За оцінками експертів, майже 85% світового фондового ринку зараз складається з нематеріальних активів. Такий світ відкриває нові можливості і вимагає використання інноваційних підходів до ведення бізнесу, зокрема, до управління ризиками.
Виробник сільськогосподарської продукції постійно стикається з ризиками. І це відбувається не тільки через те, що він веде бізнес під відкритим небом і на його посіви впливають несприятливі погодні умови, шкідники та хвороби. Його дохід також залежить від циклічності і поточної кон'юнктури світових товарних ринків (і, як наслідок, рівня цін на аграрну продукцію), від узгодженої та надійної роботи ринкової інфраструктури, від рішень органів влади, і від багатьох інших факторів.
При цьому неврожай або серйозне зниження якості аграрної продукції впливають на весь ланцюжок постачання сільськогосподарської продукції. Банки, а також постачальники насіння і засобів захисту рослин можуть зіткнутися зі збільшенням неплатежів по кредитах. Елеватори та переробники можуть недоотримати дохід від зберігання або переробки продукції. Їх виробничі потужності будуть простоювати, і постійні витрати не будуть в повній мірі покриватися. Транспортні компанії, сюрвеєри, експортні термінали і навіть морські порти можуть постраждати від зниження обсягу бізнесу. Навіть виробники упаковки для продажу продовольчої продукції можуть зіткнутися з проблемами.
Менеджмент і власники бізнесу зацікавлені в стабільному розвитку свого підприємства, але не завжди мають всю повноту інформації про існуючі можливості управління ризиками або їх передачі. Багато великих виробників диверсифікують виробництво географічно, розвиваючи бізнес в декількох регіонах країни, або займаються виробництвом різної продукції. Часто елементом управління ризиками є вертикальна інтеграція аграрного бізнесу, що дозволяє зберегти максимальну прибутковість підприємства, незалежно від коливань цін на агропродукцію.
Крім цього існують додаткові можливості з ефективного управління ризиками.
Все ще небагато компаній в ланцюгу поставок сільськогосподарської продукції використовує на регулярній основі хеджування цінових і валютних ризиків. Хоча деякі компанії вже експериментували з використання форвардних, ф'ючерсних контрактів, опціонів і також їх комбінуванням, проте не завжди вони отримували позитивний досвід. Частково це пов'язано з не завжди повним розумінням таких інструментів і, зокрема, з нерозумінням базисного ризику. Ще менше компаній в Україні має досвід хеджування ризиків обсягів власного виробництва або наявності на ринку необхідної сировини, страхування якості врожаю або комплексного гарантування доходу, при якому одночасно покриваються ризики врожайності, ціни і навіть валютні ризики. Такі інструменти вже присутні на ринку і їх розвиток має дуже великий потенціал.
Крім цього, інструменти з управління або передачі ризиків часто можуть використовуватися не тільки для власного спокою, але й для ефективного розвитку бізнесу. Деякі виробники насіння і засобів захисту рослин вже мають досвід «пакування» страхових рішень в свої комерційні пропозиції, стимулюючи тим самим збільшення продажів, а також підвищуючи лояльність своїх клієнтів. На жаль, не всі такі програми відрізняються простотою, прозорістю та інноваційністю. Наприклад, в світовій практиці існують програми, де фермер, купуючи насіння, може застрахувати врожай від ризику пересіву просто відправивши смс з інформацією, яку він бере з пакету насіння. Якщо в регіоні, де він відкрив такий пакет і посіяв насіння, певну кількість днів не буде дощу, він отримає відшкодування, а саме — новий пакет насіння. Все просто і прозоро.
На жаль, подібні цікаві (і корисні для аграрія) механізми формування лояльності і конкурентної переваги ще несильно поширені серед покупців агропродукції. Дуже ймовірно, вони стануть набагато частіше використовуватися, коли нові механізми префінансування (наприклад, аграрні розписки) допоможуть зробити форвардні закупівлі більш надійними в частині виконання їх умов усіма сторонами. Також дуже перспективними можуть бути нові банківські продукти для аграріїв, що передбачають зниження відсоткової ставки в разі неврожаю, зниження цін на сільськогосподарську продукцію або невисокої якості вирощеного врожаю.
Несприятлива погода впливає не тільки на виробників аграрної продукції, а й на переробників і постачальників продуктів харчування. Дослідження показують, що зміна середньомісячної температури повітря всього на кілька градусів може мати відчутний вплив на обсяги продажів продовольчої продукції, особливо морозива, пива і прохолодних напоїв. Поки ще мало хто з постачальників продовольства знає, що існують рішення, що дозволяють захистити дохід від таких ризиків. Більш того, з використанням рішень з передачі погодних ризиків можуть бути структуровані маркетингові акції, наприклад такі, що передбачають додаткову знижку на товар, якщо протягом декількох днів йде дощ.
Управління ризиками в ланцюгу поставок сільськогосподарської продукції є ключовим елементом успішного існування бізнесу. Відкритість і творчий підхід до передачі ризиків і навіть використання ризиків для стимулювання розвитку бізнесу — важливий аспект стабільного і динамічного зростання. Безсумнівно, структурування інноваційних рішень з передачі ризиків українськими компаніями вимагає вивчення і використання передового світового досвіду подібних програм. Однак зміни неминучі, і важливо бути серед тих, хто зможе першим розпізнати нові можливості, щоб використовувати їх у своїх цілях.
Олександр Артюшин, віце-президент Swiss Re Corporate Solutions (Швейцарія) спеціально для AgroPortal.ua
Як найуспішніші українські компанії управляють ризиками в ланцюгах поставок, як залучають додаткові кошти та завдяки чому залишаються фінансово стабільними — дізнайтесь з перших вуст під час бізнес-дня VII Міжнародної конференції «Ефективне управління агрокомпаніями», що відбудеться 22 вересня 2016 року у Києві.