Алекс Коваленко: Поставити на паузу «Епікур» було несподівано для мене самого

22 лютого 2022, 06:00 3748

Декілька днів тому ринок сколихнула новина про те, що популярний український виробник курятини без антибіотиків «Епікур» зупиняє виробництво. Його власник Алекс Коваленко в інтерв'ю AgroPortal.ua розповів про причини такого рішення, про свої подальші дії та про філософію, яку сповідує він та його команда.

У себе у Facebook ви написали, що знімаєте «Епікур» з продажу та анулюєте ліцензію на його виробництво для Володимир-Волинської птахофабрики. Скільки, за вашими підрахунками, знадобиться часу, щоб ваша продукція повернулася на прилавки магазинів?

Алекс Коваленко: Мені складно сказати, скільки часу це займе. Процес перенесення нашого виробництва — планова історія. Ми почали його одразу ж, як Михайло Добкін з'явився на підприємстві. Я не планував, що продукція «Епікур» зникне з полиць. Передбачалося, що ми протягом кількох місяців завершимо налагодження виробництва на інших підприємствах, сертифікуємо їх та почнемо постачання звідти. Але у п'ятницю у медіа з'явилася нова інформація, що підтверджує не лише зв'язок Михайла Добкіна з Росією, а і його руйнівні дії проти України. Я зрозумів, що в цій ситуації не можу чекати і поставив на паузу виробництво. Це було несподівано для мене.

Тобто причина — не конфлікт із Михайлом Добкіним?

Алекс Коваленко: Конфлікт із Добкіним у мене є, і він виник одразу ж після його появи на Володимир-Волинській птахофабриці. Я тоді запропонував йому розійтися, бо одразу розумів, що співпрацювати ми не можемо. Йому це не сподобалося — для нього це певна незручність. Оскільки конфлікт триває вже давно, про майбутнє припинення ліцензії фабрику я офіційно попередив ще наприкінці 2020 року та збирався спокійно і цивілізовано перенести виробництво нашої продукції на інші підприємства.

Повторюся, конфлікт справді є, але ліцензію я зняв не через нього, а через антиукраїнські дії Добкіна, про які мені стало відомо нещодавно. Якби причиною був конфлікт, ми давно перестали би співпрацювати з фабрикою.

В інтерв'ю Forbes ви сказали, що у вас та вашої родини прямо або опосередковано 34% акцій Володимир-Волинської птахофабрики. Що з ними?

Алекс Коваленко: Наразі так все і залишається. Їхнім продажем займається агент, щоб мене це не відволікало — я хочу створювати.

Вже знаєте, куди ви перенесете виробництво «Епікура»?

Алекс Коваленко: Я можу точно сказати поки що тільки по індичці. Це буде сумське ТОВ «Індичка». Його власник — Дмитро Сидоренко. Там ми вже на просунутій стадії: виконали багато експериментів на самому підприємстві та вже продаємо експериментальну продукцію, щоб у робочому режимі подивитися, як вона зберігається та транспортується. Найближчим часом ми перейдемо на більші обсяги виробництва.

Підприємства з виробництва курки я поки що не можу назвати, оскільки фінальні контракти з ними ще не підписані. Є меморандуми, попередні договори, але дати початку поставок ми спрогнозувати не можемо. Це буде можливим після того, як ми виростимо експериментально курочку, зробимо всі необхідні лабораторні аналізи, експериментально її запакуємо та проведемо цикл транспортування та зберігання. Тільки після цього можна переходити до постачань у мережі. На сьогоднішній день у цьому напрямі ми співпрацюємо з двома підприємствами.

Потім ви оберете одне з цих підприємств або співпрацюватимете з обома?

Алекс Коваленко: Ми обговорили це питання з ними. Якщо обидва підприємства виконають умови експерименту правильно, ми зможемо здійснювати постачання з двох підприємств. Вони згодні, якщо ми пропорційно розділимо між ними обсяги та співпрацюватимемо з обома.

А у вас було своє обладнання на Володимир-Волинській птахофабриці?

Алекс Коваленко: Устаткування купувалося на баланс підприємства. І зараз, коли ми починаємо роботу з іншими підприємствами, теж говоримо, яке обладнання їм купити, допомагаємо з покупкою, допомагаємо отримати хороші знижки або оформити розстрочку, даємо фінансові гарантії про те, що забиратимемо продукцію, коли вони навчаться її виробляти. Тобто виробниче обладнання — власність виробничих компаній.

Ви також написали, що допоможете із працевлаштуванням людям, які втратять роботу на фабриці. Чи можете докладніше про це розповісти?

Алекс Коваленко: Люди, які втратять роботу (будуть звільнені або звільняться самі), можуть розраховувати на мою допомогу. Я не закликаю їх переходити на інші виробництва та не переманюю до себе. Вони можуть залишатися і там. Але вже досить багато цінних фахівців після того, як я перестав активно співпрацювати з Володимир-Волинською птахофабрикою, і там змінилася команда, покинули компанію. Когось я взяв до себе, комусь допоміг працевлаштуватися в інші хороші ціннісні компанії. Наприклад, IT-директору я допоміг влаштуватися в компанію з виробництва продуктів абсолютно іншого профілю, а HR-директор перейшла у виробничу сільгоспкомпанію. Частина людей знайшли собі нову роботу.

Якщо, окрім цих фахівців, хтось ще захоче змінити роботу, я також сприятиму, виходячи з їхніх компетенцій та готовності до переїзду.

«Епікур» займав досить велику частку ринку. І рішення про зупинення виробництва може призвести до великих втрат для бренду. Які зараз ваші відчуття та думки з цього приводу?

Алекс Коваленко: У торгових мережах, серед інших брендів курки, ми займали 20-30% ринку. Але це не дорівнює частці всього ринку, оскільки у цій статистиці не враховується торгівля на ринках неупакованою продукцією, а її досить багато.

Тимчасові втрати для бренду будуть. Безперечно, за час нашої відсутності покупці переключаться на іншу продукцію. Але якщо почитати коментарі на Facebook, багато хто розуміє нашу позицію, підтримує нас і чекає, коли «Епікур» знову повернеться на прилавки. Дехто писав, що до цього не купував нашу продукцію, але тепер чекатиме, коли вона з'явиться в супермаркетах, щоб стати нашими клієнтами. Тому я впевнений, що свої позиції ми відновимо і навіть вийдемо на нову планку і за курячим м'ясом, і за іншими видами м'яса, і з іншими нем’ясними видами продуктів.

Найголовніше, що ядро команди, яка створювала бренд «Епікур», залишається зі мною і хоче продовжити працювати разом. Ідеологія та філософія бренду також не зміняться: наші продукти будуть із чистим складом, без жодних добавок і за доступною ціною. У нас зміниться лише один виробничий партнер.

Чи можете розповісти, які нові продукти плануєте виводити на ринок?

Алекс Коваленко: У нас багато RnD-продуктів і багато компаній, з якими ми зараз створюємо партнерство, але я не буду спойлерити. Ця продукція зараз на різних стадіях: деякі з наших нових продуктів уже пройшли експерименти, а деякі лише на стадії розробки.

Наприклад, ми зробили бургерні котлети з чистим складом, без Е-шек і усілякої дряні. Спробували продавати їх в одному онлайн-магазині й побачили, що на фоні інших вони продаються добре, і відгуки покупців хороші. Тепер ми знаємо, що виробництво котлет і ковбасок з маленького підприємства можна переносити на великі потужності або посилювати потужності наших існуючих компаній-партнерів, де ми виробляємо їх зараз.

У формуванні ціни діятиме той самий принцип?

Алекс Коваленко: Так, цінове позиціонування буде на рівні +25% до мас-маркету, оскільки нам важливо, щоб здорове харчування було доступним. Деякі позиції можуть коштувати трохи дорожче, але ми прагнемо дотримуватися зазначеної планки, тому що для людей така ціна ще не є переходом в іншу цінову нішу і не стає надто високою. І хоча багато хто готовий платити більше за здорову продукцію, особисто я і наша команда вважаємо: щоб харчуватися правильно, необов'язково витрачати більше.


Вікторія Євтушенко, AgroPortal.ua