Ринок ягід у ЄС зростає — і обсяги, і вартість. Для українського виробника це можливість увійти в ринок на його підйомі. За даними МЗС Нідерландів, підвищення ціни і рівня споживання — глобальний тренд, який зумовлений збільшенням кількості людей із середніми доходами.

Ягоди відносять до групи найбільш корисних продуктів, попит на які підвищується. На рисунку 1 видно, що обсяг виробництва ягід у країнах ЄС та країнах — найбільших постачальниках ринку Європи щороку зростає в середньому на 6,2% за останню п`ятирічку.


Рис. 1. Виробництво свіжих ягід в Європейському союзі (EU 28 Extra*).
Дані: УКАБ

Додатковим сигналом того, що ринок перебуває в активній фазі позитивного довгострокового тренду, є збільшення зовнішньої торгівлі ЄС на ринку свіжих ягід.


Рис. 2. Обсяг зовнішньої торгівля свіжими ягодами в ЄС
Дані: УКАБ

Україна вже сьогодні домоглася певних успіхів на європейському ринку свіжих та підготовлених ягід. Так, у 2015 році українські підприємства відправили до ЄС-28 651 тонну полуниці свіжої та підготовленої (замороженої та ін.), на загальну суму $944,7 тис. Інших ягід, таких як малина, ожина, плоди шовковиці та гібрид ожини з малиною, Україна експортувала до ЄС-28 5154 тонни, на $6,8 млн. Експорт українських ягід свіжих і підготовлених, окрім полуниці, складає левову частку експорту ягід до ЄС-28, а саме — близько 84% за вартістю й обсягом. Якщо в 2014 році Україна експортувала до ЄС ягід лише на €3,4 млн (близько $4,3 млн), то в 2015 році — на $7,7 млн.

Левова частка ринку, близько 72% виробництва в ЄС-28, ягід свіжих і підготовлених, або заморожених, займає полуниця. За даними Eurostat, ринки ЄС як в середині Союзу, так і зовні досягли певного рівня насиченості, і в 2014 році після запровадження санкцій Росією ринок полуниці просів, так, виробництво впало на 17%, ціни імпорту втратили 8,7%, експорту — впали на 6,2%. Однак середньорічне зростання виробництва в країнах-лідерах збереглось на рівні 7,1%. Тому на ринку свіжої і замороженої полуниці посилюватиметься конкуренція між виробниками Іспанії, Польщі, Італії, Німеччини та Великої Британії. На рисунках 3 і 4 відображено тенденції зовнішньої торгівлі в Європі.


Рис. 3. Ринок ЗВТ замороженої і підготовленої полуниці серед країн ЄС-28
Дані: УКАБ

Таким чином, полуниця залишається цікавим ринком для українських виробників, однак більш дохідними є інші ринки: малини, ожини, чорниці, шовковиці, порічок, аґрусу і смородини, і вони стрімко розвиваються.


Рис. 4. Зовнішній ринок ЗВТ замороженої і підготовленої полуниці ЄС-28
Дані: УКАБ

На рисунку 5 відображено тренди зовнішньої торгівлі ягодами, окрім полуниці, серед країн ЄС-28. Показники 2016 року — прогноз. Дані Eurostat свідчать про поступове зростання ринку у країнах ЄС-28. Причиною цьому є не тільки зростання дефіциту свіжоморожених ягід, але й загальноєвропейський тренд збільшення уваги до культури споживання і зміни дієти в бік продуктів із низьким доданим цукром, екологічних і локальних продуктів, а також продуктів, готових до споживання у свіжому вигляді. Споживачі в розвинених країнах все більше дотримуються здорової дієти у повсякденному раціоні.


Рис. 5. Ринок ЗВТ заморожених ягід, крім полуниці, серед країн ЄС-28
Дані: УКАБ

Тенденція стрімкого зростання попиту на продукцію ягідництва з-поза меж Європейського союзу зберігається вже 5 років поспіль. Низька насиченість ринку в ЄС сприяє тому, що ціни імпорту зростають швидше, ніж фізичний обсяг торгівлі. Це свідчить про гарні перспективи для українського виробника на цьому ринку. Слідом за зростанням глобального попиту на ягоди підвищуються і ціни експорту.


Рис. 6. Ринок ЗВТ заморожених ягід, окрім полуниці, країн ЄС-28
Дані: УКАБ

Отже, ринок свіжоморожених ягід в ЄС є відкритим для українського виробника. Цей фактор він може використати для розвитку власного бізнесу за умови системного підходу до входження на ринок.


Для довідки: EU 28 Extra — регіон, який включає 28 країн ЄС та найбільших торговельних партерів.


Олександр Донченко, експерт аграрних ринків УКАБ спеціально для AgroPortal.ua