Ціни на пальне: на скільки зростуть витрати до жнив

19 травня 2022, 18:08 697

Сільське господарство України — один із найбільших споживачів пального серед усіх галузей національної економіки.

Про це йдеться у повідомленні ННЦ «Інститут аграрної економіки».

«Ця галузь використовує понад 25% дизпалива та 5% бензину від загального обсягу. Щорічне споживання дизельного пального в сільському господарстві становить близько 1300 тис. т, а бензину моторного — понад 85 тис. т

З огляду на те, що 2022 року близько третини посівних площ засіяно не буде, використання палива зменшиться до 900 тис. т дизпалива і 60 тис. т бензинів різних видів октанового числа», — зазначив завідувач відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення ННЦ «Інститут аграрної економіки», д.е.н. Олександр Захарчук.

Він зазначив, що протягом воєнних дій у березні-квітні 2022 року вартість пального зростала внаслідок макроекономічних — підвищення цін на нафту, зміни курсу національної валюти — та інших чинників, зокрема, подорожчання логістичних перевезень, збільшення витрат дилерів та власних витрат автозаправних станцій. За цей період лише податкове навантаження було дещо зменшено — за рахунок зниження з 20% до 7% податку на додану вартість, а також скасування акцизного збору.

На думку експерта, на сьогодні, з урахуванням націнки, дизельне пальне не може коштувати дорожче ніж 42,63 грн/л, а бензин — 37,69 грн/л. 

«Однак слід пам’ятати, що власного виробництва пального в Україні немає, внаслідок завданих російськими військами руйнувань «Кременчуцький нафтопереробний завод» не зможе запрацювати до кінця року. Нові ж логістичні перевезення бензовозами з Європи — при втраті залізничних поставок з Литви через білорусь — є більш затратними. До прикладу, нині у Польщі вартість бензину складає 6,6-6,8 злотих за 1 літр (близько 48-50 грн/л), а дизельного пального — від 8 злотих за 1 літр (55-60 грн/л) залежно від воєводства.

З огляду на це, за прогнозами науковців, у літній період та на час збирання врожаю очікується подальше зростання вартості палива до рівня не нижчого, ніж у сусідній державі — тобто на 20-25% від сьогоднішньої ціни в Україні», — підсумував Олександр Захарчук.