Підступна, страшна та нестерпна війна торкнулася кожного в нашій славетній країні, перевернула життя догори низом, а для багатьох вона має вкрай трагічні наслідки, на жаль. На якийсь час зупинилося абсолютно все. Здавалося, назавжди.
Впродовж надзвичайно довгих днів військово-бойових дій в Україні почав промальовуватися тил та фронт. Стало зрозумілим, що тил має допомагати фронту усім, чим може. І дуже помалу бізнес почав переїжджати в більш безпечні місця в Україні, перебудовувати процеси та відроджуватися. І агро — не виняток. З відомих усім причин на ньому дуже великий акцент в Україні. Це — на щастя. На щастя та дякувати нашим Збройним Силам та Уряду.
Маркетинг завжди першим підпадав під скорочення, «на паузу», звільнення під час будь-яких форс-мажорів, а під час війни – тим паче. І цей факт під час війни пов’язаний не лише з економічною ситуацією в країні, а й мільйонами екзистенціальних питань серед людей, на які не так просто знайти відповіді, а отже, геть зовсім не до маркетингу, не до таргетингу, не до перегляду рекламних кампаній у соціальних мережах і не до гарних дизайнерських рішень. Про стратегію мова не йде й поготів – горизонт планування на рівні випитої склянки води чи чаю.
І все ж маркетологи є, і вони в нашій країні — потужні і круті спеціалісти. В агробізнесі маркетинг до війни почав набирати обороти та вимальовувати свою професійність. Тож, що робити, яким має бути маркетинг у військовий час і чи потрібен він взагалі?
У військовий час, в тилу, маркетинг має існувати і має бути гуманістичним. На мою думку, в Україні після перемоги маркетинг назавжди залишиться із гуманістичними нотами, що б ми тут не робили в плані бізнесу. Бо всі усвідомлюють цінність життя, взаємодопомоги, гнучкість та швидкість у перебудові бізнесу, плани А, В, С…
Складові гуманістичного маркетингу під час війни:
- З перших днів війни в Україні почала діяти Кібер-армія, бо окрім військових дій, ще потрібно виграти інформаційну війну, а це в більшості випадків про маркетинг. Всі маркетологи можуть і досі долучитися до будь-якого полку Кібер-військ та робити дизайни, писати тексти, знімати відео, їх редагувати, налаштовувати таргетинг на підтримку України в різних країнах світу, вести акаунти в соц мережах, складати діджитал-плани і так далі. Це буде невід’ємним вкладом в перемогу
- Якщо маєте можливість, ви можете зробити свій окремий полк, який допомагатиме нашій державі й надалі вигравати інформаційну війну, використовуючи всі свої маркетингові знання. Такі приклади також є, і їх чим далі, тим більше в Україні
- На всіх сторінках у соц мережах, сайтах, бізнес має говорити про катастрофічні наслідки війни в Україні, просити про допомогу нашій державі, висвітлювати, що вже зроблено в країні та що ще потрібно зробити для перемоги. Особливо, якщо є іноземні партнери та клієнти. І це про маркетинг та роботу кожного маркетолога
- Листи мають надсилатися регулярно всім іноземним партнерам із тими ж закликами та інформацією, що і в попередньому пункті. І це робота маркетолога під час війни
- Якщо в бізнеса є іноземні клієнти, які можуть працювати за прайсом українського бізнесу ДО війни, це джекпот. Оберіть для бізнесу % від прибутку, який ви будете донатити на потреби ЗСУ, людей, що потребують допомоги. Робіть це регулярно, до перемоги, а може, якийсь час і після. Про використання прибутку української компанії потрібно обов’язково розповідати іноземним партнерам, а ще — що вони допомагають українській економіці в цілому сплатою податків, забезпеченням робочих місць. І спілкування з іноземними клієнтами на вищенаведені теми — регулярна, щоденна робота маркетолога. А ще – звітувати про результати використання всіх грошей на допомогу
- Висування ініціатив, залучення у проєкти, які допоможуть нашому фронту, постійний їх пошук та пропозиції керівництву – щоденна задача маркетолога у військовий час
- Потрібно передивитися весь портфель послуг та продуктів компанії і зрозуміти, які допомагають всім українцям в цей нелегкий час заощадити, примножити, відбудувати; які допомагають ще більше підіймати патріотичний та бойовий дух, які допоможуть країні об’єднати всіх в боротьбі. А потім — донести ці меседжи за допомогою маркетингових інструментів до тих, хто у відносній безпеці в Україні. Це задача маркетолога
- Зі своїми українськими клієнтами необхідно розмовляти із допомогою всіх існуючих платформ. Не для того, щоб щось продати, ні. А для того, щоб підтримати, надати корисну інформацію, допомогти порадою, поділитися досвідом перебудування бізнесу, розповісти історії людей в компанії, показати, що ви не просто бренд. Ви – гуманістичний бренд. Вгадайте, чия це робота?
- Якщо ви маркетолог-фрилансер і залишилися без будь-яких замовлень та клієнтів, або без роботи, бо попали під скорочення через війну, займіться волонтерством по повній, згадайте, які книжки ви не прочитали, а завжди хотіли, які курси не прослухали, а тепер маєте час, зареєструйтеся на всіх іноземних платформах щодо пошуку клієнтів, працюйте в цьому напрямку. Кожен день. Результат буде не завтра і навіть не післязавтра, але продовжуйте. Ви зробите багато чого для України, для українців і для себе. Врешті-решт, станете справжнім гуманістичним маркетологом, і отримаєте відмінний результат
- Якщо ви колись міркували про те, щоб змінити професію маркетолога на щось кардинально інше, можливо, саме час прислухатися до цих думок, все обдумати та починати навчання. Адже в житті треба займатися лише тим, чим готовий навіть тоді, коли все зруйновано – буквально та у переносному значенні. І це буде гуманно. По відношенню людини самої до себе.
Гадаю, що наостанок буде важливо наголосити на тому, які якості потрібні кожному маркетологу під час війни: гнучкість, швидкість орієнтування в просторі, комунікабельність, дисципліна, надвисоке зосередження на оперативних задачах, воля, бажання продовжувати всі справи, незважаючи ні на що.
Маркетингу бути завжди, навіть у складні і найтемніші часи. В такій важливій галузі для України як агробізнес — тим паче. Треба лише зрозуміти, чим маркетолог може бути корисним, щоб наблизити повноцінне світло та добро.
Юлія Андрющенко (Каменєва), СЕО Маркетингової агенції Kameneva Agency
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.