Створена росіянами держкомпанія за минулий рік вивезла з окупованої частини Запорізької області майже 212 тис. т зерна приблизною вартістю $46 млн. Українське збіжжя вивозять у Туреччину, Лівію та Ізраїль, а причетні до цього також європейські компанії.
Як повідомляє NGL.media, про це свідчать митні декларації російського «Государственного зернового оператора» (ГЗО) — основного експортера сільгоспкультур з окупованих територій.
Зазначається, що у середині травня 2022 року в окупованому Мелітополі з'явилося державне унітарне підприємство «Государственный зерновой оператор», яке створив очільник окупаційної адміністрації Євген Балицький. Саме ця компанія захопила більшість угідь, зернових комплексів і сільськогосподарської техніки на окупованій частині Запорізької області.
За активну торгівлю краденим українським зерном на початку 2023 року це підприємство підпало під санкції США, пізніше санкції наклала Україна та Велика Британія. Проте, як з’ясували дослідники, ГЗО успішно обходить ці обмеження, використовуючи для торгівлі на міжнародних ринках компанії-прокладки.
Дослідники з’ясували, що із 212 тис. т українського збіжжя 145 тис. т ГЗО експортувало безпосередньо, ще майже 67 тис. т — через російські компанії-прокладки, де ГЗО вказане декларантом.
Діючі під «парасолькою» ГЗО російські компанії-прокладки — «Агрогруп», «Самсон», «Тезорі Делла Терра», «Глобал Трейд» та «Женіді Груп» є посередниками з міжнародними покупцями. Це дає їм можливість надалі стверджувати, що безпосередньо у ГЗО вони нічого не купували. Використовуючи посередників, ГЗО додатково маскує українське походження зерна.
Водночас компанія Mercalix Trade Dmcc з ОАЕ відмовилась від контракту на соняшник з «Тезорі Делла Терра» через те, що судно, яке перевозило продукцію, підпадає під санкції. У Mercalix Trade Dmcc заявляють, що не мали жодних контактів з російським державним ГЗО.
Згідно з даними дослідників, зерно, яке ГЗО експортує іноземним компаніям, завантажується у порту «Кавказ» у Керченській протоці на міжнародно визнаній території росії. Це дає можливість вказувати у митних документах «країна походження зерна — росія».
Насправді ГЗО може відвантажувати зерно через захоплені українські порти у Бердянську чи Маріуполі, що значно ближче до окупованого Мелітополя, де базується ця компанія. Центр «Миротворець» та спільнота KibOrg регулярно відстежують рух суден із зерном в Азово-Чорноморському басейні. Останнім часом росіяни суттєво збільшили кількість суден саме в портах Бердянська та Маріуполя — перекинули частину торгового флоту зі своїх північних морів.
«Кораблі йдуть просто один за одним. До прикладу, в севастопольській Доковій бухті, де розташований зерновий термінал «Авліта», він фактично весь час зайнятий. Вони навіть задіяли причал, який раніше використовувався для завантаження непродовольчих товарів. Тобто це дуже серйозно», — говориться у повідомленні.
Крім того, частину збіжжя з Мелітополя можуть вивозити суходолом до порту «Азов» у Ростовській області рф, а там перевантажувати на російські судна, які транспортують його у порт «Кавказ», припускають дослідники, зазначивши, що цей шлях дуже важко відслідкувати.