У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №9032-1 «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо запровадження акцизного податку на води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин».
Депутати пропонують віднести води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин до підакцизних товарів та встановити з 1 січня 2024 року специфічну ставку податку у розмірі 0,1 євро (близько 4 грн) за 1 літр напою (далі по тексту — Податок). Автори законопроєкту пояснюють, що аналогічна ставка оподаткування застосована у Польщі. Кінцевою метою є зменшення вживання солодких напоїв на 21%, стимулюючи українців переходити на здоровішу альтернативу. За підрахунками, таке нововведення також збільшить надходження до державного бюджету від 5,1 млрд до 7,8 млрд грн на рік.
Наразі недостатньо наукових доказів того, що податок на цукор у солодких водах знижує захворюваність на ожиріння та надмірну вагу. Ймовірно, введення таких податків може впливати на поведінку споживачів і в окремих країнах, можливо, призвело б до зменшення споживання цукру з безалкогольними напоями. Водночас існуюча багаторічна статистична інформація говорить, що відсоток ожиріння не зменшується, незважаючи на зниження споживання цукру, а в деяких випадках навіть зростає.
Ідея акцизного регулювання ринку напоїв не є новою. Подібні податки застосовувалися з 50-х років минулого століття.
Аргументація урядів на користь запровадження акцизів на напої з цукром відрізняється залежно від країни. Так, у Данії, Угорщині, США, Мексиці, ПАР та Великій Британії дані фіскальні заходи позиціонувалися переважно як спосіб покращити здоров'я населення.
У той самий час у Фінляндії, Франції, Філадельфії (США) і Фіджі регулювання обґрунтовувалося також необхідністю збільшити податкові надходження. З іншого боку, різниться і формат податкового регулювання. Деякі країни (Фінляндія, Угорщина, Мексика) одночасно вводять акцизи на низку потенційно шкідливих продуктів, обкладаючи додатковими податками не лише напої з вмістом цукру, а й інші товарні категорії. Однак найчастіше об'єктом регулювання стають тільки напої, що містять цукор.
У Великій Британії незадовго до ухвалення рішення про введення акцизів на напої з додаванням цукру спостерігався досить високий рівень споживання продуктів, які вважаються шкідливими. За зробленими раніше прогнозами, 20% акциз повинен був призвести до зниження частки людей, які страждають від ожиріння, на 1,3%.
Інше дослідження доводить, що більшу частину калорій британці отримують від споживання жирів, а не цукру.
Констатуємо, що продажі цукру з безалкогольними напоями впали. Тим не менш, частка дорослих із надмірною вагою залишається приблизно сталою.
У систематичному огляді, проведеному на замовлення ВООЗ, новозеландські вчені (Ліза Те Моренга та її команда) дослідили зв’язок між вагою тіла і так званими «вільними цукрами» (усіма видами цукру, які додаються до їжі) у напоях, а також цукром, який природним чином міститься в меді, сиропі, концентратах фруктових соків і фруктових соках. Автори дійшли висновку, що цукор збільшує масу тіла, лише якщо ви їсте його більше, ніж спалює ваш організм.
Тож у цьому питанні варто прислухатися до науки, яка засвідчує, що баланс калорій є вирішальним для ваги тіла — якщо ви їсте більше, ніж використовуєте, ви набираєте вагу. Неважливо, звідки беруться калорії. Збалансоване харчування, фізичні вправи та підтримання калорійного балансу важливі. Податок на цукор помилково припускає, що в ожирінні винен один інгредієнт. Такий підхід не призводить до систематичного успіху та в кінцевому етапі до більш здорової нації.
Багато продуктів рекламуються такими гаслами, як «нуль цукру» або «зменшений вміст цукру». Етикетки вводять в оману, тому що споживачі часто не розуміють, що менше цукру не означає менше калорій.
Енергетична щільність або кількість калорій у їжі значною мірою залежить від складу поживних речовин і подається в кілокалоріях (ккал) на грам (г).
Жир має 9 ккал/г, алкоголь — 7 ккал/г, білок — 4 ккал/г і вуглеводи (включаючи цукор) — 4 ккал/г.
Зменшення вмісту цукру необов’язково призводить до зниження калорійності продуктів, адже вміст вуглеводів залишається постійним. Якщо ви видаляєте цукор із їжі, його потрібно замінити іншими вуглеводами, білками або жирами. В результаті щільність енергії залишається незмінною або, у випадку жиру, може навіть збільшуватися.
Знову і знову цукор у безалкогольних напоях вважається відповідальним за розвиток надмірної ваги та ожиріння в світі. Дивлячись на дані «Національного дослідження харчування дорослих» (Німеччина), можна помітити, що в середньому чоловіки отримують лише 2,2%, а жінки — 1,1% свого добового споживання калорій із газованих напоїв. Тому дуже сумнівно, що ця невелика кількість відповідає за розвиток надмірної ваги та ожиріння, якщо 98-99% калорій надходять з іншими продуктами.
Згідно офіційних даних, споживання цукру в США за 20 років скоротилося майже на 18%, але кількість людей з надмірною вагою тільки зростає. Виходить, вказувати на цукор як головний аспект, що впливає на кількість людей з ожирінням, — хибно.
В останні декілька років тенденція щодо зниження споживання цукру в США змінила свій тренд.
Тенденція ожиріння у Мексиці. В цій країні запровадили податок на солодкі безалкогольні напої на початку 2014 року з метою змінити поведінку споживачів. Цифри статистики за 2006-2018 роки показують, що кількість людей з ожирінням тільки зросла (граф. 1, Ожиріння в Мексиці, поширеність і тенденції серед дорослих, 2020).
На прикладі Мексики можемо побачити і обмежений потенціал акцизів на напої з додаванням цукру (надходження склали 0,38% від загального обсягу податкових надходжень) щодо поповнення бюджету. Загалом це типовий показник.
Слід звернути увагу на публікацію ВООЗ 2023 року «Political declaration of the third high-level meeting of the General Assembly on the prevention and control of non-communicable diseases, and mental health. Draft updated menu of policy options and cost-effective interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases. Report by the Director-General», відповідно до положень якої формується головний висновок:
Отже, враховуючи вищевикладене, можемо зробити висновок, що «податок на цукор» у більшості світових країн не просто довів свою неефективність, а навіть мав регресивний характер. Практика та дослідження показують, що введення відповідного акцизу призводить виключно до переходу споживання населення не на молоко та воду, а на дешевші та неякісні напої та/або слабоалкогольні продукти. Тому не варто зосереджувати дискусію та демонізувати окремі інгредієнти з цукром, а слід стежити за загальним пакетом харчування українців.
Олександр Коротинський, директор НПЦ «Цукробурякового виробництва», радник голови ТК-56 «Цукор і крохмалепатокові продукти», член Комітету АПК при Торгово-промисловій палаті України, член Центру декарбонізації при УСПП
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.