Про це повідомляє кореспондент AgroPortal.ua.
«Приємно, що кілька років поспіль AGROPORT розпочинає свою роботу саме з Львівщини. Наша область готова бути завжди попереду в усіх процесах, експериментувати і приймати інколи непопулярні виклики, але це допомагає нам разом рухатись уперед. Ми розуміємо, що без аграріїв жодна область не здатна розвиватися», — відзначив перший заступник голови Львівської ОДА Василь Лозинський.
Під час стратегічної сесії AGROPORT спікери та учасники виділили 5 актуальних факторів для агропромислового комплексу Львівщини.
Стратегія
За словами Василя Лозинського, Львівською ОДА була прийнята «Стратегія розвитку агропромислового комплексу Львівської області до 2027 року», де визначено 5 ключових напрямків. Обласна програма підтримки АПК на 2020 рік становить 18 млн грн.
«В першу чергу це органіка, безпечні та якісні продукти. На Львівщині зараз немає великого промислового виробництва, яке впливає на екологію, тож також розвиватимемо туризм. Усі ці речі прописані та є стратегічними цілями нашого руху», — відмітив Василь Лозинський.
За його словами, протягом березня на сесії обласної ради буде затверджений план реалізації стратегії. До неї будуть залучені як обласний та місцеві бюджети, так і спонсорські кошти.
«Якщо бізнес бачить, що це цікаво державі, і в межах чинного законодавства вона готова надати пріоритети, то бізнес теж долучається до проєктів», — говорить Василь Лозинський.
Посилення контролю ринку
На думку виробників, сьогодні контроль якості продукції та виробників є недостатнім.
«Щоб навести порядок на ринку, потрібно взяти за приклад досвід Німеччини, де ведеться аналітичний контроль, а саме — скільки ринок споживає продукції, і автоматично видаються дозволи виробникам на її вирощування та реалізацію. Щоб не було перевиробництва продукції та обвалу цін на ринку», — зазначає власник ферми «ФайнаBerry» Микола Стецьків.
Відсутність страхування
Також болючим питанням для сільгоспвиробників є недоступність для невеликих фермерів такої послуги як страхування.
«Фермер навіть якби й хотів застрахувати посіви чи насадження, йому немає де це зробити. Було би правильно на рівні обласної адміністрації продумати механізм чи створити фонд, за допомогою якого при певних ситуаціях та природних небезпеках можна було отримати виплати зі страхування або ж можливість кредитування для придбання, наприклад, градобійної сітки для насаджень. Такий підхід мотивує фермерів виходити з тіні в офіційну площину», — впевнений Микола Стецьків.
Комунікація між ОТГ і аграріями
Раніше інформацію з області можна було брати в Департаменті агропромислового розвитку, тепер ці повноваження переходять до ОТГ. Фактично ж поки зв'язок між владою, виробниками та іншими учасниками ринку розпорошено.
«Стратегію розвитку нашій громаді допомагали розробляти польські колеги. Ми її написали в 2016 році й дуже тішилися, бо думали, що вона нам допоможе рухатися в обраному напрямку. Але через три роки ми зрозуміли, що наша стратегія потребує доопрацювань, адже було мало враховане сільське господарство. Після отримання в розпорядження Заболотцівської ОТГ земель населеного пункту ми проводили зустрічі з нашими агровиробниками, оскільки вони лишаються основними платниками податків до бюджету ОТГ — понад 50%. Ми запитували в них, що їм потрібно для розвитку», — розповідає голова Заболотцівської ОТГ Марія Дискант.
За її словами, на території ОТГ працює два сільгосппідприємства, які обробляють понад 2,5 тис. га, дві птахофабрики та фермерські господарства. За останні два роки зареєструвалися ще дві птахофабрики, що забезпечило 150 додаткових робочих місць.
«За останній рік створилося також ще три фермерських господарства. Ми знайшли точки дотику і шляхи співпраці, які допомагають аграрному бізнесу розвиватися, а ОТГ — мати надійного партнера і платника податків.
Отримавши землю, ми вирішили, що в першу чергу надаватимемо її господарствам, які реєструватимуться на території ОТГ. Це підштовхнуло людей до початку ведення сільськогосподарського виробництва», — зазначає Марія Дискант.
Об'єднання заради розвитку
Дуже часто невеликим виробникам не вистачає координації та об«єднання зусиль.
«Щоб донести думку чи захистити бізнес-інтереси, зазвичай бізнес об'єднується, має спільні аргументи та позицію, і з ними приходить до органів державної влади. Великий бізнес об'єднаний в бізнес-асоціації. Власне об'єднання локальних виробників навколо спільної мети в рамках клубу допоможе скоординувати зусилля та забезпечити на ефективному рівні спілкування бізнесу, влади та суспільства», — зазначає старший менеджер з роботи з органами державної влади ПАТ «Карлсберг Україна» Юлія Стельмах.
«Правильні об'єднання дуже потрібні. Ми вже анонсували перший інформаційний інструмент Телеграм-бот. За перший день до нього приєдналося понад 200 користувачів переважно з Львівської області. ОТГ, виробники, влада, інші учасники ринку — всі можуть комунікувати між собою», — зазначає головний менеджер «Агропорт» Дмитро Титаренко.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua