AgroPortal.ua зібрав відповіді голови відомства Дениса Башлика на найактуальніші запитання під час вебінару «Уряд на зв’язку», організованого асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу».
Якісний оператор на ринку землі
Напрями, над якими працюємо сьогодні, — це спрощення всіх процедур, максимальна відкритість, переведення послуг в онлайн та дерегуляція. Працюємо активно і очікуємо на нові результати
Держгеокадастр та сфера земельних відносин завжди були зарегульованими, бюрократизованими та корумпованими. І це було небезпідставно, бо надходили тисячі скарг від громадян та бізнесу про неякісно наданий сервіс, мотивовані відмови, створення додаткових бюрократичних перешкод. Але такий підхід має залишитися в минулому. Для цього вже змінено багато процедур, і Держгеокадастр має стати якісним оператором на ринку землі, який не створюватиме додаткових бюрократичних перешкод, а допомагатиме вирішувати питання, які виникають в усіх стейкхолдерів земельного процесу, особливо як напередодні, так і після відкриття ринку землі.
Для досягнення цієї цілі виконано основні пункти:
- Створено Департамент контролю якості сервісів, який покликаний вирішувати проблемні питання учасників ринку і виключити практику «відписок».
- Започатковано щомісячний захід GtoB для зв’язку з бізнесом щодо концептуальних питань державної політики земельних відносин.
- Запроваджено в кожному Головному управлінні Держгеокадастру громадські приймальні.
- Спрощено процедуру підключення до земельного державного кадастру у режимі читання.
Нова методика нормативної грошової оцінки (НГО)
Наша принципова позиція полягає в тому, щоб нова НГО не стала шоковою терапією для бізнесу, землекористувачів та землевласників. Вона має прибрати ризики, які були до цього, але залишити нормативну грошову оцінку в межах, в яких вона була
Основна ціль запровадження нової методики НГО полягає в об'єднанні всіх існуючих методів, які є в розрахунку НГО, уніфікації та усунення з процесу корупційних втручань. Нова методика в першу чергу стосується НГО земель населених пунктів та НГО земель несільськогосподарського призначення, які є за межами населених пунктів. Якщо говорити про відкриття ринку землі, то ця методика ніяким чином не буде впливати на всеукраїнську НГО земель сільгосппризначення.
Основною проблемою в запровадженні НГО була розрізненість методичних та методологічних підходів: методика НГО земель населених пунктів була затверджена в 1995 році, методика НГО земель несільськогосподарського призначення — у 2011 році. Тому потрібно уніфікувати методики і визначити один об’єкт для проведення НГО земельних ділянок, привести все до єдиного формату і формули та спростити певні розрахунки по землям населених пунктів. У результаті було прибрано певні коефіцієнти і додано нормативи, якими можна користуватись.
У нашій методиці нової НГО, яка наразі доступна для громадського обговорення, наведена детальна формула розрахунку з усіма коефіцієнтами і нормативами по кожній з категорій земель. Чекаємо на фідбек від основних користувачів цієї методики, які можуть порахувати розмір податків за новою методикою і зрозуміти, як він зміниться. За попередніми розрахунками, коливання будуть у межах 10% по території України.
Щодо збору консолідованої інформації по всім регіонам України — вся технічна документація з нормативної грошової оцінки має передаватися в Державний фонд документації із землеустрою, який скоро буде доступний для загального користування.
Закон про національну інфраструктуру геопросторових даних
Прийняття та підписання закону про ринок землі було певним рубіконом у земельних відносинах, другим стане закон про національну інфраструктуру геопросторових даних
Сьогодні в Україні існує безліч геопорталів та кадастрів, які між собою не узгоджуються. За допомогою цього закону буде створена єдина система, яка буде об'єднувати всі геопросторові дані як державного, так і приватного секторів. Тобто, це створення єдиного вікна доступу до інформації.
Якщо певний державний орган не створював і ще не має геопросторової системи, ми надамо інструмент та єдину основу для їх створення.
Відповідно до закону про геопросторові дані, Держгеокадастр є держателем Національного геопорталу, але ми не робимо державного монополіста з адміністратора системи, а пропонуємо декілька варіантів отримання геопросторових даних: через єдиний геопортал Національної інфраструктури геопросторових даних; галузеві портали, які можуть бути створені утримувачами геопросторових даних; у формі відкритих даних. Держгеокадастр лише утримує єдину точку доступу, через яку всі охочі зможуть отримати централізовану інформацію, а також несе відповідальність за моніторинг функціональності та розвитку Національної інфраструктури геопросторових даних України.
Орієнтовно Національна інфраструктура геопросторових даних України запрацює з 1 січня 2021 року, а пілотна версія тестується вже сьогодні.
Серед основних положень законопроєкту виділяємо:
- Введення чітких понять базових геопросторових даних, яких 17, та тематичних геопросторових даних, яких може бути безмежна кількість.
- Всі геопросторові дані мають бути безкоштовні. Безкоштовність — це критичний фундаментальний принцип цього закону.
- Виробники чи утримувачі не мають права погіршувати дані або зменшувати їхню якість.
Інвентарізація державних земель як чинник наведення порядку в державному резерві
Моя особиста експертна думка, що безоплатна приватизація земель — це певний архаїзм. Мають бути забезпечені соціально незахищені верстви населення та учасники АТО. Але не має бути практики, яка існувала роками, що всі громадяни України мають право на 2 га
У 2019 році Держгеокадастр інвентаризував 1,07 млн га державної землі сільськогосподарського призначення. У цьому році інвентаризуємо решту — за нашими підрахунками, це приблизно 200 тис. га. Плануємо це зробити до 1 серпня 2020 року, і сьогодні роботи ведуться в усіх областях України, хоча через карантин існує певна затримка.
До запуску ринку землі ми проінвентаризуємо всю державну землю сільгосппризначення. Тобто в Державному земельному кадастрі буде інформація про 100% земель сільськогосподарського призначення державної форми власності. Держгеокадастр як ефективний орган виконавчої влади, який має реалізувати політику в сфері земельних відносин, а політичне рішення щодо умов приватизації та запровадження обмежень має прийняти Верховна Рада.
Кадрова політика задля клієнтоорієнтованої служби
Людина має бути фахова, з досвідом, і орієнтуватися в усіх напрямках. Це дуже відповідальна сфера, особливо в аграрних регіонах. Тут не вистачить просто гарної освіти. Тільки так може працювати клієнтоорієнтована служба
Держгеокадастр від початку запровадив конкурси на посади, щоб уникнути звинувачень про призначення «своїх» людей. Вже наразі проведено конкурси у всіх областях та визначено вже 7 переможців. Через карантин зараз проведення конкурсів призупинено, але як тільки буде знято обмеження, вони продовжаться.
Також, ще до запровадження карантину, було прийняте рішення про проведення онлайн-курсів щодо підвищення кваліфікації для спеціалістів і керівників відомства. Також була затверджена нова Антикорупційна програма.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua