  • Це дешевше, ніж зберігати цілу команду на постійній зарплаті. Послуги агенції оплачуються лише тоді, коли вони надаються, а також оговорюється результат, за який агенція точно отримає гроші, а за який — ні.
  • Аутсорс дешевше, тому що в еру digital потрібно багато спеціалістів із вузьким набором навичків у штаті (таргетолог, SEO-спеціаліст, SMMник, дизайнер). Не можна поєднати всі або хоча б декілька навичків в одному спецалісті на сьогодні, це багато витрат на зарплати. Агенція зробить ці послуги дешевшими за власний штат за рахунок ефекту масштабу.
  • Із агенцією ви матимете спілкування за принципом «єдиного вікна», із однією людиною project-manager, яка контролюватиме всі задачі всередині та назовні. Ви зекономите не лише гроші, а ще й такий цінний завжди час.
  • Агенції, особливо ті, в яких співробітники отримують гроші за результат у існуючому проєкті, працюють набагато ефективніше, ніж команда в штаті (in-house).

Звертаю увагу на те, щоб віддати всі маркетингові активності на аутсорс, агенції потрібен працівник на стороні компанії-клієнта, який буде постійно спілкуватися з агенцією та надавати необхідну інформацію, зворотний зв’язок та координувати дії. Це може бути маркетинг-менеджер, один у штаті, або навіть власник/директор/керівник комерційної функції/операційний директор за відсутності маркетолога.

Варіант аутсорсу може бути, звісно, не на всі перелічені послуги, а частково. Такий варіант теж суттєво зменшить витрати на маркетинг. 

Аутсорс є ефективним і без форс-мажорів, в звичайному мирному житті. Звичне життя дає можливість експериментувати із різними формами поєднання штатних працівників (команда in-house) із аутсорсом.

Що робити маркетологам та працівникам маркетингового відділу в штаті? Ставати професіоналом 3 в 1, або 4 в 1, або більше. Тобто якщо ви до цього були дизайнером в штаті й не хочете більше на фріланс, навчіться, до прикладу, налаштовувати рекламні кампанії, писати пости і вести соціальні мережі. Або якщо ви займалися лише стратегією, навчіться писати статті, заглибтеся у SEO та копірайт. Тоді ви матимете додаткову цінність для вашого роботодавця і залишитеся при роботі. А навіть якщо і не залишитеся, у вас буде більше шансів, ніж у всіх інших, знайти роботу. Або ви прийдете працювати в агенцію.

Все здолаємо! Слава Україні!

Юлія Андрющенко, СЕО Kameneva Agency

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.