Які напрямки торгівлі зерновими зараз найбільш вигідні для українських аграріїв?
Дмитро Верлан: Пропоную розглянути найбільш вигідні напрямки для українського експорту зернових і олійних культур за видами транспорту та по країнах.
- Морський транспорт. Після припинення дії «зернового коридору» Україна створила і захистила власний морський коридор у Чорному морі, який із серпня 2023 року забезпечив експорт близько 36 млн т вантажів, з яких 23 млн т становила агропродукція. Це перевищує показники попередньої «зернової ініціативи».
Крім того, важливу роль в експорті відіграють дунайські порти, такі як Ізмаїл та Рені, особливо у співпраці з румунським портом Констанца. Наприклад, за даними Мінвідновлення, у 2023 році через Констанцу було перевантажено 13 млн т українського зерна, що склало близько 40% від загального обсягу перевалки порту.
Основними напрямками морського експорту зерна з України є країни Азії (переважно Китай, Індонезія, Туреччина, Індія та Саудівська Аравія), Африки (Єгипет, Туніс і Лівія) та Європи (Іспанія, Нідерланди та Італія).
- Автомобільний транспорт. Експорт агропродукції автомобільним транспортом через західні кордони України демонструє зростання, особливо з лютого – березня 2022 року. Основними імпортерами автомобільного експорту є сусіди України: Польща, Румунія, Угорщина та Молдова.
Основними експортованими товарами є соняшникова олія та соєві боби. Ринкові тарифи на транспортування варіюються залежно від напрямку та попиту на перевезення, і за злагодженої роботи логістики є можливість доставити зерно із західних регіонів України навіть до північної Італії, а соняшникову олію — до Іспанії. Звичайно, йдеться про відносно невеликі обсяги.
Залізничний транспорт. За даними Мінагрополітики, залізничний експорт сільськогосподарської продукції з України у 2023 році порівняно з попереднім роком скоротився на 33% і становив 6,23 млн т. Зменшення обсягів пов'язане з логістичними труднощами (зокрема, різними коліями) та обмеженнями (введення ембарго на імпорт агропродукції з України) з боку 5 країн ЄС — Польщі, Румунії, Болгарії, Угорщини та Словаччини.
Водночас залізничний транспорт залишається важливою ланкою в зерновому експортному ланцюжку всередині країни, особливо в напрямку портів Великої Одеси та частково терміналів порту Ізмаїл.