Найдовшу річку Франції — Луару — місцями можна перетнути пішки. Рейн став непрохідним для барж країн Західної Європи. Італійська річка По на 2 метри нижча за норму, що впливає на врожай. Сербія, Болгарія та Румунія вже проводять днопоглиблення Дунаю.
Надзвичайно посушливі зима та весна, рекордно високі літні температури та періодичні хвилі спеки призвели до того, що основні водні шляхи Європи недостатньо поповнюються та дедалі частіше перегріваються, повідомляє The Guardian.
Метеорологи зазначають, що посуха може стати найгіршою на континенті за понад 500 років. Протягом майже двох місяців у західній, центральній і південній частині Європи не було зафіксовано значних опадів, і їх не прогнозують найближчим часом.
Однак повністю проаналізувати кліматичну ситуацію вчені не можуть.
«За останні 500 років не було інших подій, подібних до посухи 2018 року. Але цей рік, я думаю, гірший», — каже Андреа Тореті з Об’єднаного дослідницького центру Європейської комісії. За його словами, існує «дуже високий ризик посушливих умов» протягом наступних трьох місяців.
У Нідерландах, Німеччині та Чехії знову видно так звані «голодні камені» на деяких ділянках річок, де рівень води через посуху опустився до рекордно низьких показників. Про це повідомляє нідерландський портал NU.nl.
На «голодному камені» у минулі століття робили позначки критично низького рівня води в річках — провісника голоду. «Плач, коли бачиш мене» — це можна прочитати на висохлому камені в річці Ельба.
У Нідерландах іноді можна побачити високе каміння з кількома смугами та датами у річках навколо старих міст. Вони нагадують про історичні паводки та катастрофічні повені.
В інших європейських країнах існує протилежна традиція: каміння на дні, яке позначає критично низький рівень води. У Німеччині та її околицях відомо про 27 каменів, більшість із них у річці Ельба.
Одні висихають кожні кілька років, інших бачили лише кілька разів. Найстаріша відома згадка про дуже низький рівень води відноситься до 1417 року. Вона була знайдена у річці Шпрее неподалік Берліна.
Багато барж, які перевозять вугілля для електростанцій і сировину для промислових гігантів, таких як металургійний виробник Thyssen і хімічний гігант BASF, уже працюють із потужністю приблизно на 25%, щоб зменшити глибину занурення судна у воду, підвищуючи вартість доставки в п’ять разів.
Повна зупинка руху барж на Рейні сильно вдарить по економіці Німеччини та Європи: експерти підрахували, що шестимісячне призупинення у 2018 році коштувало близько 5 млрд євро.
У той час як ЄС заявив, що збільшення водних вантажних перевезень на 25% є одним із пріоритетів переходу на зелений блок, Німеччина зараз працює над тим, щоб перенаправити їх на залізницю та автомобільний транспорт, хоча для заміни стандартного вантажу на баржі потрібно від 40 до 100 вантажівок.
Річки Франції, можливо, не є такими ключовими вантажними артеріями, але вони служать для охолодження атомних станцій, які виробляють 70% електроенергії в країні. Оскільки ціни досягли історичного максимуму, енергетичний гігант EDF був змушений скоротити виробництво через посуху.
З наростанням енергетичної кризи в Європі річки Гаронна, Рона та Луара вже занадто теплі, щоб скидати охолоджуючу воду. Французький ядерний регулятор минулого тижня дозволив п’ятьом електростанціям тимчасово порушити правила.
Потік пересохлої річки По, найдовшої в Італії, впав до однієї десятої від звичайної швидкості, а рівень води — на 2 метри нижче норми. Через відсутність тривалих опадів у регіоні з листопада виробництво кукурудзи та рису істотно постраждало.
На долину По припадає від 30% до 40% сільськогосподарського виробництва Італії, але виробники рису попереджають, що до 60% їх урожаю може бути втрачено, оскільки рисові поля висихають і псуються морською водою, яку всмоктує низька річка.
У дельтах річок поблизу Венеції зменшився вміст кисню у воді до такої міри, що приблизно 30% молюсків уже знищені.
Низькі рівні річок і висока температура води можуть виявитися фатальними й для інших живих організмів.
Нещодавно в Баварії температура Дунаю досягла 25°С і може підвищитися до 26,5°С, тобто вміст кисню впаде нижче шести частин на мільйон, що смертельно небезпечно для форелі.
Вантажні перевезення на Дунаї також були серйозно порушені, що спонукало владу Сербії, Румунії та Болгарії почати днопоглиблення каналів.
Навіть Норвегія, яка приблизно на 90% виробництва електроенергії залежить від гідроенергетики, заявила, що надзвичайно низькі рівні водосховищ можуть змусити її обмежити експорт електроенергії.
Все це може мати негативні наслідки для промисловості, вантажних перевезень, виробництва енергії, продовольчої безпеки та біорізноманіття. Важливість даної проблеми стоїть на рівні зі зростанням цін через вторгнення росії в Україну.