Зерновий коридор — єдиний варіант для українського агро. Які прогнози цін і попиту

19 листопада 2022, 07:00 5821

Для українських фермерів продовження дії зернового коридору — дуже позитивний знак. Але на світових ринках ціна на зернові падає вже майже місяць, з моменту перших надій на відновлення роботи «зернової ініціативи», адже всі розуміють, що на ринках з’явиться більше товару.

По це AgroPortal.ua розповів директор консалтингово-аналітичної компанії Barva Invest Юрій Гаврилюк.

«Для аграріїв зерновий коридор — це порятунок і ледве не єдиний шлях продати товар не в мінус. Для фермерів логістика до порту дешевша за логістику на західні кордони. Окрім того, ефективність використання вагонів у напрямку портів значно вища, що не лише зменшує витратну частину, а й дозволяє збільшити загальну експортну пропускну здатність нашої країни», — зазначає Юрій Гаврилюк.

У Barva Invest пояснюють, що робота зернового коридору продовжена на 120 днів, тобто він працюватиме на тих же умовах, що й раніше, щонайменше до 19 березня 2022 р. за умови відсутності нових провокацій та саботажу з боку росії.

На думку експертів, вузьким місцем морської логістики залишаються навіть не потужності портової інфраструктури, а пропускна здатність інспекційних груп, до складу яких входять російські представники.

«Це суттєво лімітує можливість роботи українських портів, що призводило до зростання автомобільних та залізничних черг у напрямках портів. Коли росія «тупнула ногою» та заявила про вихід із «зернової угоди», ООН та Туреччина самі продовжили інспекції та збільшили кількість інспекційних груп. Результат видно на графіку. 31.10.2022 р. інспекцію пройшло 52 судна, наступного дня — ще 37 суден. Тим часом усього з початку роботи зернового коридору інспекцію пройшло 471 судно, а середній темп склав 4,6 на день (що, звісно, дуже низько). росія відмовляється збільшити кількість інспекторів. Це залишатиметься вузьким місцем для українського експорту та зручним місцем для подальшого саботування з боку росії», — вказується у звіті компанії Barva Invest.

«Щодо того, скільки вдасться вивезти зерна з України: ціль — 11 млн т. Це такий же обсяг, який було вивезено за 4 місяці роботи зернового коридору. Тут основний момент — наскільки ефективно буде працювати комісія в Босфорі», — пояснює Юрій Гаврилюк.  

У Barva Invest зазначають, що Україна повертається на експортний ринок, але вже стикатиметься з меншими обсягами попиту. Крім того, на деяких напрямках через сезонність українське зерно втратить конкурентоздатність. Наприклад, зараз ринок Індонезії (топ-2 імпортер української пшениці) буде насичений новим урожаєм сусідньої Австралії. 

«Тож не варто розраховувати на стрімке зростання цін на внутрішньому ринку України, оскільки навіть за відновлення роботи глибоководних портів пропозиція до продажу залишається дуже високою (проти інших років)», — зазначають експерти. 


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua