Гравці зернового ринку просять мораторій на підняття залізничних тарифів

29 червня 2022, 12:00 1061

Українська зернова асоціація (УЗА) просить уряд України запровадити мораторій на підвищення тарифів на вантажні перевезення на час воєнного стану та 3-6 місяців після його завершення.

Про це йдеться в зверненні УЗА до прем’єр-міністра України щодо скасування рішення про підвищення залізничних тарифів на 70%.

«Зерновики з розумінням ставляться до збитків та втрат залізниці, зменшення товарообігу та додаткових витрат на перевезення військових та гуманітарних вантажів, адже теж знаходяться в аналогічній ситуації. Аграрна галузь понесла катастрофічні збитки та втрати внаслідок військової агресії російської федерації і як ніхто інший відчуває та розуміє ситуацію, в якій опинилась економіка України. Відтак компенсація втрат, завданих АТ «Укрзалізниця» внаслідок бойових дій, та витрат на відновлення інфраструктури не може бути покладена лише на бізнес, який також зазнав суттєвих збитків внаслідок воєнних дій та потребує фінансової підтримки», — пояснюють в асоціації. 

На думку експертів, зростання залізничного тарифу для зернових вантажів матиме катастрофічні наслідки для аграрної галузі, що ще більше погіршить і так вкрай невтішну ситуацію. За даними УЗА, таке зростання вартості залізничної логістики для зернових вантажів призведе до додаткових витрат аграріїв, що оцінюються в $120 млн на рік.

«Окрім того, з початком блокади портів, вартість логістики в структурі експорту вже значно зросла (в 5-7 разів щонайменше) та досягла показника $180 на тону зерна. Враховуючи таку вартість логістики, виробники зерна вже вимушені продавати товар нижче собівартості. Згідно середніх розрахунків, вартість тони пшениці в полі вимушено знизилась до 90 $/т, при собівартості виробництва щонайменше 160 $/т», — порахували спеціалісти. 

В такому разі зростання залізничних тарифів може спричинити не лише до зменшення перевезення зерна Укрзалізницею, але й може взагалі призвести до втрати залізницею такого виду вантажу як зерно.

«За різними оцінками експертів, до кінця 2022 року слід очікувати банкрутство 50% виробників зерна, а до квітня 2023 року — ще 40%. Саме тому УЗА також наголошує на важливості державної підтримки аграріїв та частковій компенсації логістичних витрат», — говориться у повідомленні. 

На сьогоднішній день вкрай обмежений експорт зернових вантажів все ж залишається одним із основних джерел поповнення валютних резервів держави та фінансування роботи товаровиробників, пояснюють в УЗА.