Ярослав Серпутько аналізує мотиви наміру викупу акцій та делістингу публічних компаній наступним чином: зараз біржова капіталізація українських публічних агрохолдингів надзвичайно низька. Якщо поглянути на Price to Book ratio, то компанії оцінюються набагато нижче за їхній капітал та навіть нижче, ніж річна EBITDA цих компаній у попередніх періодах. Водночас аналогічні європейські компанії котируються з мультиплікатором 5-7 EBITDA.
Дуже низька капіталізація наштовхує мажоритарних акціонерів на думку, що купівля акцій із ринку може бути наразі найбільш вдалою фінансовою інвестицією. Але, звичайно, за умови наявності ліквідних коштів для здійснення викупу. З іншого боку, з огляду на малу кількість угод на ринку мажоритарний акціонер залишається чи не єдиним гравцем, який може створити реальний попит на акції та дати можливість міноритарним акціонерам вийти з їхніх інвестицій. В умовах безальтернативності в мажоритарного акціонера виникає додатковий важіль у перемовинах.
Ярослав Серпутько називає декілька причин делістингу.
- По-перше, публічний статус вимагає від компаній регулярного та своєчасного спілкування зі своїми стейкхолдерами. Це потребує дорогого адміністрування з підготовки та розкриття фінансової та нефінансової інформації, постійної комунікації. Потрібно дотримуватися певних стандартів звітності, проходити аудит, тримати службу зі зв’язків з інвесторами та нести додаткові юридичні витрати. Це серйозний тягар для бізнесу, особливо в кризові часи.
- По-друге, незважаючи на зусилля (маркетинг, публікація звітів, регулярні конференції та дні інвесторів), покращення інвестиційної привабливості українських емітентів не спостерігається, що не дає надії на додаткові залучення коштів. А втрата можливості отримати об’єктивну оцінку вартості компанії внаслідок делістингу навряд чи розглядається як недолік: надто великий розрив між котируваннями та intrinsic value компаній.
- По-третє, для забезпечення вимог біржі публічні компанії повинні дотримуватися певних стандартів корпоративного управління. В умовах надто динамічного операційного середовища така модель може бути недостатньо ефективною з погляду швидкості прийняття рішень.
«Чи може рішення про викуп акцій мажоритарними акціонерами стати популярним серед українських публічних компаній? Зважаючи на низьку вартість акцій на ринку, це цілком можливо. Ми вже спостерігаємо, що холдинги активно викуповували свої єврооблігації», — зазначає Ярослав Серпутько.
При цьому він додає, що у разі вдавання до делістингу компаніям потрібно враховувати реакцію з боку основних стейкхолдерів, зокрема кредиторів (бондхолдерів, банків). Адже свого часу саме наявність публічного статусу дала можливість компаніям залучати кредитні кошти на кращих умовах: нижчі відсоткові ставки, залучення коштів на більш тривалий період.
«У будь-якому разі добровільний делістинг — це хоч і удар по репутації, проте несуттєвий. Історія українських публічних агрокомпаній пам’ятає більш резонансні події», — резюмує Ярослав Серпутько.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua