Конфітюр із 40 інгредієнтів: як крафтовий кутюр’є створює колекції з химерних джемів та соусів

08 грудня 2024, 06:47 511

Свою крафтову історію дніпрянка Катерина Єременко розпочала у 2018 році. Тоді вона активно брала участь у фермерських фестивалях, їздила різними містами та пригощала відвідувачів своїми авторськими делікатесами. Майстриня постійно вибудовує стратегію — як продавати свою продукцію онлайн, як робити її впізнаваною, тим самим підвищуючи продажі.

Своєю історією та планами на майбутнє з AgroPortal.ua поділилася засновниця крафтового виробництва SmaQus у Дніпрі Катерина Єременко. 

«Звільнившись з роботи, певний час працювала лише на фрілансі й не мала уявлення, куди хочу рухатися, чим займатися, але я все життя любила готувати якісь незвичайні та «химерні» варення. І тут моя подруга, смакуючи в гостях одне з таких варень, сказала: «Слухай, у тебе це так добре виходить! Чому б тобі не готувати на продаж?» Її слова змусили мене задуматись і почати рухатись у цьому напрямку», — розповідає Катерина Єременко. 

Вона пригадує, що на той час нічого не знала про ринок, інших виробників, продажі, обсяги, витрати. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Я просто стрибнула в річку і почала рухати руками і ногами, розуміючи, що або випливу, або ні. І я випливла. Минуло зовсім небагато часу, і я потрапила на свій перший ярмарок, хоча тоді виробляла ще дуже мало продукції. Дізналася про нього випадково в магазині, який продавав крафтові продукти. Вони сказали, що організовують ярмарки для крафтових виробників, і запропонували мені взяти участь. Із цього все й почалося. 

Авторський стиль та вишукані рецептури 

На даний час в асортименті крафтового виробника SmaQus є соуси, конфітюри, джеми, варення, цікаві маринади, мариновані фрукти, ягоди, квіти, як-от бутони акації, лілійника, маринована лохина та чайні купажі. У продажі на постійній основі є один чайний купаж — «Чай Восьми скарбів», а решта виготовляється індивідуально для кожного клієнта. 

У своєму виробництві Катерина Єременко майже не використовує цукор (його максимальний вміст — до 5-6%), а також штучні хімічні підсолоджувачі. Додаються тільки здорові цукри — це може бути кокосовий цукор, тростинна меляса, мед, натуральна стевія, сироп агави тощо. 

Також продукти готуються без кип’ятіння, тільки за температури пастеризації, тобто нижче 90°С, без додавання води, барвників, стабілізаторів та емульгаторів. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Створюю так звані суперперсоналізовані продукти. Це взагалі зараз тренд, особливо в Європі. Люди почали приділяти більше уваги своєму здоров’ю, адже їжа теж може бути персоналізована під власні показники організму, побажання, вподобання, дієту. Всі мої рецептури унікальні, авторські, аналогів їм немає. Також я працюю як кутюр’є, створюючи колекції за певними тематиками. З 2018 року маю вже понад 400 унікальних рецептів. Це тільки ті, які я зварила та продала, не рахуючи тих, які придумала і ще не випускала — їх, мабуть, буде вдвічі більше. 

Власниця бренду розповідає, що хоч продукти і не повторює, але має постійно в своєму асортименті так званий «кореневий каталог» — до 5 продуктів, які завжди в наявності, вони найпопулярніші. З них суперхітом і обличчям бренду є «ківіхрінь», або конфітюр Golang. Конфітюр готується з двох сортів ківі — зеленого та ківі Gold, із додаванням свіжого кореня хрону. 

За словами Катерини, хрін — дуже класний підсилювач смаку. Якщо його додавати в обмеженій кількості, то він сам ховається, але певним продуктам суттєво підсилює смак і надає, як дорогоцінному каменю, оправу. 

Ще дуже популярний купаж «Чай Восьми скарбів» і декілька варень. Одне з них — «Час обіймати» з фейхоа та горіхів із додаванням грейпфрутового соку й цедри і масали 20 прянощів. Її виготовляють для Катерини на замовлення спеціально під варення. Це єдина пряна суміш, яку вона купує готовою, а всі інші спеції підбирає сама. 

У планах — відкриття приміщення за вимогами ХАССП 

Уся продукція створена на основі природної сировини, без додавання жодних хімічних речовин. Власниця крафтового виробництва дуже прискіпливо до цього ставиться і навіть всю сировину збирає і закуповує самостійно. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Я збираю багато дикоросів, ягід, фруктів, квітів, різноманітних рослин, зокрема цілющі рослини для своїх чайних зборів і бальзамів, у найбільш чистих регіонах. Також купую сировину в приватних садибах, у фермерів — там, де увага до якості дуже висока. Окрім дикоросів, я, звісно, використовую класичні сільськогосподарські культури. Дуже прискіпливо ставлюся до сировини, перебираю на стиглість, якість, смак, аромат. Можу перебирати цілий ящик болгарського перцю і купити з нього 5 штук. 

Сьогодні Катерина Єременко працює на окремій кухні, де й створює свої унікальні авторські рецепти. Але, як зізнається сама крафтярка, вона вже давно відчуває потребу в спеціалізованому приміщенні — виробничому цеху з усім необхідним обладнанням для роботи. Він не має бути великим, адже масове виробництво не є метою. 

«Моя продукція завжди буде штучним товаром. Справа в тому, що конфітюр, у якому 40 інгредієнтів, не рахуючи спецій, неможливо виготовити тоннами. Це завжди буде ручна робота, і буде обмежена, лімітована кількість цього продукту. Війна трішки пригальмувала роботу, проте я продовжую розвиватися та розширювати асортимент. Тому зараз зосереджена на окремому приміщенні для виробництва, яке відразу планую обладнати відповідно до вимог ХАССП, забезпечити там повністю санітарні умови, безпечність виробництва, пройти всі відповідні перевірки і отримати документи», — зазначає Катерина Єременко. 

Усі продукти майстрині надзвичайно трудомісткі й потребують багато часу. Один конфітюр може готуватися до місяця з витримками, заливками. Тому Катерина наразі розглядає питання залучення до виробництва ще кількох працівників, щоб делегувати їм окремі процеси. Адже зараз вона займається усім сама: від закупівлі сировини до продажу і просування готової продукції.

Для продажу онлайн потрібна стратегія впізнаваності бренду 

Поки сайт знаходиться у стадії розробки, свою продукцію SmaQus продає онлайн через соціальні мережі, в деяких крамничках міста та на ярмарках, маркетах, івентах, дегустаціях. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Мій продукт онлайн взагалі продавати набагато складніше, ніж класичні варення та соуси, які мають звичні смаки. Я пропоную нове покоління екстравагантних варень — конфітюри з екзотичними інгредієнтами, складні соуси, відповідно, це складні смаки, букетні. Коли людина дивиться на такий конфітюр, бачить список інгредієнтів, і про деякі з них вона взагалі ніколи в житті не чула, то складно донести словами, що це смачно та ще й корисно. 

На даний час крафтярка їздить зі своєю продукцією скрізь, куди може поїхати, працює як у рідному Дніпрі, так і в інших містах. До початку повномасштабного вторгнення географія була значно ширшою. Війна дуже скоригувала роботу. Ярмарків стало менше, вони проходять здебільшого на заході України та в Києві. 

«Я дуже люблю ярмарки, люблю пригощати відвідувачів і бачити, як людина пробує і розквітає, наче це варення вона шукала все своє життя. Це радість для мене і велике щастя. Звісно, виснажливо фізично, але для мене це завжди дуже класні емоції та заряд творчої енергії, коли постійно є зворотний зв'язок від людей, котрі насолоджуються моїм продуктом», — ділиться враженнями Катерина. 

Війна скоротила потік постійних клієнтів на 70% 

У 2022 році Катерина Єременко не працювала, а продавала лише те, що було в наявності. На початку року вона виїхала з Дніпра до Тернополя і там 8 місяців волонтерила, працювала з біженцями і не займалась своєю справою. 

Було навчання, яке вона проходила за програмами USАID та U- LEAD, але саме виробництво стояло на паузі. Підприємиця відновила роботу наприкінці 2022 року. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Війна відняла дуже багато постійних клієнтів. Свою базу я напрацьовувала роками. Свого клієнта я шукала і навчала сама, адже в Україні порівняно з європейськими країнами нижча і взагалі просто інша харчова культура. Людині, наприклад, потрібно пояснювати, що коли вона купує крафтовий сир, то найкраще він смакує з акомпанементами, тобто зі спеціальними конфітюрами та джемами, які зроблені для того, аби доповнювати сири. 

Крафтярка підрахувала, що станом на осінь 2022 року база її постійних клієнтів, які регулярно і багато купували продукції, зменшилася на 70%. Катерина зараз продовжує роботу над відновленням та розширенням клієнтської бази. 

«Обсяги продажів, відповідно, впали. Щойно я виходжу на якийсь пристойний обсяг, не складаю руки, а працюю далі. Я не хочу нікуди їхати з України. Це питання принципове, хоча було чимало пропозицій ще в 2022 році. Хочу працювати в Україні», — зазначає вона. 

Для розвитку бізнесу власних коштів замало, потрібні гранти 

Для повноцінного налагодження роботи необхідні чималі кошти. Власних ресурсів майстрині просто не вистачає. Для подальшого облаштування приміщення потрібно закупити обладнання, яке коштує недешево, тож без інвестицій, грантів тут не обійтися. 

propData.content.image
Катерина Єременко, засновниця крафтового виробництва SmaQus

Є гранти на маркетингове просування, дослідження ринку. Тож я обов’язково планую залучити якісь грантові кошти та подавалась на різні програми, хоча жодного разу не проходила з різних причин. Продовжую активно слідкувати за грантовими програмами, зокрема тими, які надаються після навчання, адже навчаюся регулярно. На навчальні програми я потрапляла неодноразово. Вдячна всім, хто мене навчав, і тим, хто це все фінансував. Тепер мені потрібні гранти на розвиток самого бізнесу, для того, щоб отримані знання вже втілювати. 

У планах підприємиці не стільки розширити свій асортимент продукції, скільки поглибити його, адже всі продукти взаємопов’язані між собою. Має кілька інноваційних ідей щодо продуктів, які б хотіла виготовляти. Наразі відпрацьовується технологія їх виробництва. 

Катерина Єременко активно досліджує потреби та запити споживачів, адже розуміє, що ринок диктує свої правила. Вона знайшла свою нішу — крафтовий, незвичайний, єдиний у своєму роді продукт, в основі якого лежить творчість, унікальність і натуральність.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua