Результати проведеного дослідження засвідчили, що ягоду з однієї багатотонної вантажівки (фури) можуть спожити до 150 тисяч людей. І якщо споживач вперше спробував ягоду, і вона йому не сподобалася, то знову повернеться він до неї як мінімум через 8-10 тижнів, тобто коли в деяких ягід вже закінчиться сезон.

За інформацією асоціації «Ягідництво України», світова торгівля фруктами і ягодами за останні 19 років зросла в грошовому еквіваленті в 4 рази, зокрема свіжими ягодами — у 9 разів. Виробництво цієї продукції зростає, і з нішевого ринок фруктів та ягід перетворився на цікавий в плані інвестицій ринок. На нього прийшли гроші, попит і мода, що призвело до структурних та фінансових змін.

Джерело фото: AgroPortal.ua
Джерело фото: AgroPortal.ua

Коронавірус ударить по ягодах

У світовому виробництві в 14 млн т ягід найбільші обсяги за суницею садовою — 9-10 млн т, але в грошовому еквіваленті її частка — це лише третина обсягу. На ринку свіжої ягоди за цим показником лідирує лохина. 

Як розповіла президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна, з кісточкових найбільше зростання показала черешня, яка мала гарний результат у грошовому еквіваленті.

«Попит на черешню настільки виріс, що вона заслужила окремого коду, хоч до 2012 року рахувалася в обсягах разом із вишнею. Такий ріст зумовлений збільшенням споживання на китайському ринку. Цього року всі прогнози на світових ринках щодо фруктів і ягід можна буде робити тільки після визначення ситуації з коронавірусом. Тому що Китай є великим постачальником на ринку, і від обсягів його постачання залежатимуть ціни на інших ринках. Якщо Китай буде закритий, то подешевшають позиції, які він імпортує, і зростуть ціни на продукти, які він експортує», — пояснює Ірина Кухтіна.

Головні тенденції на ягідних ринках

Насамперед експерти говорять про глобальні цінові тренди — на ягоди на всіх ринках відчувається зростаючий тренд, що пояснюється змінами технологій та здорожчанням виробництва та логістики.

«На ринках зростає частка брендованої продукції, адже для споживача бренд — це знак якості продукції й певна гарантія походження та безпеки. При цьому торговельні мережі продовжують тримати ягоду як елітний продукт», — пояснює Ірина Кухтіна.

За її словами, ринок ягід дуже динамічно змінюється. Якщо суниця садова — це промислова культура, яка тримає свої обсяги, навіть відчуваючи тиск у ціні, то малина майже кожні три роки втрачає 30% насаджень через низькі ціни.

Джерело фото: асоціація «Ягідництво України»
Джерело фото: асоціація «Ягідництво України»

Також експерт каже, що найближчим часом вирощування ягід перейде до закритого ґрунту.

«Клімат змінюється та стає все більш непередбачуваним. Наприклад, цього року в Іспанії випав сніг, і це вплине на врожай суниці садової в країні. Тож через такі обставини очікуємо в цьому сезоні на світових ринках високу ціну на цю ягоду. Хоча ціна на українську суницю садову залежатиме від її якості», — зазначає Ірина Кухтіна.

Також на ринок значно впливають споживчі настрої, які провокують появу нових продуктів з ягодами та фруктами. За спостереженням експертів, понад 50 продуктів, які були представлені як інноваційні на виставках протягом 2-3 років, мають фруктово-ягідний смак.

Крім того, зростають інтернет-продажі та кількість магазинів, які спеціалізуються на продажі виключно свіжих фруктів і ягід.

Джерело фото: асоціація «Ягідництво України»
Джерело фото: асоціація «Ягідництво України»

Чи існує ягідний ідеал?

«Якщо продукція була недостатньо смачна і з якоїсь причини не сподобалася покупцю, наступного разу він її купить вже в наступному сезоні або й взагалі більше не купить українську ягоду», — зазначає технічний директор ТОВ «Розетта Агро» Валерій Ляшинський.

За його словами, найближчим часом споживання ягід розвиватиметься через супермаркети, адже на першому місці завжди стоїть якість продукції. Але при цьому у кожного є свій ідеал ягоди.

Для виробника: ягода має бути врожайною, легкою в догляді, зручною у збиранні, достигати в стислі строки та мати хорошу ціну.

Для супермаркету: ягода повинна мати хороші смакові якості й структуру та бути однорідною за розміром.

Для споживача: ягода має бути привабливою візуально, знаходитися на полиці супермаркету на видноті та обов’язково мати гарні смакові властивості.

Джерело фото: AgroPortal.ua
Джерело фото: AgroPortal.ua

За словами представника компанії Bakker Barendrech&Ahold (Нідерланди), яка спеціалізується на поставках фруктів і овочів по всій Європі, Робба Весселаса, очікування споживачів доволі високі: свіжість, зовнішній вигляд, якість і смак, безпечність. А ще європейцям важливо, щоб цей товар був у супермаркеті щодня, мав екологічну упаковку і був або місцевим, або оригінальним.

«Звісно, ми хочемо, щоб уся продукція вироблялася в Нідерландах, але щодо ягід, то через особливий клімат це неможливо, тому смородину, полуницю, лохину імпортуємо. Шукаємо нові країни для співпраці в цьому напрямку. З минулого року ми почали працювати з однією українською компанією, яка постачає ягоди лише в період закінчення нашого сезону їх виробництва», — розповідає Робб Весселас.

Якість харчової продукції Bakker Barendrech&Ahold контролює за допомогою GlobalGAP, AH-протокол 3.0, BRC або еквіваленту.

Джерело фото: Bakker Barendrech&Ahold
Джерело фото: Bakker Barendrech&Ahold

Людмила Лебідь, AgroPortal.ua

Мультимедіа