Ідея родини Камалетдінових доставляти фермерські продукти з сіл у великі міста трансформувалася у виготовлення джемів. Сьогодні потужності їхнього крафтового виробництва сягають 10 тис. баночок по 200 мл, або 40 тис. баночок по 40 мл на місяць.
Саме виробництво джемів здалося підприємцям найбільш життєздатною ідеєю для початківців, у яких майже відсутній стартовий капітал. До того ж ці продукти мали ще одну перевагу — довший термін зберігання. Перше, що зробила родина Камалетдінових, — сформували концепцію. Для себе вони визначили, що їхні вироби не будуть конкурувати з продукцією масмаркетів за складом, смаком, дизайном.
«Ми вирішили робити щось цікаве, щоб навіть читаючи назву Endorfine, було зрозуміло, що це щось незвичайне, і його варто спробувати. Дружина почала розробляти цікаві поєднання, було багато експериментів, десятки різних смаків. На той момент я мав дизайн-студію, яка займалась веб-розробкою, брендингом, і вечорами ми з колегою розробляли дизайн, назву, маркетинг для нашого товару. І вже навесні 2017 року була готова перша партія продукції, зварена вдома», — розповідає AgroPortal.ua засновник крафтового виробництва з Полтавщини Роман Камалетдінов.
Першим офіційним днем продажу продукції Endorfine став фестиваль їжі. До речі, початкові вкладення у справу склали 2 тис. грн, і ці інвестиції були повернуті під час першого ж заходу.
«Це було для нас дуже важливо: не стільки сам прибуток, а той факт, що вдалося все продати. Ми зрозуміли, що споживачі готові платити за якісний товар справедливу ціну, і страху того, що це дорого, вже не було. На той час люди ще не звикли купувати джеми, взагалі цього ринку майже не існувало, і зараз він тільки розгортається. Зробили ставку на цю нішу з розрахунком, що вона зростатиме на 20% на рік, і ми разом із нею», — ділиться досвідом підприємець.
На даний момент лінійка продукції Endorfine складається з 12 позицій — 8 видів джемів, варення, з них 1 конфітюр, і 4 соуси від солодких до гострих. Також мають два основних літражі — 40 мл і 200 мл. Сироп із соснових шишок продається у пляшках по 250 мл.
Серед покупців найбільш популярні апельсиновий джем із лавандою, полуниця-ревінь-м’ята, вишня з волоським горіхом, грушеве варення з прянощами, груша-манго з анісом та вишневий соус.
«Проаналізувавши наших конкурентів, виявили, що всі вони позиціонують себе однаково — ми ручні, натуральні, з унікальними смаками, красиві, крафтові тощо. Чим би ми відрізнялися від них — іншою назвою та дизайном етикетки? Тож провели дослідження, опитування клієнтів офлайн і виявили такий інсайт для себе, що більшість людей вживають джем зранку. Так Endorfine став джемом для сніданку», — розповідає власник крафтового виробництва.
Сьогодні продукція Endorfine на 70% складається з вітчизняних інгредієнтів. Половина сировини українського виробництва — це смородина, вишня, слива, томати, фрукти, овочі, які використовуються для соусів, цукор. А ось екзотика — імбир, апельсин, лимон — це вже, відповідно, імпортна сировина. Соснова шишка йде з Карпат. Тара використовується українська, етикетки місцевого виробництва, а от кришка теж імпортна.
Підприємці починали варити джеми ще в квартирі, а зараз їхнє виробництво займає цех площею 130 кв. м. По сусідству знаходяться ще одні крафтярі, які виготовляють в’ялені томати, в’ялену сливу та соуси.
«Для тих, хто хоче зайнятися крафтом, це хороший досвід, який я рекомендую спробувати. Спочатку орендуйте якусь кухню в кафе, ресторані, їдальні — це буде бюджетний варіант. Надалі можна спільно брати в оренду цех, оформити зі всіма документами, дозволами, сертифікатами, розділити кошторис на двох, але водночас мати правильно сплановане приміщення, яке відповідає всім стандартам», — ділиться досвідом Роман Камалетдінов.
На сьогодні у цеху працює 4 людини, які займаються виробництвом, відповідають за маркування, етикетування, пакування продукції. Найближчим часом штат планують розширити двома менеджерами з продажу, по роботі з постійними та новими клієнтами.
Придбати продукцію Endorfine можна на локальних ярмарках у Полтаві, в інтернет-магазині чи в соціальних мережах.
У найближчих планах виробників — розширити асортимент пастилою, цукатами.
«Ще дуже хочеться зробити свою лінійку кави. Зараз у мене є обмеження щодо участі у грантових програмах. Але після вирішення цього питання обов’язково планую податися на грант, адже маю багато планів і знаю, на що ці кошти хочу витратити», — підсумував Роман Камалетдінов.
Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua