Як компанії пройшли через це випробування та як змістилися їхні пріоритети — про це піде мова в рамках спецпроєкту з екосистемою хмарних IT-продуктів LIGA360 для агробізнесу. Це ефективне комплексне інформаційно-аналітичне рішення, що дозволяє відстежувати зовнішні ризики і зміни та своєчасно отримувати необхідну інформацію для прийняття управлінських рішень.
COVID-19 не вплинув на основу стратегії агрокомпанії AgroGeneration. Усі агрофірми таслужби працювали весь період карантину, дотримуючись заходів безпеки. «Польові роботи, пов'язані з посівом, внесенням ЗЗР, добрив, боронуванням, дискуванням йшли та йдуть згідно з агрономічним календарем», — зазначають у компанії.
Більшість офісних працівників були переведені на віддалений режим. У разі необхідності присутності в офісі співробітники користувалися або особистим автотранспортом, або була забезпечена доставка службовими автомобілями. Після завершення другого етапу карантину співробітникам агрокомпанії рекомендовано працювати в комбінованому режимі, виїжджати в офіс тільки в разі потреби.
Всі бізнес-процеси в компанії автоматизовані, у співробітників є робочі ноутбуки, планшети і смартфони, вони працюють у єдиній обліковій системі. Під час карантину компанія все живе спілкування та зустрічі перевела в онлайн, оперативно запровадивши нові канали внутрішніх ізовнішніх комунікацій. Характерно, що і після завершення обмежувальних заходів більшість каналів внутрішніх комунікацій планується залишити. «Ми змогли швидко перебудуватися і організувати роботу віддалено. Відразу ж побачили ефективність такої роботи. Навіть терміни посівної цього року рекордно швидкі, оскільки люди мотивовані та мобілізовані», — зазначають у компанії.
Найбільш затребуваними під час карантину виявилися Централізована база даних 1С, додатки власної розробки під Android Agronomist, Engineerist.
COVID-19 практично не вплинув на стратегію впровадження інновацій компанії «Агро-Регіон» — всім проєктам компанії було покладено початок задовго до пандемії. Операційний директор «Агро-Регіон» Володимир Кравцов зазначив, що цифрові підписи (ЕЦП) і Телеграм-ботиотримали нову актуальність. І всі ці технології залишаться в компанії й після карантину.
«COVID-19 став каталізатором для прийняття швидких рішень і мотивував ще більше спростити процеси, зробивши основний акцент на ефективній комунікації та максимальнійвзаємодії. «Астарта» точно стала сильнішою, гідно прийнявши виклик коронавірусу. В нас не було зупинено жодного процесу, жодного запланованого проєкту — виробнича діяльність триває згідно заздалегідь наміченого плану», — зазначає виконавчий директор компанії«Астарта» Валерій Соколенко. IТ-модулі AgriChain Farm і AgriChain Scout, розроблені компанією AgriChain, що входить до структури «Астарти», дозволили ефективно працювати у віддаленому режимі. «Це, без сумніву, наша конкурентна перевага, адже в режимі віддаленого планування, моніторингу та звітності польових операцій «Астарта» вже працює більше року. Тому і в умовах карантину ми не відчули труднощів у організації робіт», — додав Соколенко.
У компанії «Епіцентр Агро» період карантину збігся із завершенням операції з придбання активів «Сварог Вест Груп» та стартом їх інтеграції. Незважаючи на збільшення земельного банку, а також обмеження МОЗ, компанії довелося максимально прискорити проведення всіх технологічних операцій у полях. Для цього був істотно збільшений машинно-тракторний парк. «За рахунок грамотної розстановки посівних агрегатів у полях, мінімуму логістики і переїздів посівну підприємства «Епіцентр Агро» провели за 18 днів, що у 1,5 рази швидше, ніж уминулих роках», — розповів заступник керівника аграрного напряму «Епіцентр К», директор з виробництва «Епіцентр Агро» Богдан Черемха.
За його словами, компанія системно інвестує в технології, адаптуючи їх під свої потреби. Компанія навіть створила власний науково-дослідний центр і збільшила площі під дослідними полями до майже 1500 га. «Нас цікавить не просто сучасна техніка, а замкнуті технологічні цикли, що враховують особливості ландшафту та розумно використовують ресурси ґрунту», — зазначив він, додаючи, що COVID-19 тільки підтвердив актуальність курсу агрокомпанії на інновації.
У компанії впровадження AgTech-інструментів планується за рік, а то й за два. Тому фактичний обсяг інвестицій у цю галузь не зменшився у порівнянні з минулими роками. Навпаки, цінність технологій, що дозволяють підвищувати врожайність або економити витрати на гектар, укризовий період зростає в рази.
«Було важливо відсіятися та захистити культури, не допустивши захворювань серед виробничого персоналу», — зазначає заступник генерального директора ІМК з інновацій Богдан Кривицький. — Тому в умовах карантину надзвичайно зросла цінність технологій, що дозволяють дистанційно контролювати якість виконання польових операцій або проводити сервісні маніпуляції з тракторами і обприскувачами віддалено. Це і системи бездротової передачі даних з тракторів, сівалок та обприскувачів на сервер, віддалений доступ до польових терміналів тракторів та обприскувачів, який дозволяв допомагати механізаторам вирішувати поломки і проблеми, не контактуючи з ними».
В умовах діючих карантинних обмежень для HarvEast дуже актуальними виявилися digital-технології. Вони допомогли зберегти нормальний робочий темп реалізації всіх запланованих проєктів без втрат якості комунікацій між співробітниками та виробничої продуктивності. Серед таких технологій в компанії відзначають:
«Ми досить давно взяли курс на діджиталізацію. Причому не тому, що це загальний тренд, а для підвищення мобільності співробітників і нашої спільної бізнес-ефективності. Крім цього, digital-технології зробили компанію більш гнучкою, здатною швидко адаптуватися до змін, і цяякість виявилася дуже цінною у період пандемії, викликаної поширенням COVID-19», — відзначили в компанії.
Корпоративне управління також є досить важливим і показовим маркером для бізнесу. Адже за його якістю, якістю аналізу та управління ризиками, а також за відкритістю та рівнем комунікацій зі стейкхолдерами можна цілком давати оцінку компанії, зокрема тому, наскільки вона прозора, стійка, планує всерйоз і надовго працювати в галузі.
ВИСНОВОК
Карантинні обмежувальні заходи, посуха, впровадження ринку землі, рейдерство та несподівані зміни в законодавстві — це далеко не повний перелік викликів, яким сьогодні змушені протистояти агровиробники. Але ці чинники тільки стимулювали агрокомпанії прискорити тавпроваджувати технологічні рішення.
Процеси компаній перебудовуються на користь технологій, що дозволяють дистанційно керувати процесами і взаємодіяти один з одним. За підсумками опитування агрокомпаній ми виділили ТОП-5 найбільш затребуваних бізнесом технологій на сьогодні. Це:
Спеціально для агрокомпаній у відповідь на поточні виклики компанія ЛІГА: ЗАКОН розробила ефективне інформаційно-аналітичне рішення для агробізнесу — екосистему хмарних ІТ-продуктів LIGA360. LIGA360 для агрокомпаній включає інструменти для відстеження зовнішніх ризиків та управління командами віддалено. За допомогою LIGA360 можна легковідслідковувати зміни в законодавстві, рейдерські атаки, зміни в статусі контрагентів, змінупозицій партнерів і конкурентів агроринку, що критично важливо при загальній турбулентності бізнесу.
Світлана Яценко, спеціально для AgroPortal.ua