Якщо ви добре знаєте своїх споживачів, особливо, якщо дивитесь у майбутнє, розумієте, що їм буде цікаво і чому, вам буде легше обрати і вибудувати інформаційну та маркетингову концепцію. Експерт нідерландської компанії TrendsActive Альян де Бур навів декілька основних споживчих трендів, які змінюють продукти та послуги.
Покоління
Зростання серед загальної маси споживачів представників покоління Z, а з недавніх пір — і покоління «мілленіалів» обумовлює революційно нові тренди на ринку продуктів харчування. Покоління Z — це дієві люди, мотивом яких є зробити щось, а головне — зробити це самостійно. У США у 10% новонароджених уже є особиста сторінка у соціальній мережі Facebook. Через те, що вони народилися у світі, де навколо комп’ютери і телефони, це є невід’ємною частиною їхнього життя. Наприклад, 8-річний хлопчик за допомогою відео на YouTube навчився керувати машиною і відвіз свою 4-річну сестру у McDonald’s, щоб купити їй чізбургер.
Мілленіали егоцентричні, і це змушує виробників і маркетологів ще більше догоджати індивідуальним смакам цих споживачів. З самого дитинства ті чують про те, що вони особливі і їхня думка має враховуватися. Також представники цього покоління люблять показувати себе та те, що вони роблять, тому зараз такі популярні Instagram та мільйони блогів на YouTube-каналі.
Hand made і веганство
Останнім часом дуже зростає популярність автентичних продуктів, таких, що зроблені руками, хоча їхня якість інколи поступається заводським виробам. Причиною появи цього явища є брак довіри до магазинів, через це люди «шукають якість» у hand made.
Якщо зробити «аватар» молодої людини, то він буде приблизно таким. Вона починає ранок з сухофруктів. Протягом дня їсть на ходу, харчується снеками, фруктами та овочами. Не прив’язана до одного місця роботи чи локації. Все більше набуває популярності здорове харчування, хоча фастфуд ще тримає свої позиції.
Вегетаріанство і здорове харчування набувають все більшої популярності. Наприклад, один шеф-кухар придумав «Томіто» — помідорний бургер, в якому замість м’яса помідор, але він смакує, як м’ясо. Є країни, де такі бургери навіть продають у McDonald’s.
Миттєва реакція
Люди не хочуть чекати, їм потрібно отримувати миттєвий feedback, який можна забезпечити завдяки сучасним технологіям. Сьогоднішньому бізнесу потрібно бути соціальним, швидким та інтерактивними. Наприклад, ви можете зробити фотографію вмісту свого холодильника, а вам миттєво дадуть відповідь — рецепт страви, яку ви можете приготувати з наявних продуктів.
Або ж Amazon, який створив девайс та прив’язав його до магазину. Ви можете причепити його на холодильник або ж у ванній. Якщо у вас закінчився гель для гоління, одним натисканням можна замовити чи вибрати prime-версію — і за 20 хвилин продукт за допомогою дрону доставлять до ваших дверей.
У США в супермаркетах використовують такі екзотичні маркетингові прийоми, як муляж овоча на полиці, у разі доторкання до нього він починає розповідати історію про те, як ця партія овочів вирощувалася. Продавці інших продуктів застосовують навіть окуляри доповненої реальності, через які можна побачити короткий ролик про вирощування продукту і його шлях на полицю магазину.
Гендерна рівність
Останніми роками ми спостерігаємо, що частка освічених жінок у світі стає більшою, вони почали заробляти більше грошей, отримувати більше повноважень. Жінки вирішують пізніше мати дітей.
Наприклад, банки, страхові компанії вважають, що переважно чоловіки займаються всіма фінансовими справами у сім’ї. Але тепер фінансовим установам потрібно враховувати, що згодом саме жінки будуть вирішувати фінансові питання. Вони стають «генеральними директорами» в своїй сім’ї, які приймають всі рішення.
«Підключене» суспільство
Сучасний споживач дуже інтерактивний, він постійно користується смартфоном, робить селфі, спілкується в різних месенджерах. Якщо ви підключені до Інтернету, то можете отримати інформацію будь-коли та з усього світу.
Зараз набуває поширення тенденція браку довіри, яка впливає на всі покоління. За даним дослідження, лише 25% людей довіряють рекламі. Ця закономірність виникла через перевантаженість інформацією. Людина бачить близько 3 тис. брендів щодня, тому компаніям дуже важко виділитись. Наприклад, у світі є понад 60 тис. видів зубної пасти.
До того ж усі покоління живуть в «підключеному» суспільстві: 80-річні бабусі вправно користуються Skype, а 3-річна дитина самостійно може знайти мультик в YouTube.
Є залежні люди, які постійно онлайн: вони весь час дивляться в екран телефону. В Китаї, наприклад, з’являються дороги для власників смартфонів, схожі на доріжку для велосипедистів: людині буде безпечно йти по ній, не відриваючи голову від смартфона.
Поставте собі запитання, що ви робите в першу чергу, коли прокидаєтесь: обіймаєте свого чоловіка/дружину чи берете до рук телефон, щоб перевірити повідомлення або ж вимкнути будильник?
Проводилося дослідження, де ставилось запитання: «Що ви оберете: втратити здатність відчуття запахів чи залишити смартфон?». 75% респондентів сказали: «Заберіть у мене ніс, але не телефон».
Ще одне дослідження проводилося у приймальній лікарні. Люди, які очікували в черзі, проводили цей час в телефонах. Працівники лікарні в них їх забрали, пояснюючи, що це заважає роботі обладнання. Через деякий час у цих людей просканували мозок і виявили, що світиться та його частина, яка відповідає за залежність, та ж сама, що в наркоманів.
Кастомізація
Компанії намагаються максимально ідентифікувати свого клієнта. Наприклад, на сайті Knorr можна визначити свій смак за допомогою анкети: вам дадуть відповідь на запитання, який продукт вам найбільше підходить. Це альтернатива супермаркету з полицями, де ви маєте самі робити вибір, а Knorr робить вибір за вас.
Наприклад, у McDonald’s є розпізнавачі облич, які «запам’ятовують» ваші замовлення. У наступні ваші відвідування у закладі підберуть для вас меню.
Матеріал підготовлений за підсумками МАЙСТЕР-КЛАСУ. Споживчі тенденції та їх вплив на агробізнес, який відбувся у ході IX Міжнародної конференції «Ведення агробізнесу в Україні».
Наталія Помянська, AgroPortal.ua