«Чарівної пігулки» немає: як ефективно керувати аграрним бізнесом

18 жовтня 2016, 07:00 4016

Протягом десяти років група компаній ТМ «ВІЛІЯ» розвиває кредитування дрібних та середніх фермерів, яким надає усіляку підтримку: від ресурсів до технологій. Таким чином підприємство самостійно впроваджує стратегію розвитку аграрної галузі в окремо взятій області.

Навіщо це успішному підприємству, яке зуміло за останні два роки відкрити насіннєвий завод і майже вдвічі наростити елеваторні потужності, а також як досягти такої ефективності — розповів засновник групи Євген Дудка.

За його словами, ключову роль в ефективному господарюванні відіграють управління людським ресурсом, розуміння процесів топ-менеджментом, правильні маркетинг і визначення компанією місця на ринку.

«Два роки тому у нас була ручна система керування, — розповідає Євген Дудка. — Тепер підприємство змінилося, і на наступний рік плануємо перейти на корпоративну систему управління. Раніше ми кожному розповідали, що він має робити, за підписом першої особи, а зараз — визначаємо завдання за напрямками».

Основним здобутком своєї компанії аграрій називає збалансованість управління і технології.

Не потрібно вірити в «чарівну пігулку», яка від усього допомагає, вважає Євген Дудка. Підприємства можуть працювати в однакових умовах, але одне з них ефективне, а інше — ні. Чому? Все залежить від керівника, він ухвалює рішення: які технології обрати, які ресурси придбати, залучає кредит, забезпечує результат.

«На мою думку, менеджмент у всьому ланцюгу агровиробництва є найважливішим. Сама технологія нічого не дасть, поки не буде дисципліни на виробництві, поки не буде ресурсозабезпечення, поки не буде організації праці. Це гарне слово, в основі якого — організація праці, дисципліна і ресурси. Щодо пріоритетів, то найперше — організація роботи, друге — забезпеченість ресурсами, третє — дисципліна», — пояснює управлінець.

Наприклад, основний фактор ефективності в рослинництві — врожай. Його можна збільшувати екстенсивним шляхом, тобто нарощуванням кількості оброблюваної землі, і інтенсивним — завдяки збільшенню врожайності на вже існуючих площах. Гроші виробника — це врожай, помножений на ціну. «На вартість ми не впливаємо, але ми впливаємо на вал. Найближчі кілька років будуть важкими в ціновому сегменті. Єдине, що ми можемо зробити, — це збільшити врожайність. Тому основною зоною нашого управління є врожайність — планування, правильна сівозміна, якісне насіння, необхідне живлення, надійний захист і збирання без втрат. Ось ті фактори, які є дощечками «бочки» ефективності, а управління, на мою думку, — це днище, основа, яка їх тримає», — розповідає Євген Дудка.

При цьому аграрна політика, за його словами, мало впливає на ефективність діяльності агропідприємства. Відміна спецрежиму ПДВ групу ТМ «ВІЛІЯ» не лякає. «У нас раніше не було відшкодування по пшениці, ріпаку і кукурудзі, а зараз ми заходимо в цивілізовані відносини», — говорить засновник групи.


AgroPortal.ua за матеріалами інтерв'ю, опублікованого у виданні «Агрохолдинги України 2016», УКАБ