Експортна логістика обійдеться аграріям у $5 млрд. Як змінити ціну питання

04 листопада 2022, 06:37 3002

Виходячи з експортних обсягів зерна в 50 млн т, які потрібно вивезти з України, доведеться до кінця сезону експортувати 6 млн т щомісяця. Для українських фермерів лише транспортні витрати обійдуться в $5 млрд. І це не враховуючи витрат на вирощування.

Такі дані озвучив брокер Copenhagen Merchants and Board, член Coceral Герт Бошер під час вебінару IGC «Сприяння реінтеграції Чорноморського регіону до світового ринку зерна».

Герт Бошер, брокер Copenhagen Merchants and Board, член Coceral

У сільгоспвиробників залишається великий рівень невпевненості щодо експорту вирощеного врожаю. Це ризики фермерів тривалістю в 6-7 місяців, поки вони зможуть отримати кошти за збіжжя. Тому ми прогнозуємо, що навесні посіви значно зменшаться. Думаю, що аграрії переходитимуть на вирощування соняшнику та сої, оскільки ці культури потребують менше витрат. 

В Мінагрополітики теж на наступний сезон прогнозують зменшення посівних площ. За словами заступника міністра аграрної політики та продовольства України Маркіяна Дмитрасевича, в період осінньої посівної вже очевидне зменшення площ під озимими на 20%. Не виключено, що скорочення сягне до 40% порівняно з попереднім роком. Одна з основних проблем — низькі ціни на зерно на внутрішньому ринку та високі логістичні ціни на експорт продукції.

Маркіян Дмитрасевич, заступник міністра аграрної політики та продовольства України

Головною проблемою аграріїв на сьогодні є нестача обігових коштів. Наші фермери зосереджуються на олійних, що більш вигідно для експорту, та відмовляються від кукурудзи, яка потребує значних витрат. І якщо раніше аграрії витрачали 40 $/т на перевалку зерна, то після 24 лютого — 100 $/т, якщо ми говоримо про порти Одеси, і ще більше, якщо йдеться про європейські порти.

За словами Маркіяна Дмитрасевича, окрім експорту зерновим коридором, потрібно покладатися й на альтернативні маршрути і збільшити їхній ліміт — 3 млн т експорту на місяць. Для цього український уряд має кілька пропозицій.

  1. В Україні є 24 тисяч залізничних вагонів, які можуть перевозити зерно, в ЄС таких вагонів — 12 тисяч. Для покращення цієї ситуації ЄС може надати субсидії для європейських виробників таких вагонів і вантажівок. Цей крок допоможе поліпшити темпи транспортування зерна та матиме вплив на логістичні ціни, які зараз дуже високі.
  2. Ще один спосіб підвищити потужність коридорів солідарності — покращити перетин кордонів, збудувавши зернові елеватори, як це робиться в зернових портах. Це значно допоможе логістичному плануванню.
  3. Надати можливість зробити перевалку зерна в європейські морські порти стандартними вагонами, лише міняти колію. Також побудувати в Польщі широку колію, щоб пов’язати українську та польську залізничні системи.

На думку Герта Бошера, для покращення роботи також потрібно створити єдину цифрову платформу із забезпечення ефективного використання інфраструктури. Скоординована робота дозволить належним чином забезпечити планування. Також важливо, щоб усі митні документи були оцифровані, оскільки вже немає потреби використовувати паперову документацію.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua