Будь-яке господарство найбільше коштів витрачає на добрива — близько 25% своїх доходів. Плануючи їх закупівлю, кожен виробник має подумати про маркетинг зерна, щоб отримати прибуткову маржу між ними.
Історично склалося, що ціни на добрива та ціни на зерно, як правило, рухаються разом. Кореляція, або зв'язок між ними, дуже висока — близько 90%.
Різниця в ціні між добривами та продукцією рослинництва була відносно стабільною протягом останніх 20 років. Були лише два моменти, коли ціни на добрива різко піднялися над цінами на сільськогосподарські культури. Перший був у 2008 році, коли ціни на зерно зросли вдвічі, але вартість добрив зросла в чотири рази.
Невдовзі після цього, коли світ занурився в іпотечний та фінансовий колапс, співвідношення цін на добрива та зерно повернулося в норму та більш-менш нормалізувалося аж до минулого року.
Цього разу мінісировинний бум у сільському господарстві був спричинений посухою 2021 року, а потім російським вторгненням в Україну. Ціни на зерно зросли вдвічі, а на добрива — знову в чотири рази. Станом на середину вересня ціни на добрива порівняно з цінами на зерно трохи встановилися.
росія є основним виробником калійних, фосфорних і азотних добрив, маючи 13% загального світового виробництва. Зокрема, на країну припадає 23% світового експортного ринку аміаку, 14% карбаміду, 21% калію та 10% перероблених фосфатів.
Північна Америка імпортує приблизно 20% сечовини з росії, а Бразилія отримує з росії близько 47% калію, 20% сечовини та 30% моноамонійних фосфорних добрив. Згідно з дослідженнями, 90% калію, який використовували українські фермери до війни, надходило з росії та білорусі.
Під сильним впливом росії знаходиться також природний газ і сировина для добрив. 50% російського природного газу йде до Німеччини, а 40% — до Європи. Цей газ постачається двома трубопроводами через білорусь та Україну.
За останні два роки європейські ф’ючерси на природний газ зросли в 30 разів, а ф’ючерси на природний газ у США — втричі. Результатом цього є те, що деякі компанії з виробництва добрив скорочують виробництво аміаку в Європі через високу вартість газу.
Отож, питання не тільки в тому, зростають чи знижуються ціни на зерно чи ціни на добрива. Розподіл між ними також важливий. Купуючи добрива на наступний рік, варто подумати також про маркетинг нових культур. Оскільки українські фермери все ще збирають цьогорічний урожай, і ще далеко до врожаю наступного року, плюс ризики погоди та коливання цін, ніхто не хоче брати багато зерна для доставки.
Саме тут опціонні стратегії можуть допомогти заповнити маркетингову прогалину. Вони дають необхідний захист прибутку від спаду з бажаним потенціалом зростання, не обіцяючи жодного виробництва.
AgroPortal.ua за матеріалами Manitoba Cooperator