Конкуренти потіснили, ціни та попит низькі, або Чому сезон кавунів виявився провальним

02 вересня 2021, 06:35 6477
Конкуренти потіснили, ціни та попит низькі, або Чому сезон кавунів виявився провальним фото

Безсистемне виробництво, непродумані шляхи реалізації, відсутність експортної стратегії та державної політики призводять до збитків баштанників.

Плодоовочевий бізнес — це непрогнозований спотовий ринок, особливо в Україні. Таку думку у коментарі для AgroPortal.ua висловив фермер Валерій Федоренко, який 15 років вирощує кавуни у Херсонській області.

«70% плодоовочевої продукції постачають дрібні сільгоспвиробники. Всі вони працюють «по-чорному». Товар не проходить сертифікацію, агротехнологія не дотримується, вона заточена на те, щоб швидше вийти на ринок, зловити високу ціну, часто плоди обробляють біостимуляторами заради прискорення дозрівання», — пояснює фермер.

Експортні гойдалки

Ринок баштанних культур, як рулетка. Цього року українським виробникам кавунів не пощастило — є труднощі з реалізацією на внутрішньому та зовнішньому ринках.

Минулого року на тлі неврожаю в РФ та Угорщині Україна здійснила рекордний експорт, продавши 34 тис. т кавунів. У 2019 р. цей показник складав 6 тис. т, роком раніше — 20 тис. т.

«Добре буде, якщо цього року за кордон поїде хоча б 2 тис. т кавунів. По-перше, у наших конкурентів гарний врожай, по-друге, вони застосовують інші технології», — додає Валерій Федоренко.

Основні експортні ринки для українських кавунів — країни Балтії та Білорусь. Захищаючи свій ринок, Білорусь виставила вимогу постачати кавуни у ящиках і партіями по 20 т та ввела податок для трейдерів. Тоді як російським експортерам сплачувати податки не треба і дозволено ввозити партії по 24 т.

«Ми програємо росіянам 5 євроцентів. У країнах Балтії кавун коштує 16 євроцентів. Щоб продати наш кавун за кордон, ціна повинна складати 1,20 грн. Сьогодні кавун коштує від 70 коп. до 1 грн. На експорт його можна продати і навіть щось заробити. Але фермер цим не буде займатися, йому важливо реалізувати продукцію з поля за живі гроші. А для трейдера маржа в 10-20 коп. не покриває ризики, що можуть виникнути», — зазначає Валерій Федоренко.

Безсистемне виробництво і відсутність шляхів реалізації, експортної стратегії, державної політики — причини невдач вітчизняних баштанників. Крім того, немає жодного кооперативу виробників баштанних культур.

На догоду покупцям: кавуни без насіння, помаранчеві та жовті

В Україні почали вирощувати нішеві кавуни — безнасіннєві, різних кольорів (жовтий, помаранчевий), різноманітної форми. Такі кавуни популярні на ринках Європи — у Німеччині, Скандинавських країнах. Проте, для закордонних поставок потрібно подбати про упаковку. Українські мережі теж починають вимагати спеціального пакування.

«Замість контейнерів для кавунів використовують так звані октабіни, це ящики для перевезення ПЕТ-заготовок, от в них і возять кавуни вже 10 років. Ми розробили два види упаковки — ящик під кавуни та дині на 20 кг і контейнер для перевезення автотранспортом. В Україні, на жаль, лише два заводи виготовляють якісний картон, і сировина дуже подорожчала цього року», — ділиться Валерій Федоренко.

За його словами, цей рік для виробників кавуна дуже невдалий — спочатку все зіпсувала погана погода, конкуренти (Угорщина Румунія, Молдова, РФ) потіснили з експортних ринків, попиту немає, ціна з поля низька.

Покупець прагне безпечної, якісної та недорогої ягоди, і питання безпеки — ключове.

Власник підприємства з виробництва органічних кавунів «Дунайський аграрій» Роман Дяжук відзначив, що цього року урожайність кавунів нижча — якщо попередні роки отримували більше 50 т/га, до зараз близько 45 т/га.

«Дощі та холодна погода відтермінували урожай ранніх кавунів, тож замість кінця червня продукцію отримали в середині липня, тобто фактично на місяць пізніше. На якість це не вплинуло, ягоди потім надолужили показники солодкості», — розповідає він.

Майже весь урожай «Дунайський аграрій» реалізує на внутрішньому ринку, і лише невелика частка йде на експорт.

Власник підприємства з виробництва органічних кавунів «Дунайський аграрій» Роман Дяжук
Власник підприємства з виробництва органічних кавунів «Дунайський аграрій» Роман Дяжук

«Продовжуючи працювати з великими та середніми кавунами, ми прагнемо привчити споживача і до дрібних, що називаються порційними. Проте поки що люди не готові купувати маленькі кавуни, — коментує Роман Дяжук. — Крім того, прищеплюємо культуру споживання динь, пропонуючи нові, популярні у Європі сорти — сортотипи Конталупа та Амаріла, що дають гарний врожай у наших кліматичних умовах».

Також «Дунайський аграрій» вже декілька років поспіль вирощує квадратні кавуни та кавуни у формі серця. «Цього року весна була холодною, тому з тисячі форм (у які закладають кавуни, щоб вони мали задану форму) отримали менше 100 квадратних. Минулі роки отримували квадратні кавуни з половини форм», — зауважує виробник.

Кавуни незвичайної форми підприємство не продає, а дарує своїм партнерам.


Валентина Оврас, AgroPortal.ua