Як львівський кооператив просуває локальний сорт квасолі на всю Україну

25 травня 2025, 06:28 299

Львівський кооператив «Стрийський ясь» уже майже 10 років займається вирощуванням і популяризацією однойменного сорту квасолі, яка є не лише гастрономічною візитівкою регіону, а й частиною локальної культурної спадщини.

44 одноосібники на своїх присадибних ділянках площею 20-30 соток культивують унікальний продукт народної селекції.

Стрийський Ясь має великі квасолини, маслянисто-солодкий смак і тонку шкірочку. Клімат у регіоні ідеально підходить для вирощування цієї квасолі: помірна вологість, сусідство з горами, мінеральні джерела та річкові потоки, що збагачують ґрунт поживними речовинами, надають сорту особливого смаку.

Та попри свою унікальність, Стрийський Ясь офіційно не зареєстрований. 

Олег Шмілик, голова правління СОК «Стрийський ясь»

«Такій квасолі потрібен ручний догляд. Великі господарства мають кошти на реєстрацію, але не можуть застосовувати ручну працю — їм вигідніше вирощувати механізовано. А от домогосподарства здатні це робити вручну, проте не мають ресурсів для оформлення. Тому це питання досі залишається відкритим», — розповів для AgroPortal.ua під час Львівського ярмарку смаку голова правління СОК «Стрийський ясь» Олег Шмілик.

Виробник зазначає, що має бути громадська організація чи соціальне підприємство, яке цей сорт зареєструє, тому зараз вони у пошуку такого партнера. Реєстрація сорту дасть можливість реєструвати й насіння, а згодом — і географічне зазначення.

У травні квасолю висаджують у ґрунт двома способами. Перший — тичковий: палки встановлюють у формі трикутника, щоб вони були стійкими та витримували пориви вітру. Між тичками залишають вільний простір — так квасоля зручно обплітає їх по колу. Другий спосіб — шпалерний: зверху натягують дріт, до якого підв’язують шнурки для росту рослин.

«Кондиційна квасоля коштує 35-40 грн/кг, а наша вирощена вручну — 180 грн/кг. Собівартість вирощування — 100-110 грн. Люди кажуть, що це дорого, але смаки, якщо порівнювати, зовсім різні», — акцентує Олег Шмілик.

Станом на сьогодні кооператив продає 3 т квасолі на рік. Але зазначають, що це лише початок, і зараз триває активна промоція продукту через «Лабораторію смаку» — місце, де створюються продукти з доданою вартістю.

«Робимо з квасолі пасти та хумуси, щоб познайомити людей зі смаком і таким чином сприяти культурі споживання нашого продукту. На переробку використовуємо некондиційні квасолини з дефектами. Наприклад, ті, що потріскалися під час зберігання чи перевезення», — розповідає голова правління кооперативу.

Також «Стрийський ясь» продає квасолю для вирощування на підвіконні. До неї в комплекті йде щоденник із покроковою інструкцією з догляду. Кажуть, що це корисний подарунок як для дітей, так і для дорослих.

Щоб кооператив залишався прибутковим і міг утримувати менеджмент, щороку потрібно реалізовувати близько 20 т квасолі. Наразі основними покупцями є ресторани, а частину продукції продають на ярмарках.

«Якщо буде попит, і ціна адекватно зростатиме, ми зможемо платити більше (зараз виплачуємо за собівартістю), і людям буде вигідніше вирощувати. Адже кооператив — це соціальне підприємство: тут йдеться не про прибуток, а про те, щоб зібрати, продати й чесно поділити між усіма», — резюмує Олег Шмілик.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua